Byggahus.se
Bernieberg Bernieberg skrev:
Kaklat två väggar idag... till dockhus eller något. Även köpt två 1 kg ”provburkar” fog och dragit på en av varje på dessa små väggar för att komma till klarhet med fogfärgen. Drog på fogmassan med en slickepott :) Det är ”Vit” och ”Marmorvit” från Kiilto. Nu var det bara sisådär tre timmar sedan fogen kom på plats så kanske torkar den mer och ljusnar. Men om inte så blir det helt klart ”Vit”, den är ju snarare ljusgrå än vit. ”Marmorvit” tycker jag inte är en brytning av vitt, den är definitivt grå, mellangrå skulle jag kalla den.

Bra sätt att bekanta sig med fog lite grann också, hur snabbt det torkar och hur det är att jobba med och så.

[bild]

[bild]

[bild]

Hej har du flera bilder på marmorvit fog.. Jag har testat weber marble men den blev vitt:/
 
Nu blev jag nyfiken på hur det har gått under slutet av hösten. Några uppdateringar ni kan dela med er av?
 
  • Gilla
FruB
  • Laddar…
3 3lviis skrev:
Hej har du flera bilder på marmorvit fog.. Jag har testat weber marble men den blev vitt:/
Här är några bilder till om det hjälper med fogfärgen men det är lurigt med kulörer och foton. Tagit bilderna på lite olika ställen så det blir varierande ljusförhållanden. Skulle kalla den mer ljusgrå än en variant av vit. Upplever den möjligen lite ljusare på riktigt än vad det blir på bilderna.

Vägg med ljusgrå fog mellan vita kakelplattor i olika ljusförhållanden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en vägg med ljusgrå fog mellan glänsande vita kakelplattor under varierande ljusförhållanden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kakelvägg med ljusgrå fog, vitmålade kakelplattor, tvålpump på marmorbricka i varierande ljusförhållanden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
PellePeps PellePeps skrev:
Nu blev jag nyfiken på hur det har gått under slutet av hösten. Några uppdateringar ni kan dela med er av?
Ja det var ett tag sedan vi uppdaterade. Körde på en bit till med garderoben samt fick golvlister på plats. Sen tog vi en spontan paus som vi ofta gör de sista månaderna på året. Brukar få en liten dipp i tempot då och ladda batterierna lite. Tror att det utlöstes av att några lådor till garderoben inte kunde levereras på grund av Coronan (och är fortfarande inte tillgängliga) så den gick inte att få färdig ändå. Kan också ha utlösts av att @FruB fick för sig att alla hålen i garderoberna ska spacklas, typ 2000 st :crysmile:. Men börjar bli sugna på att hugga tag i det igen så garderoben blir färdig och trappan blir målad. Sen är det projektet klart!
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Haha ja spackla alla onödiga hål i en Ikea garderob då har man att göra går nästan snabbare att byggt en egen garderob istället.

sjukt imponerad av erat arbete och den extrema finishen ni får på slutresultatet. Och vilken bra smak ni har kul att följa dessutom
 
  • Gilla
Fundersam99 och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Det finns ju pluggar på köksavdelningen för att dölja hålen annars, om man vill medla lite ;)
 
  • Gilla
FruB och 1 till
  • Laddar…
Jag tyckte det var en prima idé att utgå från färdiga stommar för de var redan vita och hade praktiska hål för flexibel inredning :) Synd att man bara har mandat att ta beslut om det som är osynligt i bygget. Men... om jag tvingas spackla och måla så blir ju hålen osynliga. Och vem bestämmer över dem då...? :devilish:
 
  • Gilla
Jonatanm535
  • Laddar…
Åsa Lund
Men i en garderob? Vill man inte ha möjlighet att ändra plats på hyllplan och sånt efter ett tag?
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det är fördelen med dessa ;)
[länk]
Ja jädrar i det! Och 10 öre styck! Tar detta med mig till nästa styrelsemöte.
 
