Byggahus.se
Tror ni ådran går enligt det gråa strecket? xD

Det blåa hålet är där gruset var, det orangea är typ 2,5 - 3 m bort och det lila är det jag håller på med nu.

Googlade på slagruta igår... tecken på desperation? :D

edit: Det röda är ett förråd.
 
  • Flygbild över hus och trädgård med markeringar och en röd rektangel runt ett objekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
Undra om det skulle kunna gå att göras ett litet provborrningsverktyg av liten dimension som är lätt att borra ett hål på 15-20mm. Med en vanlig borr med stor spiral stigning samt gängstänger och skarvmuttrar?
 
  • Gilla
ibrakadabra
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Undra om det skulle kunna gå att göras ett litet provborrningsverktyg av liten dimension som är lätt att borra ett hål på 15-20mm. Med en vanlig borr med stor spiral stigning samt gängstänger och skarvmuttrar?
Min tumme sitter för centralt i näven för att lyckas med något sådant avancerat :) men gillar tanken.


EDIT: Jag tänkte också att jag ska försöka suga vatten från det lagret som finns ovanför leran, på typ 2,5 - 3 meters djup. Är det inte du @TotalControl som har kallat det för typ "falskt" grundvatten? När det ligger så ovanför lerlager.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Många pumpar vill ha ett minflöde för att b.la. kyla sig korrekt.
Sen har en pump alltid ett tryckrippel som kan vara bra att dämpa ut mot tex en trycktank.
Jag kör min pump rakt ut mot bevattningen dock har jag ingen droppbevattning eller liknade samt det skulle bli en rätt stor tank för mina kretsar har så stora flöden.
Annars hade jag kört mot tank och tryckreducerare mot drop.
Tack! Vad avgör storleken på tanken egentligen? Vad skulle hämta om du kör en liten tank mot dina stora flöden? Innebär det inte bara att pumpen kör konstant då den inte hinner fylla på tanken i samma takt du tömmer den. Och är det i så fall något dåligt?
 
O olofh skrev:
ja, nog just osäkerhetsfaktorn på om det går som gjort att jag inte kommit till beställning. Bor i lomma så har väl alnarspströmmen under oss men också en del lera på vägen dit
Du är medveten om att denna ligger ca 70 meter ner:rofl::rofl:.
Jag tänkte också på denna när jag borra;).
 
O olofh skrev:
Börjar jag vara rätt på det nu med denna inköpslistan? Tillkommer gör en del rep, talja etc och bygga en ställning.
[bild]
Flertalet av dom prylar som du funderar på att beställa har jag, bor 12 km norr om dig om intresse finns.
 
K killernils skrev:
Tack! Vad avgör storleken på tanken egentligen? Vad skulle hämta om du kör en liten tank mot dina stora flöden? Innebär det inte bara att pumpen kör konstant då den inte hinner fylla på tanken i samma takt du tömmer den. Och är det i så fall något dåligt?
Det har du rätt i, jag vet inte varför jag skrev om kretsarna med stort flöde :) De är kretsarna med litet flöde som jag även har (där pumpen är alldeles för stor) som blir mycket start stop om den bara bryter på tryck.
Om det inte finns lite modernare tryck brytare som även har flöde som en start stop parameter.
För på mina MP rotator kretsar så har jag +6bar vid fördelaren vid körning då utflöde är typ 60-70 l/min men pumpen vill ju ösa på sitt max då den inte är varvtalstyrd.

Edit : Verkar finnas gott om ställbara brytare så det skulle nog gå, gäller bara hitta rätt trycknivå som funkar vid alla tillfällen, typ trädgårdsslangen med väldigt litet flöde mm.
 
Redigerat:
  • Gilla
killernils
  • Laddar…
S Skogsmusen skrev:
Du är medveten om att denna ligger ca 70 meter ner:rofl::rofl:.
Jag tänkte också på denna när jag borra;).
haha, jo men jag hoppas på lite vatten ovanför den ;-)
 
  • Gilla
Skogsmusen
  • Laddar…
S Skogsmusen skrev:
Flertalet av dom prylar som du funderar på att beställa har jag, bor 12 km norr om dig om intresse finns.
Har skickat pm till dig
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Det har du rätt i, jag vet inte varför jag skrev om kretsarna med stort flöde :) De är kretsarna med litet flöde som jag även har (där pumpen är alldeles för stor) som blir mycket start stop om den bara bryter på tryck.
Om det inte finns lite modernare tryck brytare som även har flöde som en start stop parameter.
För på mina MP rotator kretsar så har jag +6bar vid fördelaren vid körning då utflöde är typ 60-70 l/min men pumpen vill ju ösa på sitt max då den inte är varvtalstyrd.

Edit : Verkar finnas gott om ställbara brytare så det skulle nog gå, gäller bara hitta rätt trycknivå som funkar vid alla tillfällen, typ trädgårdsslangen med väldigt litet flöde mm.
Maxwells demon TotalControl skrev:
Det har du rätt i, jag vet inte varför jag skrev om kretsarna med stort flöde :) De är kretsarna med litet flöde som jag även har (där pumpen är alldeles för stor) som blir mycket start stop om den bara bryter på tryck.
Om det inte finns lite modernare tryck brytare som även har flöde som en start stop parameter.
För på mina MP rotator kretsar så har jag +6bar vid fördelaren vid körning då utflöde är typ 60-70 l/min men pumpen vill ju ösa på sitt max då den inte är varvtalstyrd.

