Hej! Tack för svar!C cpalm skrev:Kajor är det nog. Det är de som bygger bo i skorstenar.
Kan enligt uppgift vara ett h-e att få bort då de dels bygger ordentligt och dels kommer tillbaka år efter år och bygger på boet.
Se till att få ett ordentligt galler monterat för de är envisa och smarta och kommer garanterat tillbaka och vill bygga igen.
Ja kajor är det nog.
Ska absolut sätta dit nät, bara jag får bort det som redan är där.
Jag skaffade ett armeringsnät och fick precis dit det. Det är ju en lite obekväm plats är jobba på när man är lätt höjdrädd och klamrar sig fast. Men vad tror ni - det borde väl fungera? Det är väl inte för stora rutor?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där torde fungera. Jag tog hönsnät. Men det gnagde dom av och bor i en gammal rökkanal. Där kan dom få fortsätta bo. Ett jäkla liv nere i huset nu på vårkanten, lite trevligt då dom sitter där upp och tjattrar, eller vad dom håller på med. Får väl gå upp en tur och kolla så inte fler hyresgäster flyttar in i någon av dom andra ventilationkanalerna. Men verkar som helstenspipan som förr var från oljepannan har fallit dom i smaken. Tak över huvudet har dom också då det är en huv över skorstenen. Synnerligen intelligenta rackare dom där små kråkfåglarna
Vi hade kajor i skorstenen första våren i huset (2019) och hittade en mycket trevlig sotare som satte dit ett "kajnät" (jag var gravid och maken höjdrädd, han köpte de ursäkterna, haha). Förra våren hörde vi inget liv och än i år är det tyst. Jag har inte varit uppe och tittat (obs, jag är inte gravid längre, är inte elefant), men från marken ser det ut som ett ganska finmaskigt nät som sitter böjt runt kanten av skorstenen. Våra kajor kanske inte är lika smarta som er andras kajor. Ts, lycka till, hoppas du får tag i nån käck person som kan hjälpa er!
Jag fick ju upp mitt nät igår, men det hindrar dem inte från att fortsätta bomba med småkvistar genom hålen. Hur går man vidare nu? Även om de själva inte kommer genom så lär det ju bli stopp ändå så småningom...
Jag har kört med putsnät på skorstenen i många år och det verkar fungera. Då är maskorna så små att de inte ens försöker pilla ner pinnar. Men trådarna är grövre än i hönsnät, så de rår de inte på.
Annars om kajbon:
Ja, de bygger långt ner, flera meter ner ibland. Proppen med ris som de bottnar med under boet kan också vara någon meter djup.
När jag rensade bort ett kajbo här hemma så gjorde jag så här:
Jag tog en stålstång, ca 15-20mm diameter och ca 0,5m lång och svetsade på en ögla i ena ändan och vassa hullingar i andra ändan så den blev lite som en pil eller ett kort spjut. Sedan knöt jag ett rep i öglan och ställde mig på taket och kastade pilen rakt ner i boet. Lite ris i taget fastnade i hullingarna och kunde dras upp vart efter. Det funkade rätt bra. Måste vara en massiv stång för att vara tung nog för att komma in i boet. Efter en stund var boet så trasigt att det gick att loda ner resterna i botten på rökgången.
En annan kontakt med kajbon var när jag åkte på ett automatlarm på ett gammalt äldreboende (jobbar i räddningstjänsten). Rökutveckling i pannrummet. Numera eldade de olja, men pannrummet och rökgångarna var byggda för något annat bränsle tidigare, troligen ved, och var gigantiska. Panna och rökgångar fulla med sot. Vi bar ut hinkvis. Något korkade uppenbarligen till rökgången så att förbränningen blev dålig. Med vårt största lod fick vi till slut ner ett gigantiskt kajbo i botten på skorstenen. Nu räckte inte hinken längre. Vi fick låna en skottkärra att köra ut alla pinnar och allt sot på. På toppen av allt en död kaja. Det var nog inte så hälsosamt att bygga bo i en aktiv skorsten... Jag är mest fascinerad av att de alls fick fast boet i den stora pipan. De är otroliga på att väva ihop pinnar hållbart.
Båda dessa kajborensningar har fungerat eftersom det har varit raka rökgångar. Är det krokiga rökgångar så kan det bli riktigt svårt att få ut kajbona. I äldre hur är det också vanligt med enstaka stenar som sticker in i rökgångarna och ger bra fäste åt bon och motsvarande svårigheter att rensa. Ofta på grund av reparationer eller ombyggnader när man tagit bort gamla eldstäder.
Annars om kajbon:
Ja, de bygger långt ner, flera meter ner ibland. Proppen med ris som de bottnar med under boet kan också vara någon meter djup.
När jag rensade bort ett kajbo här hemma så gjorde jag så här:
Jag tog en stålstång, ca 15-20mm diameter och ca 0,5m lång och svetsade på en ögla i ena ändan och vassa hullingar i andra ändan så den blev lite som en pil eller ett kort spjut. Sedan knöt jag ett rep i öglan och ställde mig på taket och kastade pilen rakt ner i boet. Lite ris i taget fastnade i hullingarna och kunde dras upp vart efter. Det funkade rätt bra. Måste vara en massiv stång för att vara tung nog för att komma in i boet. Efter en stund var boet så trasigt att det gick att loda ner resterna i botten på rökgången.
En annan kontakt med kajbon var när jag åkte på ett automatlarm på ett gammalt äldreboende (jobbar i räddningstjänsten). Rökutveckling i pannrummet. Numera eldade de olja, men pannrummet och rökgångarna var byggda för något annat bränsle tidigare, troligen ved, och var gigantiska. Panna och rökgångar fulla med sot. Vi bar ut hinkvis. Något korkade uppenbarligen till rökgången så att förbränningen blev dålig. Med vårt största lod fick vi till slut ner ett gigantiskt kajbo i botten på skorstenen. Nu räckte inte hinken längre. Vi fick låna en skottkärra att köra ut alla pinnar och allt sot på. På toppen av allt en död kaja. Det var nog inte så hälsosamt att bygga bo i en aktiv skorsten... Jag är mest fascinerad av att de alls fick fast boet i den stora pipan. De är otroliga på att väva ihop pinnar hållbart.
Båda dessa kajborensningar har fungerat eftersom det har varit raka rökgångar. Är det krokiga rökgångar så kan det bli riktigt svårt att få ut kajbona. I äldre hur är det också vanligt med enstaka stenar som sticker in i rökgångarna och ger bra fäste åt bon och motsvarande svårigheter att rensa. Ofta på grund av reparationer eller ombyggnader när man tagit bort gamla eldstäder.
En bra och effektiv metod är ju annars ett PCP eller en 22:a, dessa funkar dock bäst utan närboende, nyfikna, och personer med kontrollbehov av andras åtgärder
Nu sitter han mest och funderar på hur han ska gå vidare med sitt byggprojekt. Drar lite håglöst i nätet utan att komma någon vart. Det är inte utan att man känner igen sig.
Har fixat ett putsnät men avvaktar lite för att se om de kanske överväger att ge upp.
Har fixat ett putsnät men avvaktar lite för att se om de kanske överväger att ge upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag antar att det syftar på "kajrensare" av denna typ.D Daggan Maggan skrev:
https://www.cabom.se/produkter/jakt_skytte_luftvapen/luftvapen/luftvapen_pcp/luftgevar_pcp/view-all