Hej,

Undermålig leverans av el under vinterhalvåret har gjort att jag har börjat klura på ett reservelverk.

Min tanke är att göra följande i ordning:
Byta elcentral från diazed till dvärgbrytare. Detta för att hela familjen enkelt ska kunna orientera sig och sektionera vid strömavbrott.

Komplettera anläggningen med en reservkraftsomkopplare på inkommande.
Vårt hus är idag avsäkrat med 3x20A, pga elradiatorer 400V.

Införskaffa 3-fas elverk med AVR-funktion. Har tankarna på Atlas Copcos P6500T. Effekten bör räcka om man prioriterar bland husets funktioner. Jag behöver ha kontinuerlig drift av luftvärmepump, kyl/frys, frysbox och vid behov-drift av vattenpump, belysning etc.

Vad mer behöver jag tänka på? Allt utförs av fackman givetvis.
 
  • Gilla
Tokerydan
  • Laddar…
Det är i stora drag vad du behöver.

En reservkraftsomkopplare innefattar också installation av ett lokalt jordtag.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är i stora drag vad du behöver.

En reservkraftsomkopplare innefattar också installation av ett lokalt jordtag.
Tack, jag ska följa upp frågan om jordtag.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Hej igen,

Då har jag av en händelse fyndat ett elverk, Atlas Copco P6500T. Jag funderar på placeringen av elverket. Min tanke är en placering ca 20m från huset pga buller. Hur dimensionerar jag kabel med minimala förluster?
 
Inget konstigare än en helt normal förlängningssladd 16 A 3-fas 5G2.5 mm2 som förhoppningsvis passar i både verkets uttag och ditt intag. Gör du någon fast dragning delar av sträckan kan du ändå hålla samma dimension där. Huvudsakliga spänningsfallet i ditt fall kommer från den klena generatorn så det mindre bidraget från kabeln är inte värt att dimensionera onödigt grov ledning mot.
 
L linvige skrev:
Hej,

Undermålig leverans av el under vinterhalvåret har gjort att jag har börjat klura på ett reservelverk.

Min tanke är att göra följande i ordning:
Byta elcentral från diazed till dvärgbrytare. Detta för att hela familjen enkelt ska kunna orientera sig och sektionera vid strömavbrott.

Komplettera anläggningen med en reservkraftsomkopplare på inkommande.
Vårt hus är idag avsäkrat med 3x20A, pga elradiatorer 400V.

Införskaffa 3-fas elverk med AVR-funktion. Har tankarna på Atlas Copcos P6500T. Effekten bör räcka om man prioriterar bland husets funktioner. Jag behöver ha kontinuerlig drift av luftvärmepump, kyl/frys, frysbox och vid behov-drift av vattenpump, belysning etc.

Vad mer behöver jag tänka på? Allt utförs av fackman givetvis.
Innan du gör allt detta. Lägger 50+k på att arrangera. Kan du ju fråga din nätägare vad problemen beror på och om en lösning ligger nära till hands.

Men är det som så att du absolut inte kan tolerera avbrott kan ett elverk vara ett bra komplement. Ska du ha avbrott ett par dagar och köra det kontinuerilgt? Då måste tankas 2-3 gånger/dygn så du kan räkna i så fall som att du tankar bilen full - dagligen. Och ingen kommer ersätta detta. Du bör även ha några 25 dunkar bensin ståendes.

Kan du skära ner lite på förbrukad effekt kan du tanka mindre.
 
M MEE-84 skrev:
Innan du gör allt detta. Lägger 50+k på att arrangera. Kan du ju fråga din nätägare vad problemen beror på och om en lösning ligger nära till hands.

Men är det som så att du absolut inte kan tolerera avbrott kan ett elverk vara ett bra komplement. Ska du ha avbrott ett par dagar och köra det kontinuerilgt? Då måste tankas 2-3 gånger/dygn så du kan räkna i så fall som att du tankar bilen full - dagligen. Och ingen kommer ersätta detta. Du bör även ha några 25 dunkar bensin ståendes.

Kan du skära ner lite på förbrukad effekt kan du tanka mindre.
Har jag strömavbrott ett dygn (och det inte beror på mig) så får jag iaf 1000 kr av min elnätsleverantör (eller vad det heter)
 
Mitt syfte med hela lösningen är att hela familjen kunna vara kvar i huset under längre avbrott. Förra året hade vi 32st avbrott varav 9 långvariga. Det beror oftast på nedfalla träd ihop med högspänning och det tar längre tid att avhjälpa. I övrigt är nätägaren fåordig.

