Byggahus.se
Har tagit in ett antal offerter för takbyte (30-talshus, köpt eget begagnat lertegel).

Klart billigast var en svensk firma som jag förstått har mestadels hantverkare från Östeuropa typ Rumänien. Detta även för plåtarbetena. Det finns inga recensioner men vad jag förstår så har dom bytt många tak och dom har skickat bilder på en del plåtarbeten på tak som dom gjort.

Risker med detta? Behärskar Rumänska byggarbetare plåtarbeten och läggning av lertegel på samma sätt som svenska plåtslagare och snickarfirmor? Eller finns det risk att det är "plåtslagare" som inte är riktigt utbildade plåtslagare utan t.ex. snickare. Spelar det någon rolł för resultatet?
 
  • Gilla
Huda Alhilou
  • Laddar…
Åsa Lund
Just plåtslageri är ett yrke som verkligen kräver specialutbildning. Så där kan du nog räkna med att svenska byggregler inte följs, tyvärr.
 
  • Gilla
brfbo och 8 till
  • Laddar…
K
Kör på, ju billigare desto bättre.
Eller.🤔
Själv skulle jag inte spela på det lotteriet.
 
  • Gilla
Mazdarune och 17 till
  • Laddar…
Hur mycket spretar offerterna i pris?
 
  • Gilla
Hissonomen
  • Laddar…
Du ska nog också kolla upp om bilderna du fått verkligen är projekt som de har gjort. Bra bilder på fint hantverk är lätt att hitta.
 
  • Gilla
Gislaved6 och 19 till
  • Laddar…
Att lägga tak är inget svårt om man har tid och läser på. Men det är
Också viktigt att man gör rätt. Försäkringen täcker inga problem orsakade av vatten läcker in annars.
 
  • Gilla
Rigor och 4 till
  • Laddar…
P plan-g skrev:
Behärskar Rumänska byggarbetare plåtarbeten
Det finns i Rumänien en bespottad folkgrupp, som har som en huvudinkomstkälla att göra plåtarbeten. Det är en tradition som går långt bak i tiden.

Jag hörde om en svensk entreprenör som driver en fabrik för en typ av byggmoduler i Rumänien. Produktionen går framförallt till skyskrapsbyggen runt om i världen. Det finns en del måttanpassade plåtdelar på modulerna.

Han tog in plåtslagare från denna bespottade folkgrupp, dels för att att de gjorde bra jobb, men även som en social insats. Resultatet var att övriga arbetare i fabriken genast gick ut i strejk, de vägrade arbeta sida vid sida med dem.

Jag skulle inte dissa firman bara för att de har utländsk arbetskraft, men kolla referenser väldigt noga.

Och risken finns ju att även om de är jätteduktiga, så kan de inte regler för hur man gör sådant i Sverige.
 
  • Gilla
brfbo och 26 till
  • Laddar…
Walle85
F fredrik.johansson skrev:
Du ska nog också kolla upp om bilderna du fått verkligen är projekt som de har gjort. Bra bilder på fint hantverk är lätt att hitta.
Kanske kan använda bilderna som referens för godkännande av deras arbete och hålla inne med en del av betalningen fram tills att resultatet överensstämmer med bilderna 😎

Men klart enklast för en själv om det blir rätt från början, så fråga om referenser till tidigare kunder och hör med dem vad de har att säga kanske är vettigast.
 
  • Gilla
hansan och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det finns i Rumänien en bespottad folkgrupp, som har som en huvudinkomstkälla att göra plåtarbeten. Det är en tradition som går långt bak i tiden.

Jag hörde om en svensk entreprenör som driver en fabrik för en typ av byggmoduler i Rumänien. Produktionen går framförallt till skyskrapsbyggen runt om i världen. Det finns en del måttanpassade plåtdelar på modulerna.

Han tog in plåtslagare från denna bespottade folkgrupp, dels för att att de gjorde bra jobb, men även som en social insats. Resultatet var att övriga arbetare i fabriken genast gick ut i strejk, de vägrade arbeta sida vid sida med dem.

Jag skulle inte dissa firman bara för att de har utländsk arbetskraft, men kolla referenser väldigt noga.

Och risken finns ju att även om de är jätteduktiga, så kan de inte regler för hur man gör sådant i Sverige.
Du hörde om det ja. Jag hörde att dom hittat Loch Ness-monstret.
 
  • Gilla
  • Haha
DinaN och 14 till
  • Laddar…
De bästa hantverkarna har redan bra jobb och kommer oftast inte till Svärje
 
  • Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
wildeside
Finns bra och dåliga arbetare och yrkeskunskap i alla yrkesgrupper oavsett nationalitet.
Jag brukar ställa krav på att jag ska kunna kommunicera på svenska oavsett nationalitet.
Hopplöst att försöka kommunicera om ett bygge om man inte pratar samma språk.
Har dom lärt sig svenska så finns det förhoppningar om att dom även lärt sig svensk byggstandard.
 
  • Gilla
Erik_91 och 6 till
  • Laddar…
S
Se till att de använder godkänd byggställning. Lagkrav på det.Såna där firmor brukar inte ha det och är inte så noga med säkerheten. Klart det blir billigare.

Det ska sitta ett anslag på ställningen vem som byggt den, vem som beställt ställning och viktklassning.
 
  • Gilla
AMR74
  • Laddar…
Nu har jag inte varit särskilt mycket i Rumänien men jag har spenderat en hel del tid i ett av deras grannländer. Takkonstruktionerna där är helt annorlunda än våra; inget undertak, inget tätskikt och inga plåtarbeten alls förutom hängrännorna. Det är inte heller så noga om det läcker ibland eftersom husen är främst byggda av håltegel och puts så det är inget som skadas vid läckage utan när man får tid och lust så tätar man läckan med lite murbruk.

Nu kanske det händer något magiskt vid gränsen till Rumänien och att man där bygger enligt Svenska normer eller att företaget har utbildat sin arbetskraft väldigt väl i de Svenska regelverken men var lite skeptisk. Be att få besöka någon/några av de byggen som de gjort innan och åk dit prata med ägarna och lyft på ett antal pannor för att kolla hur saker och ting verkligen är gjorda. När man anlitar utländska företag så ökar kraven på dig som beställare att verkligen kunna hur man gör så att du kan se att de gör rätt och om nödvändigt förklara vad som ska ändras och varför.
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
Att de är utländska betyder absolut inte sämre. Dock viktigt att de faktiskt kan det de är satta på. Jag har upplevt lite större grad av "Jag kan allt" när jag använt Polska killar. Däremot har de generellt haft betydligt högre arbetsmoral/vilja än Svenska. Vi är ofta lite mer bekväma (Kanske sunda).

Jag hade inte varit rädd att använda utländska arbetare. Men jag hade begärt att det skrivs in i avtalet:
1. att arbetet skall följa Svensk standar, och regler. Avvikelser som uppmärksammas under arbetsgång och/eller vid besiktning, eller därefter inom garantitid, skall åtgärdas utan extra kostnad för beställaren.

2. Betalning erläggs efter godkänd besiktning. (Acceptera inga förskott, spelar ingen roll nationalitet)
 
  • Gilla
minitoy och 10 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Det ska sitta ett anslag på ställningen vem som byggt den, vem som beställt ställning och viktklassning.
Å-faan. Hur länge har det kravet funnits? För ca 10 år sedan byggde vi på en våning på en del av huset. Jag beställde själv byggnadsställningen från ett halvstort ställningsföretag, var noga (trodde jag) med att den skulle vara OK certifieringsmässigt. Det fanns ingen sådan märkning på den.
 
  • Gilla
Mikael Larsson9240
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.