Jag kan bygga ett attefallshus men undrar hur jag ritar upp det för att få ok från kommunen att bygga det? Använder ni alla sketchup eller hur gör ni som inte tar in arkitekt?
Finns ritningar som påminner om det jag vill bygga på 30m2 men inte riktigt samma mått.
Hur petigt är det?

Rickard.
Jag gjorde en attefallsutbyggnad för ett par år sedan och då ritade jag på kopieringspapper med en vinkel och en linjal. Absolut inte snyggt men det var skalenligt och visade dom viktiga detaljerna så dom blev nöjda.

Okej

Finns det andra program än sketchup, tycker det är så svårt att förstå sig på det

Det snabbaste är faktiskt att rita själv på rutigt papper. Att lära sig ett dataprogram tar säkert några timmar, med Sketchup säkert längre. Att rita på ett rutigt papper tar högst en timme.

Ett rutigt papper som man hade i lågstadiet när man räknade matte?

Jag använde Inkscape, som är gratis, när jag ritade vår Attefallshus. Fördelen med att använda ett program kontra papper är att du enkelt kan göra förändringar, ångra dig, göra flera olika versioner med samma grundritning mm.

Nackdelen är som sagts ovan att du måste lära dig programmet. Inkscape gick dock ganska fort för mig som van datoranvändare och med vana från liknande program att lära sig. Det finns en uppsjö med instruktionsvideos på Youtube också.

Allt är dock ner till tycke och smak vad som är enklast och snabbast för dig.

https://inkscape.org/release/inkscape-1.0.1/

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Rickard.
Rutigt papper kan vara bra hjälp att skissa på tills man är nöjd men det var då inte okej att skicka in i min kommun i alla fall. Här var det bara vit bakgrund som var okej oavsett metod.

Men det kan säkert skilja.

Sketchup skulle jag vilja säga är en av de enklaste 3D programvarorna att lära sig. Inte så kraftfullt men dock overkill för enbart fasadritningar och planlösning vilket brukar vara vad som krävs för attefallsanmälan (och bygglov).

Kan du inget datorprogram idag och inte har lust att lära dig så är papper, penna och linjal snabbast.

Jag brukar rita basversionen på rutat papper, som i skolan. Sedan tar jag en mängd kopior för att rita in varianter och detaljer.
Jag har jobbet en del i Sketchup och kan en del men papper och penna är fortfarande snabbare för enkla jobb som bygglov. Vet dock inte vilka krav din myndighet har.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
På många kommuners hemsidor finns också pdfer om ritteknik! Där står vad som ska vara med för att det ska bli godkänt.

Tror absolut mest på rutat papper!

Lycka till!

T Thomas_Blekinge skrev:
Det snabbaste är faktiskt att rita själv på rutigt papper. Att lära sig ett dataprogram tar säkert några timmar, med Sketchup säkert längre. Att rita på ett rutigt papper tar högst en timme.
Bygglov eller anmälan ska lämnas på vitt papper! Inte rutat..

• Gilla
theresesvensson
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag brukar rita basversionen på rutat papper, som i skolan. Sedan tar jag en mängd kopior för att rita in varianter och detaljer.
Jag har jobbet en del i Sketchup och kan en del men papper och penna är fortfarande snabbare för enkla jobb som bygglov. Vet dock inte vilka krav din myndighet har.
Med papper så slipper man helt klart utforska och lära sig ett avancerat datorprogram för något som är väldigt enkelt. Känns lite kul att rita ritningar också.

Men det är väl en hel del arbete att skriva ut på papper och ta kopior? Jag antar att kommunen trots allt vill ha materialet inskickat digitalt?

Vad tror ni om: https://www.ritabygglov.se/ ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.