Hej, jag håller på att bygga en pergola och har nu satt ihop stolparna samt bärlinorna. Den är ganska ranglig, så nu undrar jag om det är något jag bör göra innan jag fortsätter? Gärna så diskreta lösningar som möjligt om det går (t ex utan snedsträvor).
Lite fakta:
• Dimensioner på pergolan är 3x3.5m och 2.5m höjd.
• Trä: limträbalkar 56x270 för bärlinorna samt 115x115 för stolparna.
• Varje stolpsko är fäst i altandäckets reglar med 1st 8x80 franska. Stolparna är fästa i stolpskorna med 4st 8x80 franska.
• Bärlinorna är fästa i stolparna med 3st 6x100 träskruvar på varje sida (dvs 24st totalt).
Taket (ej påbörjat)
• 2st balkar 56x135 på längden.
• 24st ribbor på 56x135 på bredden.
Alla tips uppskattas 🙏
Lite fakta:
• Dimensioner på pergolan är 3x3.5m och 2.5m höjd.
• Trä: limträbalkar 56x270 för bärlinorna samt 115x115 för stolparna.
• Varje stolpsko är fäst i altandäckets reglar med 1st 8x80 franska. Stolparna är fästa i stolpskorna med 4st 8x80 franska.
• Bärlinorna är fästa i stolparna med 3st 6x100 träskruvar på varje sida (dvs 24st totalt).
Taket (ej påbörjat)
• 2st balkar 56x135 på längden.
• 24st ribbor på 56x135 på bredden.
Alla tips uppskattas 🙏
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "träskruvar"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 401 inlägg
Den är infäst med rangliga stolpskor, börja där. Se sen till att överdelen är stumt ihopskruvad innan man börjar kolla på snedsträvor.
Att byta de nuvarande stolpskorna mot stolphållare gör infästningen mot trädäcket mer stabilt.
Men du kan behöva ta bort trallen och fästa korta reglar på den nuvarande 45x170 för att ha något att skruva i.
Alternativt fästa pergolans stolpar direkt i 45x170 regeln. Men då blir pergolan lägre än nu
Exempel på sådana lösningar kan du se i denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/pergola-pa-tradack.378430/
Men du kan behöva ta bort trallen och fästa korta reglar på den nuvarande 45x170 för att ha något att skruva i.
Alternativt fästa pergolans stolpar direkt i 45x170 regeln. Men då blir pergolan lägre än nu
Exempel på sådana lösningar kan du se i denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/pergola-pa-tradack.378430/
Produkter som diskuteras: "stolphållare"
Stolphållare PSU FZV varmförzinkad FAST
För ingjutning i betong
45 kr inkl moms
Läs mer
När pergolan är färdig utgör den ett ganska stort vindfång så sedsträvor uppe i hörnen är nog oundvikligt. Sedan är balkskona alldeles för veka, bästa hade varit med impade pelare som gått ner genom trallen och fästs i regelverket.
Klicka här för att svara