Byggahus.se
Hejsan alla.

Sitter i en halvtråkig situation. Tagit in en firma som installerat kök, samt kapat till lister i kök, sovrum samt hall.

Innan arbetet påbörjades fick jag ett muntligt pris, +/- 4000kr (dumt, jag vet, men ägaren till firman är en person jag känt i nästan 20 år, och jobbat ihop med i nästan 10 år, och som dessutom utfört ett jobb åt mig tidigare, med muntligt pris, som hölls utan problem) beroende på hur mycket jag var med under installationen och hjälpte till med att montera ihop över/underskåp, samt städa undan kartonger och dyl.

Jag var med första dagarna och monterade och städade undan för att spara timmar och hålla nere kostnaden.

Räknat i veckor tog det nästan 8v innan allt var på plats, dock var det leveranstid på diskmaskin, samt att stänkskydd ändrades från skiva av samma material och mönster som bänkskivan, till vitt kakel, pga lång leveranstid från Ikea.

Inget underarbete behövdes, det var bara att börja skruva upp skenor. Det enda som gjordes extra var att lägga in golv i kök, sovrum samt hall, vilket tog max 3 timmar för 4 man ( vinyl golv, klick, och inga rörgenomföringar genom golv).

När fakturan sen dök upp så ligger arbetskostnaden (134 arbetstimmar) på 100% över siffran jag fick muntligt, och baserade mitt beslut på. Det ska även tilläggas att 100% påslag var med 30% ROT avdraget. Samt personen jag fick priset av, har mångårig erfarenhet av att budgetera samt lämna offert åt ett av stadens större byggfirmor, då han jobbat extra åt dom. Så erfarenhet finns.

Tyvärr så har jag även haft problem att få kontakt med personen och hans kompanjon, (delägaren samt personen som sköter faktureringen) samtal och sms har skickats, angående faktura frågor, fick ett kort svar om att före detta arbetskollegan skulle höra av sig, men har inte återkommit än.

Ritning över nyinstallerat IKEA-kök med måttangivelser och placering av skåp och apparater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av kökslayout med måttangivelser på skåp och utrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av ett kökslayout sett ovanifrån med dimensioner och placering av skåp och apparater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vad kan man anse är en skälig kostnad för att installera detta Ikea kök?

Tar tacksamt emot kostnadsförslag av både firmor och personer som har erfarenhet av kostnader att installera ett kök, för att ha lite kött på benen för att kunna diskutera påslaget som blivit. Det är inge snack om att inte betala, jag vill bara veta vad som är en skälig kostnad för att montera detta kök.

PS: jag är bosatt i mellan Sverige, så storstadspriser är nog inte applicerbart :)

Tack på förhand!
 
Davidbagare
Om alla skåp är ihopsatta och det endast handlar om att få upp skenor och hänga på skåpen så är det max en dags arbete.
Men det kanske inte var förutsättningarna/frågan?
Mvh
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Om alla skåp är ihopsatta och det endast handlar om att få upp skenor och hänga på skåpen så är det max en dags arbete.
Men det kanske inte var förutsättningarna/frågan?
Mvh
Komplett installation, täcksidor, bänkskivor etc. El och vvs utförs av firmor med behörighet, så den kostnaden tillkommer på en annan post. Tack för svar :)
 
Fick du ett pris på 4000kr?
Det låter som alldeles för få timmar.
Jag skulle nog höfta att jag skulle behöva 15-20h om allt finns på plats och är monterat.
En snickare tar väl ca 700kr timmen innan ROT så då hade det landat på ca 10 000 efter ROT.
 
maah maah skrev:
Fick du ett pris på 4000kr?
Det låter som alldeles för få timmar.
Jag skulle nog höfta att jag skulle behöva 15-20h om allt finns på plats och är monterat.
En snickare tar väl ca 700kr timmen innan ROT så då hade det landat på ca 10 000 efter ROT.
Hej!

Nej dåligt formulerat av mig, 4000kr var vad jag kunde påverka på priset genom att medverka att skruva skåp och städa. Mvh Gamecube

PS: hela köket skulle installeras från att packa upp från kartong, skruvas ihop, hängas på plats, bänkskivor, täcksidor, stänkskydd. El och Vvs utförs av annan firma.

Allt enligt ritning på bilderna. Tack för visat intresse :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Bengt-Arne Karlsson
  • Laddar…
G Gamecube skrev:
Komplett installation, täcksidor, bänkskivor etc. El och vvs utförs av firmor med behörighet, så den kostnaden tillkommer på en annan post. Tack för svar :)
Fast el o VVS kan innebära en del (mycket/lite) byggarbete för att ordna plats för rör och ledningar och återställande efter ledningsdragning.
 
