2 430 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Rant: Överdriven säkerhet
Behöver bara blåsa av lite ånga...
Vad är grejen med all överdriven säkerhet på elverktyg idag?
Exempel:
* Jag köpte en sån där liten cirkelsågsgreja. Perfekt för att snabbt kapa upp material utan precision för att ha i laserskäraren. Haken: För att den ska starta så måste man trycka in avtryckaren, en knapp på sidan och en spärr på toppen, samtidigt som man trycker ner bottenplattan. Jag har bara två händer!
* Vinkelslipar. Förr hade de typiskt en on-knapp som låste i on-läget, alternativt en spärrknapp som man kunde låsa den med. Nu är standard på de flesta att man måste trycka både avtryckaren och en säkring samtidigt. Skitklumpigt när man måste hålla i arbetsstycket med ena handen.
* Överhandsfräs. Samma problem som ovan. Jag har monterat en under en skiva som ett fräsbord, och detta innebär att jag måste tejpa avtryckare och säkring, och manövrera den med knappen på ett grenuttag. Eftersom grenuttagsknappen inte är gjord för att bryta sådana effekter så går jag genom dem i rasande takt (jag ska skaffa en lämpligare fotbrytare sen...).
* Pelarborr med någon fjantig liten plastgreja så att man inte ser vad man gör eller kommer åt ordentligt. Första jag gjorde var att riva bort den och använda skyddsglasögon istället.
Allså, säkerhet är bra, men man behöver inte vara en skrämd kyckling som tror att himlen ska ramla ner. Man måste ha en rimlig balans mellan användbarhet och säkerhet.
Vad är grejen med all överdriven säkerhet på elverktyg idag?
Exempel:
* Jag köpte en sån där liten cirkelsågsgreja. Perfekt för att snabbt kapa upp material utan precision för att ha i laserskäraren. Haken: För att den ska starta så måste man trycka in avtryckaren, en knapp på sidan och en spärr på toppen, samtidigt som man trycker ner bottenplattan. Jag har bara två händer!
* Vinkelslipar. Förr hade de typiskt en on-knapp som låste i on-läget, alternativt en spärrknapp som man kunde låsa den med. Nu är standard på de flesta att man måste trycka både avtryckaren och en säkring samtidigt. Skitklumpigt när man måste hålla i arbetsstycket med ena handen.
* Överhandsfräs. Samma problem som ovan. Jag har monterat en under en skiva som ett fräsbord, och detta innebär att jag måste tejpa avtryckare och säkring, och manövrera den med knappen på ett grenuttag. Eftersom grenuttagsknappen inte är gjord för att bryta sådana effekter så går jag genom dem i rasande takt (jag ska skaffa en lämpligare fotbrytare sen...).
* Pelarborr med någon fjantig liten plastgreja så att man inte ser vad man gör eller kommer åt ordentligt. Första jag gjorde var att riva bort den och använda skyddsglasögon istället.
Allså, säkerhet är bra, men man behöver inte vara en skrämd kyckling som tror att himlen ska ramla ner. Man måste ha en rimlig balans mellan användbarhet och säkerhet.
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Ett annat exempel är vedklyvar som kräver att du hela tiden har ett grepp på klyven. Att använda en sån klyv gör att det tar ca. dubbelt så läng tid om man är ensam och klyver.
Så jag får vara rädd om den gamla klyven som inte har sådana finesser, men det är väl möjligt att man kan tillverka något som simulerar greppet också eller koppla bort funktionen.
Så jag får vara rädd om den gamla klyven som inte har sådana finesser, men det är väl möjligt att man kan tillverka något som simulerar greppet också eller koppla bort funktionen.
Yxor får fortfarande både säljas och användas, bör ta ca halva tiden jämfört med en ny klyv från jula eller biltema, man orkar kanske inte hålla på och klyva hela helgen men man får ju faktiskt nått gjort när man klyver för hand.L lbgu skrev:Ett annat exempel är vedklyvar som kräver att du hela tiden har ett grepp på klyven. Att använda en sån klyv gör att det tar ca. dubbelt så läng tid om man är ensam och klyver.
Klyven jag pratar om monteras bak på en traktor och används för att klyva i längderna 0,7 till 1 meter så där är inte yxan ett vettigt alternativ. Till kaminved kör jag bara yxa vilket går snabbare än vedklyven plus att man slipper diesellukten.F fribygg skrev:
Julaklyven modifierades raskt med kortare slag
(75cm som inte gick minska orginal) och dubbelhandsfattningen blev ett enhands..
Minskade klyvtiden med 80% lätt och har bättre kontroll på klabbarna när dom klyvs.
(75cm som inte gick minska orginal) och dubbelhandsfattningen blev ett enhands..
Minskade klyvtiden med 80% lätt och har bättre kontroll på klabbarna när dom klyvs.
Enhandsgrepp är inte heller kul. Man vill ju ha båda händerna fria att göra annat som att hämta nästa bit eller stapla. Att hålla ena handen på klyven känns rätt meningslöst ifall det inte är sneda/krångliga bitar som man måste manövrera för att klyva. Raka fina bitar behöver ingen bevakning för att klyvas, man lär sig när det behövs.O [old rusty] skrev:
Varför köper du en massa maskiner vars funktioner du inte ens vill ha? Det finns gott om vinkelslipar med låsbar brytare och cirkelsågar designade för personer med två händer.
Du fick skruva bort en plastkåpa från en borrmaskin? Förjävligt.
Du fick skruva bort en plastkåpa från en borrmaskin? Förjävligt.
Kan tänka mig att mycket är drivet av människor utan praktisk erfarenhet. Man vill förändra nån statstik. På jobbet har vi dom senaste åren fått mängder med såna här saker. Dels saker på maskiner som du nämner, sedan alkolås på alla bilar och anläggningsmaskiner. Dock är det +25 år sedan som jag senast kände att en kollega luktade misstänkt, så hur alkohol plötsligt är ett sånt problem att vi ska ha alkolås på allt är det ingen ute i produktionen som begriper.
Sedan vet jag inte om vi kanske närmar oss USA med stämningar och sånt. Du vet den klassiska bränna sig på mac donalds kaffet och få miljoner för att det inte stod nånstans att det var så varmt att man kunde bränna sig. EU kanske är rädd för samma utveckling här och inför mer och mer säkerhetsspärrar på produkter, ofta på prylar som egentligen inte omfattas av nån större skadefrekvens.
Sedan vet jag inte om vi kanske närmar oss USA med stämningar och sånt. Du vet den klassiska bränna sig på mac donalds kaffet och få miljoner för att det inte stod nånstans att det var så varmt att man kunde bränna sig. EU kanske är rädd för samma utveckling här och inför mer och mer säkerhetsspärrar på produkter, ofta på prylar som egentligen inte omfattas av nån större skadefrekvens.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden