När gjordes "reliningen" och vilka papper finns på det jobbet? Om det var nyligen så är väl vägen fram att reklamera jobbet. Jag vet inte vad som anses vara normal garantitid för dylika jobb, men det vet säkert någon annan här på forumet. Om det har gått sönder inom garantitiden bör det inte ligga på dig att bevisa hur det hände.
För mig är relining att montera ett plaströr inne i ett annat rör med någon metod där man blåser upp plasten så det gjuts eller på nått sätt fäster mot värdröret. Jag har aldrig sett eller behövt forska djupare i detta så jag kan ha fel.T thomfg skrev:
Men att bara skicka in en serie vanliga pp110 avloppsrör i ett större betongrör och hoppas att gummitätningarna ska hålla ihop allt är överoptimistiskt och oseriöst.
Det jag menar med låsning är att man måste försäkra sig om att rören inte kan gå isär.
I mitt fall gick det så tungt att slå i rören att jag betraktar dem som låsta så.
Men vilken metod har de använt hos dig?
Var 200cm en felskrivning för 200mm diameter?
Jag menar 200 mm betongrör. Eftersom förfallen ej kunde relina med 6 metersrör så kapade han dem stående för hand med fogsvans till 3 meters rör då gropen han grävt ej var vid nog för att relina 6 meters rör. Han sköt in 7 stycken 3 metersrör de sista 22 metrarna. Ny har jag förstått att denna s.k rör i rör metod är en chansning. Hade han sagt till mig att det var en chansning så hade jag inte gått med på det.B Bjober skrev:För mig är relining att montera ett plaströr inne i ett annat rör med någon metod där man blåser upp plasten så det gjuts eller på nått sätt fäster mot värdröret. Jag har aldrig sett eller behövt forska djupare i detta så jag kan ha fel.
Men att bara skicka in en serie vanliga pp110 avloppsrör i ett större betongrör och hoppas att gummitätningarna ska hålla ihop allt är överoptimistiskt och oseriöst.
Det jag menar med låsning är att man måste försäkra sig om att rören inte kan gå isär.
I mitt fall gick det så tungt att slå i rören att jag betraktar dem som låsta så.
Men vilken metod har de använt hos dig?
Var 200cm en felskrivning för 200mm diameter?
B Bjober skrev:För mig är relining att montera ett plaströr inne i ett annat rör med någon metod där man blåser upp plasten så det gjuts eller på nått sätt fäster mot värdröret. Jag har aldrig sett eller behövt forska djupare i detta så jag kan ha fel.
Men att bara skicka in en serie vanliga pp110 avloppsrör i ett större betongrör och hoppas att gummitätningarna ska hålla ihop allt är överoptimistiskt och oseriöst.
Det jag menar med låsning är att man måste försäkra sig om att rören inte kan gå isär.
I mitt fall gick det så tungt att slå i rören att jag betraktar dem som låsta så.
Men vilken metod har de använt hos dig?
Var 200cm en felskrivning för 200mm diameter?
Precis, man kan säga enkelt att det är en epoxy dränkt strumpa med ett plasthölje man blåser upp in i rören... Väldigt enkel princip som funkar bra i många avseenden men väldigt problematiskt ibland.
T thomfg skrev:Jag menar 200 mm betongrör. Eftersom förfallen ej kunde relina med 6 metersrör så kapade han dem stående för hand med fogsvans till 3 meters rör då gropen han grävt ej var vid nog för att relina 6 meters rör. Han sköt in 7 stycken 3 metersrör de sista 22 metrarna. Ny har jag förstått att denna s.k rör i rör metod är en chansning. Hade han sagt till mig att det var en chansning så hade jag inte gått med på det.
Är det färdiga plaströr som man sågat och skjutit in ? Vanliga avloppsrör ?
Färdiga 6 meters 110 mm rör som kapades till 3 meter långa rör. Matades in i 200 mm 85 år gamla betongrör. Jag reklamerade ärendet till ARN och efter 1 år fick jag veta att jag förlorade målet. Jag skall tydligen bevisa till 100 % att det är rörläggaren som gjort fel . Jag har mer bevis i dag därför går jag till domstol. Men det viktigaste papperet saknas där det står att röret lossnat eftersom det varit dåligt ihopsatt. De rör - och reliningdföretag som jag pratat med i telefon säger detta men ingen vill säga det i skrift. De skyddar varandra tydligen. Men om denna rörläggare får fortsätta så kommer fler personer att råka illa ut och det skadar också branschens rykte.
Jag tror du får svårt att få övriga branschen med dig då det inte är något fel på metoden rent tekniskt. Huruvida själva utförandet brister kan ju ingen annan svara på utan att titta noga på plats.
Sen håller jag med om att metoden egentligen inte borde kallas relining, men det finns säkert någon officiell definition.
Sen håller jag med om att metoden egentligen inte borde kallas relining, men det finns säkert någon officiell definition.
Så sammanfattat..
110 plast inskjutet i ett 200mm betongrör som har lossnat i någon skarv och detta resulterade i att någon del av röret ställt sig på tvären inne i betongröret och det fungerar inte längre som aviserat.
Du anser att firman inte belyste riskerna med detta på förhand och känner dig nu lurad.
Stämmer det nåt sådändär ?
Tror det blir svårt att bevisa något direkt, man vet på tok för lite. Men att det lossnat är onekligen inte bra ..
Men problemet borde inte va super svårtlöst om det är vanliga 110 rör det handlar om så borde det går att pilla ut lite sådär lagom lätt väl..
Hade det handlat om en riktig relining hade man blåst upp strumpan i betongröret och inner diametern hade varit 190mm eller så..
110 plast inskjutet i ett 200mm betongrör som har lossnat i någon skarv och detta resulterade i att någon del av röret ställt sig på tvären inne i betongröret och det fungerar inte längre som aviserat.
Du anser att firman inte belyste riskerna med detta på förhand och känner dig nu lurad.
Stämmer det nåt sådändär ?
Tror det blir svårt att bevisa något direkt, man vet på tok för lite. Men att det lossnat är onekligen inte bra ..
Men problemet borde inte va super svårtlöst om det är vanliga 110 rör det handlar om så borde det går att pilla ut lite sådär lagom lätt väl..
Hade det handlat om en riktig relining hade man blåst upp strumpan i betongröret och inner diametern hade varit 190mm eller så..
Blir det inte en kraftig försämring att gå från 200mm betongrör till 110mm plaströr, även om det rinner lättare? För mig låter det som om man kan ha för klen dimension efter arbetet.
Ska du ha ett utlåtande borde du vänt dig till en besiktningsman, inte branschkollegor.
Ska du ha ett utlåtande borde du vänt dig till en besiktningsman, inte branschkollegor.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Känns iallafall som att relina är helt fel term på det som är utfört här...........De har stoppat ett plaströr i ett gammalt rör bara. Det har väl antagligen gjorts i samråd med husägaren i relation till kostnader antar jag?
Som mekaniker så blir ju det här samma sak som folk som ber att få lite rost lagad så billigt som möjligt och sen är de förvånade att det blir mer anmärkningar på besiktningen 2 år senare. De har ju ändå lagat rosten?
Som mekaniker så blir ju det här samma sak som folk som ber att få lite rost lagad så billigt som möjligt och sen är de förvånade att det blir mer anmärkningar på besiktningen 2 år senare. De har ju ändå lagat rosten?
Jag hänger fortfarande inte riktigt med på alla turer i det här. Gäller fakturan du inte vill betala det ursprungliga jobbet eller felavhjälpningen? När gjordes "reliningen" (eller vad det borde kallas)?
Ordet re-line innebär ju det att det nytt rör dras in i ett befintligt rör utan att behöva gräva upp hela sträckan. Det finns flera olika metoder för att kunna göra detta, bland annat med kortrör som i TS fall men även strumpor av glasfiber eller andra material som härdas med ånga eller uv-ljus. Det finns företag som drar in polyetenrör och blåser upp dem på plats i röret för bland annat dricksvatten.
Att som i TS fall montera ihop rör av PP eller PVC och skjuta in i det gamla röret är något vi gör lite då och då på jobbet, inget konstigt med det, det viktiga är som sagt att de trycks ihop ordentligt. Jag skulle gissa på att rörläggaren har dragit i rören i fel ände istället för skjuta på dem och att det så har glidit isär i en skarv. Det är oroande att man inte har filmat ledningen innan eller efter reliningen. Filmar man inte innan så kan det finnas fel som gör att det inte är lämpligt med relining så som svackor eller anslutande ledningar som man inte vet om.
