Hallå praktikanter,

Jag är i färd med att skaffa en dörrklocka med kamera som ska strömförsörjas via kabel. Den ringklockstransformator som följde med huset kastade jag dessvärre bort för några år sen, så min plan är att ersätta den med en transformator för DIN-skena i elcentralen. Jag har sett att det finns transformatorer med inbyggd ringklocka (videodörrklockan stödjer detta), men jag blir inte klok på märkningen av dessa.

Två exempel:
1. https://www.elbutik.se/product.html/hager-ringklocka-su212
2. https://amzn.eu/d/bEiy5L4

Variant 1 verkar ha inbyggd klocka, men är troligen för klen för att orka driva videodörrklockan kontinuerligt.

Variant 2 är kraftigare, men jag osäker på ifall den har inbyggd klocka... Till skillnad från variant 1 har klocksymbolen ett litet "F" undertill... betyder det att det endast är en transformator avsedd för dörrklocka?

Andra råd eller synpunkter?
 
1 är bara en ringklocka/summer, den har ingen transformator i sig.

2 är bara en transformator, ingen ringklocka/summer i sig.


Det finns vissa "traditionella" dörrklockor som har "inbyggd" transformator i sig, men oftast har man en extern ringledningstransformator.

Vilken kameradörklocka är du inne på?
 
  • Gilla
pxp
  • Laddar…
P pxp skrev:
Hallå praktikanter,

Jag är i färd med att skaffa en dörrklocka med kamera som ska strömförsörjas via kabel. Den ringklockstransformator som följde med huset kastade jag dessvärre bort för några år sen, så min plan är att ersätta den med en transformator för DIN-skena i elcentralen. Jag har sett att det finns transformatorer med inbyggd ringklocka (videodörrklockan stödjer detta), men jag blir inte klok på märkningen av dessa.

Två exempel:
1. [länk]
2. [länk]

Variant 1 verkar ha inbyggd klocka, men är troligen för klen för att orka driva videodörrklockan kontinuerligt.

Variant 2 är kraftigare, men jag osäker på ifall den har inbyggd klocka... Till skillnad från variant 1 har klocksymbolen ett litet "F" undertill... betyder det att det endast är en transformator avsedd för dörrklocka?

Andra råd eller synpunkter?
Demmpa Demmpa skrev:
1 är bara en ringklocka/summer, den har ingen transformator i sig.

2 är bara en transformator, ingen ringklocka/summer i sig.


Det finns vissa "traditionella" dörrklockor som har "inbyggd" transformator i sig, men oftast har man en extern ringledningstransformator.

Vilken kameradörklocka är du inne på?
Ah... du har såklart rätt om nr 1, jag läste beskrivningen slarvigt.

Hur ser man att nr 2 inte har någon ringklocka?

Jag tänkte mig denna kameradörrklocka: Eufy s330. Behöver 8-24 V, 10 VA eller mer enligt tillverkaren.

Nu fick jag idén att kombinera nr 1 och 2, har plats i centralen. Det kanske är så man gör?
 
P pxp skrev:
Ah... du har såklart rätt om nr 1, jag läste beskrivningen slarvigt.

Hur ser man att nr 2 inte har någon ringklocka?

Jag tänkte mig denna kameradörrklocka: Eufy s330. Behöver 8-24 V, 10 VA eller mer enligt tillverkaren.

Nu fick jag idén att kombinera nr 1 och 2, har plats i centralen. Det kanske är så man gör?
Till den dörr kameran räcker det med en trafo i centralen som ger rätt spänning
Tycker att priset är högt
Kolla på Kjell så hittar du till bättre pris
 
U Uffe A skrev:
Till den dörr kameran räcker det med en trafo i centralen som ger rätt spänning
Tycker att priset är högt
Kolla på Kjell så hittar du till bättre pris
Det stämmer - men den stöder också mekanisk klocka och det gillar jag.

Ja, det där är tillverkarens rek. pris. Går att hitta för en tusenlapp mindre på kampanj.
 
Uppdatering:

Köpte denna trafo som jag hoppas är stark nog att driva dörrklockan.

MEN: av nyfikenhet vill jag veta vad märkningen på bilden betyder. Jag anar att själva klockan står för "ringledningstransformator", men vad betyder det lilla F:et undertill? Har sett trafos med och utan det lilla F:et.

Har googlat utan framgång.
 
  • Transformator med symbol av en klocka med ett "F" under, omgiven av text och certifieringsmärken, inklusive CE och UKCA.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tabell med symboler för dörrklockstransformatorer: säker mot kortslutning och felsäker, där den utan "F" anges som bättre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Textutdrag från standard för kortslutningssäkra transformatorer, beskriver specifikationer och skyddsanordningar vid överbelastning.
Text om en transformator; kortslutningssäker och inte utrustad med skydd mot överbelastning. Uppfyller standardens krav efter kortslutningsborttagning.
Text från standard om non-short-circuit proof och fail-safe transformatorer.
Denna märkning utan F verkar alltså bättre.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Denna märkning utan F verkar alltså bättre.
Tack Bo! Kan du länka till sidan?

Jag tolkar detta som att "F" står för en inbyggd smältsäkring eller liknande.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.