Byggahus.se
I ibrakadabra skrev:
jag har tagit mig igenom 6 meter lera. Främst genom att borra med 60 mm borr i de blåa rören.
Köpte du de blå rören från Tyskland? Har lite svårt att begripa mig på tillvalen man kan göra, slitsat förstår jag men sen är det någon metallövergång?
 
O olofh skrev:
Köpte du de blå rören från Tyskland? Har lite svårt att begripa mig på tillvalen man kan göra, slitsat förstår jag men sen är det någon metallövergång?
Du tänker på denna? Den sätter du längst ned på första röret. Detta för att plasten inte ska spricka på vägen ned.
 
  • Metallisk cylinderkomponent, skruvar, borrbit; sannolikt maskindel eller industriell utrustning. Digitalt gränssnitt synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
K korthoga skrev:
Du tänker på denna? Den sätter du längst ned på första röret. Detta för att plasten inte ska spricka på vägen ned.
ja dels den (tack då förstår jag!) men går man på helrörslängder så kan man välja bredd på slits (vad vill man ha) men framförallt sista där som blir översatt till Skärsko. Vad är det?


E-handelsproduktkonfigurator, grönt och grått, prisinformation, alternativ för produktspecifikationer, lägg till i varukorg-knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brunnsrörsats DN 100 5m 7m 9m 11m 13m 15m - Brunnsrör Brunnsfiltersumprör 0,3 - 0,5 - 0,75 - 1mm (erdbohrer.de)

eller aha, nu fattar jag. det är den metallgrejen
 
O olofh skrev:
Behöver era tankar, har en stålramspool som är nedgrävd och samtidigt grävde jag ner en dagvattenbrunn för att kunna pumpa bort ev vatten. Den går ner till ca 1.7m och är alltid torr. Funderar på att borra i botten på denna. Är lite lerigt så vad tror ni om att använda 6m set well drill 98mm with backsplash (erdbohrer.de) tillsammans med Clay and loam auger - Riverside drill 100 (erdbohrer.de). Har snackat med en granne som har egen brunn för trädgårdsvatten hans vattenyta låg på 2.5/3 m.

Klarar man borra sig ner för hand ca 2 meter? eller kanske blir mer att borra 3-4 m då om man ska ner en bit under

Behövs något mer än borrsetet och ler-borren? De blå rören, kan jag köpa de på ringaby eller någon annanstans?
Du kan bara borra ned till grundvattnet. När du når det så behöver du en pluncher eller en kiespump för att få upp sanden. Du behöver även den där träsaken som du sätter runt de blåa rören och lägger tyngd på för att röret ska sjunka. Se min video i min profil.

https://www.erdbohrer.de/Holzzangen:::107.html
https://www.erdbohrer.de/Kiespumpen:::8.html
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
O olofh skrev:
ja dels den (tack då förstår jag!) men går man på helrörslängder så kan man välja bredd på slits (vad vill man ha) men framförallt sista där som blir översatt till Skärsko. Vad är det?


[bild]

Brunnsrörsats DN 100 5m 7m 9m 11m 13m 15m - Brunnsrör Brunnsfiltersumprör 0,3 - 0,5 - 0,75 - 1mm (erdbohrer.de)

eller aha, nu fattar jag. det är den metallgrejen

Ja, ”skärskon” är metallgrejen. Jag valde 0.5 men sanden är väldigt fin här så jag hade valt 0.3 om jag skulle köpt sakerna idag.




https://www.erdbohrer.de/Bodenkappen/Schneidschuh-fuer-DN-100-Brunnenrohr::994.html
 
  • Gilla
johan8611 och 1 till
  • Laddar…
K korthoga skrev:
Du kan bara borra ned till grundvattnet. När du når det så behöver du en pluncher eller en kiespump för att få upp sanden. Du behöver även den där träsaken som du sätter runt de blåa rören och lägger tyngd på för att röret ska sjunka. Se min video i min profil.

[länk]
[länk]
ah, tack, men vad är skillnaden på de 3 olika 90mm? Rätt stort prisdiff Fyra verktyg för brunnsbyggnad, två plunscher och två kiespumpar, med priser och leveranstid, på en webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sorry för att jag bombar med frågor. Men är det bättre med flera 1m rör eller vill man gå direkt till ett 4m?