Edit : Verkar finnas gott om ställbara brytare så det skulle nog gå, gäller bara hitta rätt trycknivå som funkar vid alla tillfällen, typ trädgårdsslangen med väldigt litet flöde mm.
Aha, jag är med! För problemet som jag ser det är att mina dropslingor drar ca 5L/min. Så en 20L-tank töms på några min och måste sen fyllas upp. Blir ett par start/stopp per timme då.
Tror trycket till slingorna kan ställas till nånstans runt 2bar eller nått.

Så om jag ställer en tryckvakt på att starta strax över 2bar, kör den konstant då istället, tänker jag rätt?
 
K killernils skrev:
Aha, jag är med! För problemet som jag ser det är att mina dropslingor drar ca 5L/min. Så en 20L-tank töms på några min och måste sen fyllas upp. Blir ett par start/stopp per timme då.
Tror trycket till slingorna kan ställas till nånstans runt 2bar eller nått.

Så om jag ställer en tryckvakt på att starta strax över 2bar, kör den konstant då istället, tänker jag rätt?
Nej du tänker nog inte rätt. Det är vid vilket tryck du har stoppet som avgör om pumpen fortsätter att gå. För att få en pump att gå även vid låga flöden så måste man sätta stoppet precis under den dämda punkten för pumpen när den suger från en exakt nivå, vilket är i princip omöjligt med risken att pumpen aldrig stoppar ens när du stoppar flödet.
Vill man att pumpen går kontinuerligt bör man ha flödesvakt istället för tryckvakt, men även då krävs ett visst flöde för att pumpen går kontinuerligt.
Men en tryckreducerad droppslinga påverkas ju inte av start och stopp, det sliter bara lite på tryckbrytaren.
Jag kör antingen droppslingor kombinerat med spridare eller en stor droppslinga och jag har flödesvakt så min pump går kontinuerligt vid vattning.
 
  • Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Förra helgen fick min filterbrunn visa vad den hade att ge. Poolen skulle fyllas.

Körde två slangar från brunnen (1 st 25mm och 1 st vanlig vattenslang) och två vanliga vattenslangar från kommunalt (tror de ger 10 l/min :crysmile:).

Det tog ungefär 9 timmar att fylla 45m3, inklusive ca 2 timmars stopp för montering av lampor och inlopp.

Riktigt imponerad över tillrinningen!


En blå, halvfylld uppsättbar simbassäng under klar himmel, omgiven av trädgårdsstaket och byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utomhusplats, kväll, belyst genomskinligt golv, trätrall, staket, mörk himmel, avslappnad stämning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kämpa på ni andra!
 
  • Gilla
nino och 6 till
  • Laddar…
Kan nämna att jag och brorsan har börjat med en brunn till föräldrarna.
Jag vet att de finns hur mycket vatten som helst där för det är samma grusås som jag bor i "dalen" på men de bor mitt på. Så jag har räknat med 16 meter till grundvattnet sen 3.5 meter till med 2 meter filter samt 0.5m sump och 1 meter slät minst. Så siktar på ca 20 meter.

Var och provborra där idag. Bara grus med stor fraktion, så stor fraktion att hålet bara gick igen efter man tog upp jordborren. Fanns ingen bindande fraktion alls..

Så det blir att borra i ett DN150 rör med jordborren. "Arbetsrör" som tyskarna kallar det. Planen är att borra i DN 150 röret med stupstock ner till grundvattnet sen gå över till DN115 rör och kiespump.
Det blir dubbla uppsättningar rör men det får jag ta. Jag började med att beställa bara 6 meter DN 150 för att testa. Kanske har tur att det finns bindande fraktion efter några meter så hålet håller ihop utan arbetsrör.
DN150 rören var fan inte billiga. 35€ metern, blev snål att beställa 16 meter direkt :)

Håller er uppdaterade.
 
  • Gilla
fizz och 9 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Kan nämna att jag och brorsan har börjat med en brunn till föräldrarna.
Jag vet att de finns hur mycket vatten som helst där för det är samma grusås som jag bor i "dalen" på men de bor mitt på. Så jag har räknat med 16 meter till grundvattnet sen 3.5 meter till med 2 meter filter samt 0.5m sump och 1 meter slät minst. Så siktar på ca 20 meter.

Var och provborra där idag. Bara grus med stor fraktion, så stor fraktion att hålet bara gick igen efter man tog upp jordborren. Fanns ingen bindande fraktion alls..

Så det blir att borra i ett DN150 rör med jordborren. "Arbetsrör" som tyskarna kallar det. Planen är att borra i DN 150 röret med stupstock ner till grundvattnet sen gå över till DN115 rör och kiespump.
Det blir dubbla uppsättningar rör men det får jag ta. Jag började med att beställa bara 6 meter DN 150 för att testa. Kanske har tur att det finns bindande fraktion efter några meter så hålet håller ihop utan arbetsrör.
DN150 rören var fan inte billiga. 35€ metern, blev snål att beställa 16 meter direkt :)

Håller er uppdaterade.
Varför borrar du inte i DN115-röret med stupstock på? Röret lär ju gå ner då? Eller missar jag något :D?
 
I ibrakadabra skrev:
Varför borrar du inte i DN115-röret med stupstock på? Röret lär ju gå ner då? Eller missar jag något :D?
Ah det har du rätt i! Var för snabb att inte tänka själv och när jag läste hos tyskarna hur de gör.
Tack! 105mm jordborr är ju billigare än DN 150 rören :)
 
  • Gilla
ibrakadabra
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.