  • Gilla
PellePeps och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren
Ja, jag satt i alla våra garderober och hela köket i lägenheten vi hade :)
Snart dags för sätta in i vår nybyggda WiC också, har monterat stommarna men ska spackla, slipa och måla klart rummet först :)

Hur många hål är det per stomme(2360)? ;)
 
  • Gilla
FruB
  • Laddar…
Nu känns det som att det är läge för mig att kliva in i diskussionen. :D Man inser ju hur olika vi tänker ibland. Att måla in alltihop med en och samma färg kändes så fullkomligt självklart för mig att jag inte ens brydde mig om att ta upp det för diskussion. Men..uppenbarligen inte lika självklart för alla. Tur då att jag har mandat på yta och lull lull. :cool: Vad gäller de omtalade hålen så tycker jag, pga att vi har öppna stommar, att det ger ett väldigt oroligt intryck. Tanken har ju dessutom varit att försöka få lite 20-talskänsla på det hela och just nu ser det rätt så prefabricerat och nymodernt ut. Vilket till stor del beror på just hålen. 2000 hål är lite för praktiskt för min smak. Vi låser in och sen kör vi. ;) Jag kan dock lugna er med att garderoben är väl planerad i CAD och vi testkör den just nu för fullt för att upptäcka eventuella planeringsmissar. Vi har även beaktat det faktum att barnen växer och att förutsättningarna förändras. Sen tycker jag att @Bernieberg är lite onödigt mycket dramaqueen över det här. Jag har ändå gått med på ngn typ av medelväg och låtit meddela att vi sparar ett hål över och ett hål under varje hyllplan/klädstång. Knappt några kvar att spackla ju.;) I de sparade hålen tänker jag att ovan nämnda täckplugg kan bli himla bra. Sen undrar jag om det faktiskt inte är ännu värre att ge sig på att plugga alla hål. Det känns som ett riktigt sisyfosarbete. Men jag gillar det. Go big or go home. :D

Sen kan jag tillägga att den omtalade byggpausen egentligen bara betyder att verktygen har legat still. Det har jobbats ganska flitigt vid ritbordet. Vi velar fram och tillbaka över utbyggnad av kök. Så trädgården har finplanerats för att utreda effekterna av en eventuell tillbyggnad. Med endast 700 kvadratmeter tomt så är varje kvadratmeter viktig. Inget spill i onödan. (Ogillar skarpt de anskrämliga gröna avfallstunnorna som stjäler dyrbar yta från mina pionrabatter). Av samma anledning har det också skissats fram otaliga versioner av kök, matplats och vardagsrum. Vi har till och med möblerat om för att testköra en av planlösningarna. Jag tror vi börjar närma oss ett beslut. Men det har jag å andra sidan trott förut. :D
 
  • Gilla
EMEL och 6 till
  • Laddar…
richardtenggren
Räknade just ut att jag behöver ~28 paket täckplugg till vår klädkammare och garderoberna i barnrummen... :D

Skulle säga att de värsta var ”fransarna” mellan pluggarna, att montera dem var rätt harmoniskt vill jag minnas :)

Gillar att ni ritar upp allt i CAD, jag brukar rita upp saker jag bygger själv, men garderoberna blir mer eller mindre en kopia från det vi haft i tidigare boende.
 
  • Gilla
Bernieberg och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Räknade just ut att jag behöver ~28 paket täckplugg till vår klädkammare och garderoberna i barnrummen... :D

Skulle säga att de värsta var ”fransarna” mellan pluggarna, att montera dem var rätt harmoniskt vill jag minnas :)

Gillar att ni ritar upp allt i CAD, jag brukar rita upp saker jag bygger själv, men garderoberna blir mer eller mindre en kopia från det vi haft i tidigare boende.
Haha..jag tänkte faktiskt att ”fransarna” såg ut att kunna skapa en del frustration. :sweat::D Lycka till med pluggandet. Du får klocka dig själv, så kan vi jämföra sen vilket som var snabbast - plugg eller spackel. :p
 
  • Haha
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Jag kan bara hålla med FruB här. Det är enligt min erfarenhet gräsligt att plugga med de där 10-öresplupparna. Och då har jag inte fyllt igen mer än 150 hål. Spacklade, inmålade hål i öppna garderober verkar på alla sätt rimligt.

Lycka till med köksplaneringen. Låter som utmärkt inspiration att ha er ett par snäpp framför vår renovering som kommer inom ett par år.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.