2 376 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Robotgräsklipparköp under hösten/vintern?
Fortsätter på denna tråd eftersom vi sitter och försöker bestämma oss för vad som är bästa klipparen för vår tomt. Tänkte passa på nu under hösten och vintern ifall det blir några bra erbjudanden. Eller är det troligare att det blir något billigare till våren?
Har cirka 1000 kvadratmeter tomt och av de är nånstans 600-700 kvadratmeter gräsmatta. Merparten av gräsmattan är i stort sett helt platt bortsett från två ganska svaga lutningar (1 meter höjd på cirka 7 meter längd).
Närmast tillhands ligger Husqvarna 310 (https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2979572) eller möjligen Gardena Smart Silenio Life (https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5039936)
Prioriterar krångelfrihet och smidighet framför lågt pris. Vill helst köra enligt principen "koppla in och glöm bort" utöver vanligt enkelt underhåll. Service och installation räknar jag med att ordna själv.
Hur mycket överkapacitet är värt att satsa på? Båda ovanstående är för 1000 kvadratmeter och borde ha runt 30-40% mer kapacitet än vad som "behövs". Senaste året har gräset växt som ogräs under vissa perioder när det varit varmt och lagom blött.
Har cirka 1000 kvadratmeter tomt och av de är nånstans 600-700 kvadratmeter gräsmatta. Merparten av gräsmattan är i stort sett helt platt bortsett från två ganska svaga lutningar (1 meter höjd på cirka 7 meter längd).
Närmast tillhands ligger Husqvarna 310 (https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2979572) eller möjligen Gardena Smart Silenio Life (https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5039936)
Prioriterar krångelfrihet och smidighet framför lågt pris. Vill helst köra enligt principen "koppla in och glöm bort" utöver vanligt enkelt underhåll. Service och installation räknar jag med att ordna själv.
Hur mycket överkapacitet är värt att satsa på? Båda ovanstående är för 1000 kvadratmeter och borde ha runt 30-40% mer kapacitet än vad som "behövs". Senaste året har gräset växt som ogräs under vissa perioder när det varit varmt och lagom blött.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Lägg till 1000-1500 kr och ta en 315 så har du garderat dig helt och hållet. Jag har just nu klippyta på ungefär 6-700 kvm. I 2 etage så den klipper i 2 zoner där den tar sig upp för en ramp för att komma upp. Kommer utöka den lite när jag kommit på hur jag ska bygga så han kommer runt altanen.
Jag la kabel i maj (tror jag) som tog ca 4-5 timmar att spika fast. Bytt knivar 3-4 ggr. Hjälpt han en eller två gånger, en pga att jag byggde rampen med för små sidoväggar så han hoppade av.
Emellan de gångerna har jag helt glömt bort honom.
När gräset växer som allra mest kommer du vara glad över att ha köpt en större.
Jag la kabel i maj (tror jag) som tog ca 4-5 timmar att spika fast. Bytt knivar 3-4 ggr. Hjälpt han en eller två gånger, en pga att jag byggde rampen med för små sidoväggar så han hoppade av.
Emellan de gångerna har jag helt glömt bort honom.
När gräset växer som allra mest kommer du vara glad över att ha köpt en större.
Skillnaden jag kan se.vespaman skrev:
310 = 1000 kvm
315 = 1500kvm + vädertimer + punktklippning + profiler.
Sen är det lite skillnad på displayen som jag förstår.
Största skillnaden är ytan. De klipper samma tid, men 310 behöver väl vila mer.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden