Hej!

Har ett gammalt garage som plåt och isolering ska bytas på nu i sommar.
Det är ungefär 10x11m med murade oisolerade väggar (tanken e att isolera dom i framtiden)
Det är byggt på 40-talet tror jag och är nog inte rört sen dess.

Taket lutar ganska svagt åt ett håll och består av= råspont som innertak, nån svart papp, takbjälkar ca 75x200, spån som isolering, läkt och därefter plåten

Nu undrar jag om jag inte borde lägga en råspont med papp på mellan bjälkarna och den nya plåten?

Tänker mig såhär: råspont som innertak, ångspärr, bjälkar, isolering,råspont,takpapp,läkt,plåt.

Eller krånglar jag till de och bara byter spån mot isolering samt ny plåt ist?

Mvh Jesper

Den svarta pappen är troligen en ångspärr.

Du borde nog mycket riktigt sätta råspont och papp, annars kommer fukt som kommer förbi plåten (kondens, läckage, inblåst snö etc) att åka ner i isoleringen. Om det kommer lite fukt i spånet så torkar det ut men modern mineralull tål fukt sämre.

Jag skulle göra så här: råspont som innertak, ångspärr, bjälkar + isolering, masonit/board, luftspalt, råspont,takpapp,läkt,plåt.

Okej då är jag inte helt ute och cyklar iaf :)

Men masonit sätts ovanpå bjälkarna då och sen läkt på de så man får luftspalt till råsponten?

Eller ska man såga till borden så den hamnar på isoleringen mellan bjälkarna?

Mvh

Det beror på hur tjock isolering du vill ha. Funkar båda metoderna. Om du lägger den mellan bjälkarna får du sätta några småbrädor (typ vanlig ströläkt) på takbjälkarna som bär upp masoniten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.