Byggahus.se
Jag avser att ställa ett robothus parallellt med en husvägg som på bilden.
Robotgräsklipparhus placerat vid husvägg med öppen plantering och stenplattor framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur ska jag då dra kablarna? Till höger i bild, längs med husväggen kommer ju begränsningskabel och guidkabel att löpa väldigt nära varandra. Fixar roboten det? Det är en gardena sileno life. Om begränsningskabeln ska gå ca 20cm från husväggen så kommer ju guiden gå på nästan samma ställe.
 
Hej. Gardena måste ha utrymme att vända när den ska ladda. Därför kan du inte låta stationen placeras som på bild.

QUOTE="Olf Oggler, post: 4276236, member: 170185"]Jag avser att ställa ett robothus parallellt med en husvägg som på bilden.
Visa bilaga 524666
Hur ska jag då dra kablarna? Till höger i bild, längs med husväggen kommer ju begränsningskabel och guidkabel att löpa väldigt nära varandra. Fixar roboten det? Det är en gardena sileno life. Om begränsningskabeln ska gå ca 20cm från husväggen så kommer ju guiden gå på nästan samma ställe.[/QUOTE]
 
  • Gilla
mkristensson
  • Laddar…
Det går om det finns utrymme att vända längre ut, dvs om det är nära ett hörn.

Det går annars också (jag har testat med min HQ), men det är verkligen inte att rekommendera. Det kan ta lååång tid att komma in för den.
 
För minst problem, gör installationen enligt. beskrivningarna i manualen.
 
  • Gilla
RubenD och 1 till
  • Laddar…
Nja, det finns mycket knep och knåp man kan göra om man inte följer manualen. Men det tar tid att testa vad som fungerar och inte. Jag har exempelvis guide från två olika håll med en AM220
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, det finns mycket knep och knåp man kan göra om man inte följer manualen. Men det tar tid att testa vad som fungerar och inte. Jag har exempelvis guide från två olika håll med en AM220
Så är det men en robot som vill ha plats att vända framför stationen behöver den ytan annars stannar den efter 3 försök och säger att ”laddstationen är blockerad” Gardena är just väldigt känsliga med den biten
 
RubenD RubenD skrev:
Så är det men en robot som vill ha plats att vända framför stationen behöver den ytan annars stannar den efter 3 försök och säger att ”laddstationen är blockerad” Gardena är just väldigt känsliga med den biten
Ja, men det är inte omöjligt att få till. Jag rekommenderar det dock inte för HQ och deras andra märken. Andra märken som Worx Landroid vill ju ha laddstationen så där (och det är en sådan på bilden).
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, men det är inte omöjligt att få till. Jag rekommenderar det dock inte för HQ och deras andra märken. Andra märken som Worx Landroid vill ju ha laddstationen så där (och det är en sådan på bilden).
Worx funkar så och även Stiga. Men han undrade om det gick med Gardenas modeller
 
Måste du prompt ha utfarten längs väggen skulle jag kompromissa lite och ställa med några graders vinkel utåt så att klipparen när den ska vända har lite mer plats (kan man ställa in avstånd när en gardena vänder vid laddaren? det går på HQ).

Med en lite bättre förklaring till varför du vill ha det så här är det nog lättare att ge bra råd.
 
Bilden i första inlägget är alltså inte min bild. Jag håller och installerar nu. jag kan nog både flytta ut stationen lite, samt vrida den lite så det hela blir lite mera gynnsamt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.