Snackat runt lite nu och kan nog gissa att grundvattennivån är på mellan 3m och i värsta fall 6m. 6m tror jag inte på utan det är för brunnar på sgu kartan i ett område som ligger högre upp men man vet ju aldrig

som sagt, har ca 1.5 gratis om jag borrar ner i dräneringsbrunnen /400mm inspektionsrör jämte poolen
 
Plunschern har en gummipackning där nere. När du släpper ned den i röret så öppnas gummit och släpper in vatten. Sen ska du dra plunschern upp och ned i hålet ett par gånger vilket gör att det kommer sand i den. Du drar sen upp den och tömmer den på vatten och sand och röret sjunker då ned.

Kiespumpen suger automatiskt in vatten och sand när du drar upp den vilket innebär att du inte behöver hålla på och dra upp och ned. Mindre arbete men dyrare. Jag snålade och köpte plunschern. Funkat bra. Plunschern ska vara sämre med stenar dock. Hade jag haft en kiespump så hade jag haft mindre bekymmer att få upp de stenar jag fått upp eftersom de ”sugits” upp istället.

Glöm inte köpa snöre och en sådan här.
https://www.erdbohrer.de/Kiespumpen/Schaekel-hochfest-fuer-Kiespumpe-oder-Plunscher::1018.html
 
Karrock
O olofh skrev:
ja dels den (tack då förstår jag!) men går man på helrörslängder så kan man välja bredd på slits (vad vill man ha)
Slitsvidden beror på materialet. är det blandad kornstorlek på sanden/gruset kan man ha ganska stor slitsvidd, pumpa rejält i början och därmed erodera det fina materialet och bara få ett grusskelett kvar (kallas formationsfiter). Du får då en mycket bra kapacitet på brunnen. Risken är att om det istället är ganska jämn och fin sand att du aldrig slutar få upp sediment när du pumpar, och att det riskerar att sätta igen brunnen.

Säkrast är slitsvidd under 0,5mm, vet man att man har bra och grov grus kan man köpa grövre för bättre kapacitet.
 
O olofh skrev:
Sorry för att jag bombar med frågor. Men är det bättre med flera 1m rör eller vill man gå direkt till ett 4m?
Är ett väldigt jobb att handskas med långa längder. Kör på 1 meters.
Att stå och dra upp plunschern för hand när röret är 1 meter över marken är jobbigt nog som det är. :D
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
K korthoga skrev:
Är ett väldigt jobb att handskas med långa längder. Kör på 1 meters.
tack, satt just och tänkte så. Den där träställningen runt röret. Är det värt ca 500kr? Verkar vara 2 reglar med gängstav eller kanske bara nice att ha allt färdigt
 
O olofh skrev:
tack, satt just och tänkte så. Den där träställningen runt röret. Är det värt ca 500kr? Verkar vara 2 reglar med gängstav eller kanske bara nice att ha allt färdigt
Oerhört enkel att göra själv om man orkar. Men det går inte utan lite tyngd på röret. Jag köpte för enkelhetens skull. :D
 
Börjar jag vara rätt på det nu med denna inköpslistan? Tillkommer gör en del rep, talja etc och bygga en ställning.
Verktyg och tillbehör för brunnborrning inklusive klämma, borr, pump, skärschuh och rörsegment visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
K korthoga skrev:
Du kan bara borra ned till grundvattnet. När du når det så behöver du en pluncher eller en kiespump för att få upp sanden. Du behöver även den där träsaken som du sätter runt de blåa rören och lägger tyngd på för att röret ska sjunka. Se min video i min profil.

[länk]
[länk]
Ser att du kör 115 rör. Vad avgör vilken storlek man ska gå på? Hur bra filmer, inspirerande! men hur har det gått för dig?
 
@olofh Jag skulle köra med 115 rör och filter 0.3. Då får du plats med en 4" djuphålspump i brunnen. Sen skulle jag köpa rör utan muff. Släta rör TNA kallas de tror jag. Skärskon behövs inte. Du fasar ditt sumprör.
 
  • Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.