110mm är mer än tillräcklig dimension för två lägenheter som det handlar om i detta fallet, jag skulle säga att 200mm betong troligtvis är ett betongrör som är 150mm invändigt. 110mm plaströr tillåter större flöde än 150mm betong på grund av den skrovliga ytstrukturen hos betong.
Att som i TS fall montera ihop rör av PP eller PVC och skjuta in i det gamla röret är något vi gör lite då och då på jobbet, inget konstigt med det, det viktiga är som sagt att de trycks ihop ordentligt. Jag skulle gissa på att rörläggaren har dragit i rören i fel ände istället för skjuta på dem och att det så har glidit isär i en skarv. Det är oroande att man inte har filmat ledningen innan eller efter reliningen. Filmar man inte innan så kan det finnas fel som gör att det inte är lämpligt med relining så som svackor eller anslutande ledningar som man inte vet om.
110mm är mer än tillräcklig dimension för två lägenheter som det handlar om i detta fallet, jag skulle säga att 200mm betong troligtvis är ett betongrör som är 150mm invändigt. 110mm plaströr tillåter större flöde än 150mm betong på grund av den skrovliga ytstrukturen hos betong.
Reliningen gjordes sommaren 2017 och avloppsstoppet inträffade sommaren 2020. Jag har reklamerat ärendet till ARN. Efter 1 år fick jag beskedet i juli månad att rörläggaren fick rätt. Enl. ARN måste jag bevisa till 100 % att rörläggaren gjort ett dåligt jobb. I tingsrätten blir det säkert annorlunda eftersom jag har mer bevis i dag på att relinaren gjort fel. I kväll blev jag uppringd av den advokat jag kontaktat. Han förstod mig och tyckte att jag hade tillräckligt material om motparten m.m. Han tyckte att mina handlingar kan ligga kvar hos ARN så länge där jag begärt Omprövning i ärendet eftersom man inte kan överklaga beslutet.D Dublin skrev:När gjordes "reliningen" och vilka papper finns på det jobbet? Om det var nyligen så är väl vägen fram att reklamera jobbet. Jag vet inte vad som anses vara normal garantitid för dylika jobb, men det vet säkert någon annan här på forumet. Om det har gått sönder inom garantitiden bör det inte ligga på dig att bevisa hur det hände.
Ja det stämmer något så när. Enmansföretaget erkände i ett brev till mig att relina var en chansning - ett test och att jag var med på det, vilket jag ju inte var. Motparten ljuger om det mesta. Stoppet jag fick förra året är ju fixat. En besiktningsman skulle varit på plats då - nu är det för sent. Jag hoppas att det dröjer längre än 3 år till nästa rör lossnar.Forlowt skrev:
Så sammanfattat..
110 plast inskjutet i ett 200mm betongrör som har lossnat i någon skarv och detta resulterade i att någon del av röret ställt sig på tvären inne i betongröret och det fungerar inte längre som aviserat.
Du anser att firman inte belyste riskerna med detta på förhand och känner dig nu lurad.
Stämmer det nåt sådändär ?
Tror det blir svårt att bevisa något direkt, man vet på tok för lite. Men att det lossnat är onekligen inte bra ..
Men problemet borde inte va super svårtlöst om det är vanliga 110 rör det handlar om så borde det går att pilla ut lite sådär lagom lätt väl..
Hade det handlat om en riktig relining hade man blåst upp strumpan i betongröret och inner diametern hade varit 190mm eller så..
Förutspåelse: Du kommer att bränna enormt mycket mer pengar på processen än du någonsin hade kunnat lägga på ditt avlopp. Därefter kommer du att gå förlorande ur striden, eller med en ersättning som inte är värd ett vitten.
Lägg ner. Släpp frågan och gå vidare i livet med något som gör dig lycklig. Den här fighten är förlorad, även om du har rätt.
Lägg ner. Släpp frågan och gå vidare i livet med något som gör dig lycklig. Den här fighten är förlorad, även om du har rätt.
Hur mycket pengar har advokaten kostat fram till idag?T thomfg skrev:
Hur mycket mer kan advokaten kosta fram tills det är avgjort i alla instanser?
Att ”få rätt” och att ”ha rätt” är två helt skilda saker.