Har kommit över en 4000l polyetentank som en granne skulle köra på tippen.

Den har dock en spricka i underkant som jag hade tänkt ge mig på att försöka laga.

Har fått lite olika tips(grannen var i kontakt med tillverkare) på hur man kan laga den
1. Svetsa med PE svetsstavar och en värmepistol med munstycke avsett för plastsvets.
2. Laga sprickan med någon form av tätningsmassa, typ butylgummi

(Tillverkaren rekommenderade inte någon av metoderna eftersom de ansåg att de inte kunde garantera att det håller)

Efter lite googling så kom jag fram till att det finns butyl/polyten gummi tejp som används bla i badrum, täta metall och tak.
Tänkte att man skulle komplettera svetsning eller tätningsmassa med att lägga på ett lager med sånt lite som ett plåster

Åsikter?
Någon annan idé om hut jag kan gå till väga?

S
Vad ska du ha i den? Var sitter sprickan och hur stor är den? Gummiplåstret låter lite vekt. Kan du svetsa och limma på en extra plastbit?

S stugfar skrev:
Vad ska du ha i den? Var sitter sprickan och hur stor är den? Gummiplåstret låter lite vekt. Kan du svetsa och limma på en extra plastbit?
Vatten
Sprickan sitter nere i övergången mellan vägg/golv och är 2-3 dm lång, se bild Skadad båtbotten med reparationssvets, rost och sprickor, på båtställ under en klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tanken med ”plåstret” är som ett komplement till svetsa
Att svetsa på kloss på insidan kan kanske gå

Tätning med enbart mjuk massa kommer sannolikt bara tryckas ut genom springan. Du behöver lägga en styv ”lapp” ovanpå sprickan och mjukt klister mellan lappen och botten. Vattnet kommer då jobba med dig och trycka fast lappen. Lappen bör överlappa ordentligt och vara lika hållbar som tankens material.

Men materialkombinationen som sådan har jag ingen kunskap om. Bara lagat läckande båtar.

Farstatjej90
Om du kan laga från insidan går det nog med någon slags lapp och klister.

Om du måste laga från utsidan hade jag sagt att någon slags svetsning måste till, annars kommer det inte hålla.

Bara min gissning! Jag är ingen expert 😉

Du kan söka på plastsvetsare...en del har klamrar som håller fast och smälter plasten runt dem.

Redigerat:
Holypain Holypain skrev:
Du kan söka på plastsvetsare...en del har klamrar som håller fast och smälter plasten runt dem.

[media]
Har svårt att se at någon av de håller för kraften av 4kbm vatten. tydligen måste både även materialet(tanken) som svetsen ska fästas i, annars blir den en kallfog(precis som vid svetsning i metal)
Men det är nog bra för prylar som inte utsätts för så stora krafter

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om du kan laga från insidan går det nog med någon slags lapp och klister.

Om du måste laga från utsidan hade jag sagt att någon slags svetsning måste till, annars kommer det inte hålla.

Bara min gissning! Jag är ingen expert 😉
Det måste nog till både och.

redarn redarn skrev:
Tätning med enbart mjuk massa kommer sannolikt bara tryckas ut genom springan. Du behöver lägga en styv ”lapp” ovanpå sprickan och mjukt klister mellan lappen och botten. Vattnet kommer då jobba med dig och trycka fast lappen. Lappen bör överlappa ordentligt och vara lika hållbar som tankens material.

Men materialkombinationen som sådan har jag ingen kunskap om. Bara lagat läckande båtar.
Ungefär vad jag kommit fram till(det är ju grundläggande fysik), det svåra är att PE är tydligen en fet plast som är lite kinkig när det gåller att få andra mtrl att fästa bra

PE är nästan lika svår att limma som teflon och man behöver ofta behandla ytan med plasma för att det skall skapas nakna kolkedjeändar i ytan som limmet sedan kan ankra emot.

nu är inte plasma så komplicerat som det låter utan en gult brinnande gasollåga (för att man täckt för delvis och skapa underskott av luft i inblandningen i blandarröret) har plasmaverkan i just den delen som lyser gult i lågan då just den delen är i plasmaform. dvs flambera ytan av plasten med den gula lågan så att den blir ordentligt het men inte så långt att det smälter - gör provytor först och limma dem för att se att det fäster och har draghållfasthet som önskat. - att 'bara' rugga upp ytan med grov slippapper brukar ge sämre hållfasthet än vad man hoppas på och det kan bara plötslig släppa...

andra metoder är mörkerurladdning/glimning (och därmed ozon) med högspänning ett sätt att plasmabearbeta ytan

det finns också i limväg prepareringsvätskor med mer eller mindre dödskallar på som också kan rugga upp ytan...

När det gäller hållfasthet för tryck måste man tänka lite på hur hög är vattenpelaren vid fylld tank - är den 1 meter så är tryckbelastningen = 0.1 kg/cm i botten - det som är problemet är att det är 100 cm på 1 kvadratdecimeter ger 10 kg trycklast och är det många kvadratcentimeter kraft på sprickan/fogen blir det stor rivkraft/skjuvkraft i sprickans spetsar och sprickan arbetar sig vidare.

Där måste man titta på hur man skall få fogen att kunna bära last igen och att rundborra alla sprick-spetsar för att sprida riv/skjuvkraften i spetsen på sprickan till mycket större yta så att den inte arbetar sig vidare.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Just när det gäller trycket från vattnet hoppas jag på hjälp från tankens vikt, massorna runt och ovan på själva tanken(den ska grävas ner) och sen komplettera med lastsäkringsband som pallar 5ton runt den skadade delen.

X xxargs skrev:
Där måste man titta på hur man skall få fogen att kunna bära last igen och att rundborra alla sprick-spetsar för att sprida riv/skjuvkraften i spetsen på sprickan till mycket större yta så att den inte arbetar sig vidare.
Det kände jag inte till
Hur stor borr behöver man?

behöver inte vara stor men viktigt att det görs - skulle säga att 3 mm förmodligen är mer än tillräckligt

Gäller de flesta material där sprickor har börjat bildats då spänningarna är som störst precis vid spetsen innan det glipar isär och är det som får sprickan att vandra vidare.

AXS
Själv skulle jag popnita(med täta nitar) fast en aluminiumplåt med sikaflex emellan.

Limmat pe flertalet gånger och det är inte kul alls.

Redigerat:
  • Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte vad du har tänkt använda tanken till.
Men om jag skulle försöka återanvända en tank i det skicket, skulle jag plombera hålen i toppen, vända upponer på tanken och ta upp nya lämpliga hål.

Plåt, tätmassa och popnitar för att stabilisera sprickan, absolut borra ändarna.

Skulle det kunna fungera med att lägga tanken på sidan för att få både sprickan och nuvarande hål ovan den tänka vattenlinjen?

Jag skulle aldrig komma på tanken att toppfylla den tanken igen, kapaciteten bör begränsas till 50-60% för att undvika huvudvärk.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.