857 läst ·
8 svar
857 läst
8 svar
Riva de gamla elementen
Hej,
Är halvklar med golvvärmen och skulle nu behöva göra mig av med de gamla elementen så att väggar kan gipsas igen.
Frågan är då, hur gör jag??? Räcker det att jag inaktiverar värmedriften på värmepumpen (nibe split luft-vatten) och tömmer radiatorsystemet på vatten genom den kran som lättar på trycket?? Eller finns det något mer jag måste tänka på?? (Pumpen får fortsätta vara igång för varmvattenproduktionen).
Tänkte att vi därefter klarar oss utan komfortvärme någon månad, tills golvvärmen blir klar.
Tack på förhand!
Är halvklar med golvvärmen och skulle nu behöva göra mig av med de gamla elementen så att väggar kan gipsas igen.
Frågan är då, hur gör jag??? Räcker det att jag inaktiverar värmedriften på värmepumpen (nibe split luft-vatten) och tömmer radiatorsystemet på vatten genom den kran som lättar på trycket?? Eller finns det något mer jag måste tänka på?? (Pumpen får fortsätta vara igång för varmvattenproduktionen).
Tänkte att vi därefter klarar oss utan komfortvärme någon månad, tills golvvärmen blir klar.
Tack på förhand!
Inget litet geni som vet??
Jo sannolikt. Men frågan är nog lite väl luddig
För att tömma ut vattnet måste alla elements luftventiler öppnas så luft kommer in.
Är det rätt gjort det gamla, så skall det finnas en dräneringsventil på lägsta punkten, anslut en slang och led vattnet till en golvbrunn.
Är det rätt gjort det gamla, så skall det finnas en dräneringsventil på lägsta punkten, anslut en slang och led vattnet till en golvbrunn.
Jaha OK! Gör jag det efter att jag släppt ut allt som går med tryckventilen och inaktiverat pumpens värme.L Leif i Skåne skrev:
Det jag mest oroar mig för är annars att pumpen skulle fortsätta pumpa vatten, genom att jag missat att man också skulle ha inaktiverat något annat i pumpen.
Det måste finnas avstängningsventiler på värmeslingan någon stans ut från VPK Kojfabriken skrev:
Klicka här för att svara