tommib
Nja... det är lite för stort. Det går (jag gjorde själv fel när jag monterade mina och sågade med just 64mm) men de sitter inte superbra. Jag fick böja ut vingarna en del.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Den armaturen har en ytterdiameter på 75mm så det ska inte vara några problem. Se till att hålet blir 64mm så inte hålsågen "vobblar" eller går snett. Det bästa är att provborra på en spillbit för att sen mäta hålet.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Det har inte alltid med hur stor ytterdiameter spoten har, det beror ju mer på hur mycket fjädrarna kan spänna ut.
Om du redan har hålsågen hemma kan du provborra i en gammal planka som R_Strandberg föreslår.

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Tack! Jag köpte en 60 mm hålsåg, billig var den dock inte, 200 kr. Men jag ska göra som ni säger och först prova de jag har för att se om de gör tillräckligt hål.

tommib
tommib skrev:
...
Jula har faktiskt helt ok verktyg för oss hempulare som inte använder dem dagligen. Det gäller att välja rätt prylar att snåla på bara. Hålsåg skulle jag säga går utmärkt att ta en billig.
Deras verktyg duger nog för mer krävande användare också.

Jag träffade en gång på Jula ett par målare med en bekant målarfirmas logga på ryggen på sina (fläckiga) tröjor.
Frågade dem i kassakön "handlar ni här?"
De viftade med sina penslar med kommentaren "bästa penslar som finns!" :)

Det är väl bara det att som företag så köper man nästan alltid samma varor hos sin grossist billigare än hos Jula.

Har bara dålig erfarenhet av Julas egna produkter.

Köpte en klinkersåg för nära 3000 kr från deras eget märke, redan ut från kartongen så hade samtliga klistermärken rullat ihop sig på maskinen, gav ingen vidare kvalités känsla. Sågen visade sig dessutom vara riktigt kass så den åkte tillbaka.

Köpte en T vinkel av märket Hard Head som också är deras egna märke, den var allt anat än rak visade det sig och när jag stod i kön för att lämna tillbaka så var det en till som stod där med samma problem.

De e bara 2 av många produkter som failet från dem.

Men visst kanske finns det guldkorn också, jag har dock inte tid att leta upp dem.

Ang hålsåg så valde jag att plocka av vingarna och då kunde jag köra med en 51 mm hålsåg som jag redan hade, nackdelen var att den gärna gjorde märke i taket när den sjönk igenom så det gällde att ha kontroll.

tommib
Jo, det var lite det jag menade med att man måste välja rätt grejer att snåla på. Jag skulle inte köpa något som kräver precision, men hålsågar och bilmejslar och liknande går utmärkt att handla där. Likaså vissa elartiklar som är samma oavsett var man köper dem (dosor, wago..). Biltema säljer också en del vettiga grejer, t.ex. ABB apparat- och kopplingsdosor. Förpackningarna är märkta Biltema men när man tittar i står det ABB Idealo....

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.