H hempularen skrev:
Fast el o VVS kan innebära en del (mycket/lite) byggarbete för att ordna plats för rör och ledningar och återställande efter ledningsdragning.
Hej! Inget arbete behövdes för rördragningar och ledningar, mer än att elektriker varit på plats och borrat 4 hål genom 1 vägg, och lagt in slang ovan överskåp, och under underskåpen. Kostnaden för El och Vvs ska inte räknas in i kostnaden, det är bara arbetskostnaden jag är intresserad av. Tack för visat intresse (y)

Ett förtydligande: diskho placerades ovan befintligt avlopp och vatten. Över och underskåpen satt på plats när elektriker kom och borrade. Återställande av väggytor utfördes av mig.
 
Är det i en villa eller bostadsrätt?
Är väggen i betong/trä/gips?
 
Var det fyra gubbar som jobbade med allting? Låter som att de snarare är i vägen för varandra än att effektivisera arbetet.

Men du var ju med "de första dagarna". Tycker du att snickarna kliade sig i huvudet eller arbetade de på i förväntat tempo? Det låter som många timmar men det har ju lagts golv och satts lister också.

Jag och en bekant satte upp ett Ikeakök förra året där han "snickrade"(satte upp allt inkl ursågning av bänkskiva) och jag handlade, skruvade skåp samt städade. Lägga golv i köket hann jag också med. Det var helt klart på mindre än en vecka.
 
D DaDolly skrev:
Är det i en villa eller bostadsrätt?
Är väggen i betong/trä/gips?
Hejsan! Bostadsrätt, med murade väggar, rödtegel med 1cm kalkputs på.

Tack för visat intresse :)
 
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Var det fyra gubbar som jobbade med allting? Låter som att de snarare är i vägen för varandra än att effektivisera arbetet.

Men du var ju med "de första dagarna". Tycker du att snickarna kliade sig i huvudet eller arbetade de på i förväntat tempo? Det låter som många timmar men det har ju lagts golv och satts lister också.

Jag och en bekant satte upp ett Ikeakök förra året där han "snickrade"(satte upp allt inkl ursågning av bänkskiva) och jag handlade, skruvade skåp samt städade. Lägga golv i köket hann jag också med. Det var helt klart på mindre än en vecka.
Hejsan!

Första 2 dagarna var dom 3 personer, plus mig, som jobbade på. Jag och 1 av personerna skruvade ihop över/underskåp, medans dom andra 2 monterade upp dom på skenan. Sen har det varit 2 personer på plats som mest. Jag upplever det som att 80% av över och underskåpen varpå plats ink bänkskivor efter 2:a dagen.

Efter det skulle högskåp en med kyl/frys monteras på annan vägg, enligt ritning.

Tack för visat intresse (y)

PS: jag har inte varit närvarande vid varje tillfälle som dom varit på plats pga jobb samt att jag har ett hus som jag ska flytta till. Det ska också nämnas att firman har varit iväg på andra jobb under installationen, så dom har inte varit där varje dag heller.
 
Ser ju ut att vara väldigt litet kök.Samt väg till vägg så inga svåra avslut, har du bild på resultatet?

70-80 timmar känns rimligt
 
  • Gilla
Tompassk
  • Laddar…
boihus123 boihus123 skrev:
Ser ju ut att vara väldigt litet kök.Samt väg till vägg så inga svåra avslut, har du bild på resultatet?

70-80 timmar känns rimligt
Hejsan!

Har tyvärr bara 2 bilder på över och underskåp sidan, inga på högskåp och kylfrys. Precis bytt mobiltelefon, och tidigare bilder är kvar på gamla mobilen.

Modernt kök med vita överskåp, grått kakel och mörkt bänkskiva, öppet underskåp visar förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kökshörn med vita överskåp och underskåp, grå bänkskiva och ugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där har vi dom.

Tack för visat intresse (y)
 
Det man ser på bilderna borde en man kunna skriva ihop OCH sätta upp på en dag. Och sedan bänkskiva, passbitar och annat finlir dag 2.
Men så är det ju det där med el o vatten…


Jag kan inte förstå varför man skulle vara mer än en man på det där jobbet.
 
  • Haha
  • Gilla
erikjakan och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det man ser på bilderna borde en man kunna skriva ihop OCH sätta upp på en dag. Och sedan bänkskiva, passbitar och annat finlir dag 2.
Men så är det ju det där med el o vatten…


Jag kan inte förstå varför man skulle vara mer än en man på det där jobbet.
Instämmer med dig.

Känns som vi inte har hela bilden eller så va det några riktiga klåpare till hantverkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.