Mina prioriteringar i huset är vattenpumpen, kylbox, kyl/frys, belysning och värme från luftvärmepumpen.
Det ihop med braskamin gör att vi kan vara oberoende ett tag. Elverket kan jag köra i 10h på nominell effekt och jag beräknar ha ca 30% överkapacitet på det elverk jag köpt i förhållande till vad vi vill driva.
 
GK100 GK100 skrev:
Inget konstigare än en helt normal förlängningssladd 16 A 3-fas 5G2.5 mm2 som förhoppningsvis passar i både verkets uttag och ditt intag. Gör du någon fast dragning delar av sträckan kan du ändå hålla samma dimension där. Huvudsakliga spänningsfallet i ditt fall kommer från den klena generatorn så det mindre bidraget från kabeln är inte värt att dimensionera onödigt grov ledning mot.
Hej, tack då vet jag hur jag ska dimensionera. Menar du att generatorn i mitt elverk är klen i förhållande till andra modeller, eller generellt?
 
Nej det är rent generellt givet av märkdata på den dvs 6.5 kVA inget som är specifikt för ditt aggregat som bör tillhöra en bra klass i övre delen av skalan.
 
  • Gilla
linvige
  • Laddar…
L linvige skrev:
Hej,

Undermålig leverans av el under vinterhalvåret har gjort att jag har börjat klura på ett reservelverk.

Min tanke är att göra följande i ordning:
Byta elcentral från diazed till dvärgbrytare. Detta för att hela familjen enkelt ska kunna orientera sig och sektionera vid strömavbrott.

Komplettera anläggningen med en reservkraftsomkopplare på inkommande.
Vårt hus är idag avsäkrat med 3x20A, pga elradiatorer 400V.

Införskaffa 3-fas elverk med AVR-funktion. Har tankarna på Atlas Copcos P6500T. Effekten bör räcka om man prioriterar bland husets funktioner. Jag behöver ha kontinuerlig drift av luftvärmepump, kyl/frys, frysbox och vid behov-drift av vattenpump, belysning etc.

Vad mer behöver jag tänka på? Allt utförs av fackman givetvis.
Du behöver ett stabilt elverk, som håller spänningen bra, annars kan det bli problem. Kontrollera drifttiden,så ni ej behöver fylla på bränsle så ofta. Hm elradiatorer, hur är termostaterna? Har du solceller så kanske inte din omformaren gillar det, så spänningen går lite upp och ned av reservaggregatet.
 
P Para54 skrev:
Du behöver ett stabilt elverk, som håller spänningen bra, annars kan det bli problem. Kontrollera drifttiden,så ni ej behöver fylla på bränsle så ofta. Hm elradiatorer, hur är termostaterna? Har du solceller så kanske inte din omformaren gillar det, så spänningen går lite upp och ned av reservaggregatet.
Den delen av huset som renoverades på 90-talet har 4 st elradiatorer på totalt 1700W, 400V. Elektroniska termostater. Jag har inte för avsikt att använda alla dessa under strömavbrott.
Mitt elverk har AVR-funktion vilket jag förstår ger tillräckligt ”ren” sinus. Bränsletanken är 25l.
 
Visst okej, men det enda jag menade var att dina fel kanske bara beror på en gammal luftledningshögspänning genom skogen.

Det kan ju vara att din nätägare lagt underjordisk kabel i dagarna så problemet föresvinner.
Eller nästa år. Du kan ringa och fråga. Sen kan det ju kanske vara skoj med elverk å så.
 
M MEE-84 skrev:
Visst okej, men det enda jag menade var att dina fel kanske bara beror på en gammal luftledningshögspänning genom skogen.

Det kan ju vara att din nätägare lagt underjordisk kabel i dagarna så problemet föresvinner.
Eller nästa år. Du kan ringa och fråga. Sen kan det ju kanske vara skoj med elverk å så.
Det är så pass svårt att tolka nätägarens ambitioner att jag nu gör verkstad av min nyfikenhet kring elverk
 
L linvige skrev:
Det är så pass svårt att tolka nätägarens ambitioner att jag nu gör verkstad av min nyfikenhet kring elverk
Hej.

Då förstår jag inte vad du menar?

Det står på hemsidan på den stora.

Om de är litet får du kanske ringa dit och fråga eller ännu bättre - e-mail. Det får inte förekomma hur mycket avbrott som helst utan pengar ska också investeras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.