Hej, jag är helt novis på detta så frågan kanske är dum.

Men hur rensar jag den här golvbrunnen? Är den lilla muttern till vattenlåset? Tacksam för svar
 
  • Golvbrunn med synlig smuts och avlagringar och en liten mutter, omgivet av klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rensplugg som visas och troligtvis en gjutjärnsbrunn, den sitta rätt bra, känn lite försiktigt med en stor skiftnyckel, men pass på så du inte vrider sönder halva brunnen
 
Det runtomkring, vad är det?
Något som ska tas bort innan?
 
Ser ju ut som nån gammal rostig plåt?
 
Betäckningen ( den blanka ) ska inte tas bort men vad är det vita som syns, ser ut att vara en skarv ( halvmåne ) är den vänstra delen lös eller
 
J jonaserik skrev:
Betäckningen ( den blanka ) ska inte tas bort men vad är det vita som syns, ser ut att vara en skarv ( halvmåne ) är den vänstra delen lös eller
Det känns som ett tunnt lager med elastisk plast. Se bilder
 
  • Hand i lila handske skrapar bort ett elastiskt lager från en bränd spisplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand i lila handske rör vid elastiskt material som täcker rostig metallyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är tätskiktet under klinkern
Ett riktigt fuskarbete. Man har inte bemödat sig att centrera betäckningen mitt över brunnen. Stor risk för vattenskador. Även den gamla gjutjärnsbrunnen borde varit bytt.
Men det kanske är i en källare med betongplatta?
 
Någon har kanske lagat brunnen,om du knackar bredvid renspluggen med en metalldel så hörs det om det en brunn i plast
( dovtljud ) eller metaliskt (gjutjärn ) Får du inte loss pluggen kan du gräva r botten och spola med duschslangen under kanten i botten på brunnen ( ta bort strilen då om det går )
 
Lägger upp film
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Det där är tätskiktet under klinkern
Ett riktigt fuskarbete. Man har inte bemödat sig att centrera betäckningen mitt över brunnen. Stor risk för vattenskador. Även den gamla gjutjärnsbrunnen borde varit bytt.
Men det kanske är i en källare med betongplatta?
Det är i en källarlägenhet.
Har uppstått mögel i den som husägaren vill skylla på mig..
 
Som dom säger lite fusk när inte det är centrerat ´, det är en LGH i källaren så då är det ägaren som är ansvarig, säg att du har försök att rensa men inte kunde få upp renspluggen och det kan gå sönder så hen får göra det. PS ta en skiftnyckel eller polygrip och gör lite märken på pluggen så det syns att du varit på den. Och som sist stå på dig
 
Mögel på vad? En brunn kan inte mögla?
Möjligtvis gamla tjocka avlagringar, m
en det är ju bara skrubba bort.
 
Untzuntz Untzuntz skrev:
Det är i en källarlägenhet.
Har uppstått mögel i den som husägaren vill skylla på mig..
Haha vilken idiot! Han försöker med en fuling, som tidigare skrivit : stå på dig! Hans problem detta absolut inte ditt!
 
T
Vad yrar ni om? Det är inget fusk att inte centrera klinkerramen över brunnshålet!
 
T tank77 skrev:
Vad yrar ni om? Det är inget fusk att inte centrera klinkerramen över brunnshålet!
Och utifall det nu hade varit en modern plastbrunn med löstagbart vattenlås, hur hade du då tänkt att det skulle gått till när man skulle tagit ut det för att rensat det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.