Byggahus.se
Har ett hus från slutet av 70-talet med platta på mark och på markplan ligger det heltäckningsmatta mot plattan som jag håller på att ta bort. Den är hellimmad så klart.

Har rivit och skrapat. Ska lägga både kalkstensgolv och parkett så småningom.

Måste jag få bort allt lim så att plattan är helt ren innan jag lägger nytt golv?
Det mesta av det svarta skumgummit kan jag skrapa bort. Men limmet skulle jag nog behöva slipa bort om det verkligen ska väck.

Så här ser det ut efter lite skrap
Gul mopp, färgglada mattor, ojämna golvplattor i en rörig, smutsig miljö; en sko syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Är golvet, frånsett limmet, så pass plant att det går att lägga plattor på det eller behöver du flytspackla också?
Fixen till plattorna tar upp små ojämnheter.

Är det risk för tillskjutande markfukt pga. oisolerad platta?
Hur har du i så fall tänkt att göra under parkettgolvet?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är golvet, frånsett limmet, så pass plant att det går att lägga plattor på det eller behöver du flytspackla också?
Fixen till plattorna tar upp små ojämnheter.

Är det risk för tillskjutande markfukt pga. oisolerad platta?
Hur har du i så fall tänkt att göra under parkettgolvet?
Tror att det kommer bli plant nog. Men vet inte vad det är för lim. känner ingen lukt från det, men det kanske kan vara en risk att det skulle börja lukta?

Sent 70-tal platta på mark. tror man att den kanske kan vara helt oisolerad. Men enligt ritning ligger det i alla fall 50mm cellplast under plattan:
Arkitektonisk ritning, plansektion, detaljerad markering, anteckningar och måttangivelser, byggkonstruktion, röd cirkel med text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kanske ska tänka på att golvet ska kunna andas?
 
BirgitS
Jag vet inte men kanske finns en liten risk att fukt kan komma upp via den där betongförstärkningen som är utritad under innerväggen. Kanske mäta fukthalten i plattan längs ytterväggen och hjärtväggen?
 
Till slut blev jag tvungen att slipa bort allt lim så att plattan blev helt ren. Annars hade det börja lukta efter ett tag och ge ifrån sig ångor. Jag gjorde det inte själv. Företaget som bytte syllar gjorde det åt mig med hyrda maskiner.

Först en fräsmaskin som ruggade upp ytan och sen en slipmaskin kopplad till industridammsugare.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.