Byggahus.se
Hej,
Ska göra om vår övervåning på vår 1,5 plans villa.
Har rivit ner det som satt innan men har nu stött på en fundering.
Jag ska sätta upp en vägg och den hamnar mellan två takstolar, hur gör man då?
Ska man regla på längden mellan takstolarna eller hur gör man?
Eller måste man anpassa innerväggarna till takstolarnas placering?

Tack på förhand!
 
Rickard.
Det räcker att fästa innerväggen i taket om det finns glespanel, råspont eller liknande material mellan takstolarna.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det räcker att fästa innerväggen i taket om det finns glespanel, råspont eller liknande material mellan takstolarna.
Hej!
Tack för snabbt svar.
Mellan takstolarna är det bara isolering å plast så inget att fästa några reglar i.
Jag skulle iofs kunna sätta osb mellan, skulle det funka?
 
Rickard.
Hur har du tänkt färdigställa innertaket sen? Finns många varianter men jag tycker nog inte osb är den bästa även om det säkert duger i många fall.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Hur har du tänkt färdigställa innertaket sen? Finns många varianter men jag tycker nog inte osb är den bästa även om det säkert duger i många fall.
Tanken va att spika panel å fästa i takstolarna, så har det vart tidigare.
Men i det utrymmet som problemet är så ska vi ha badrum så behöver väl sätta lite plastmatta en bit upp på snedtaket tänkte jag.
Man vet ju aldrig åt vilket håll ungarna sprutar med duschen i badkaret ;)
 
J jonas_720 skrev:
Tanken va att spika panel å fästa i takstolarna, så har det vart tidigare.
Men i det utrymmet som problemet är så ska vi ha badrum så behöver väl sätta lite plastmatta en bit upp på snedtaket tänkte jag.
Man vet ju aldrig åt vilket håll ungarna sprutar med duschen i badkaret ;)
För att förtydliga det en aning så bifogar jag en bild, mellanväggen ska alltså vara där röda strecket är.
 
  • Renoveringsarbete med en markerad framtida mellanvägg förtydligad med ett rött streck på isolerad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Det lättaste är väl att spika upp panelen och fästa väggen i denna. Eventuellt kortla i mellan takstolarna men det skall inte behövas.
 
Vanligtvis så sätter man väll glespanel c300 eller liknande på takstolarna och sedan ytskiktet i glespanelen. Då blir det färre punkteringar i ångbromsen också!

Men annars funkar det säkert alldeles utmärkt att fästa väggen i panelen.

Är det våtrum där du ska ha plastmatta eller annan fuktspärr skulle jag kortla alt. Använda glespanel.
 
G Gukken skrev:
Vanligtvis så sätter man väll glespanel c300 eller liknande på takstolarna och sedan ytskiktet i glespanelen. Då blir det färre punkteringar i ångbromsen också!

Men annars funkar det säkert alldeles utmärkt att fästa väggen i panelen.

Är det våtrum där du ska ha plastmatta eller annan fuktspärr skulle jag kortla alt. Använda glespanel.
Tack för ditt svar.
Men sätter jag glespanel så blir den väl luggande och eftersom panelen ska va liggande så blir väl det lite knas när man ska montera den?

Bästa alternativet verkar vara å sätta panelen först å sen skruva reglarna i den.
Går min tanke med osb eller plyfa mellan takstolarna helt bort?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.