Hej, jag håller på att bygga en pergola och har nu satt ihop stolparna samt bärlinorna. Den är ganska ranglig, så nu undrar jag om det är något jag bör göra innan jag fortsätter? Gärna så diskreta lösningar som möjligt om det går (t ex utan snedsträvor).

Lite fakta:
• Dimensioner på pergolan är 3x3.5m och 2.5m höjd.
• Trä: limträbalkar 56x270 för bärlinorna samt 115x115 för stolparna.
• Varje stolpsko är fäst i altandäckets reglar med 1st 8x80 franska. Stolparna är fästa i stolpskorna med 4st 8x80 franska.
• Bärlinorna är fästa i stolparna med 3st 6x100 träskruvar på varje sida (dvs 24st totalt).

Taket (ej påbörjat)
• 2st balkar 56x135 på längden.
• 24st ribbor på 56x135 på bredden.

Alla tips uppskattas 🙏

• IMG_3731.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3732.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_3733.jpeg
    Skapa konto
Redigerat:
Hej

Att pergolan enbart är fäst med 4 stycken klena franska träskruvar i trallen tror jag är den största orsaken till att det är ostabilt

• Gilla
Silkesnusa
  • Laddar…
Den är infäst med rangliga stolpskor, börja där. Se sen till att överdelen är stumt ihopskruvad innan man börjar kolla på snedsträvor.

• Gilla
Oleksandr Baranov
  • Laddar…
Vet du vad det är för reglar under trallen? Troligen så behöver pergolans stolpar fästas direkt i altanens bärlina/reglar för att det ska bli stabilt.

• Gilla
Oleksandr Baranov
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Vet du vad det är för reglar under trallen? Troligen så behöver pergolans stolpar fästas direkt i altanens bärlina/reglar för att det ska bli stabilt.
Det är 45x170 reglar under brädorna.

Rabbithole Rabbithole skrev:
Den är infäst med rangliga stolpskor, börja där. Se sen till att överdelen är stumt ihopskruvad innan man börjar kolla på snedsträvor.
Bara överdelen som den är nu, eller inkl alla ribbor etc som utgör taket (ej påbörjat än)?

Att byta de nuvarande stolpskorna mot stolphållare gör infästningen mot trädäcket mer stabilt.
Men du kan behöva ta bort trallen och fästa korta reglar på den nuvarande 45x170 för att ha något att skruva i.

Alternativt fästa pergolans stolpar direkt i 45x170 regeln. Men då blir pergolan lägre än nu

Exempel på sådana lösningar kan du se i denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/pergola-pa-tradack.378430/

Du verkar ju valt den näst rangligaste av alla skolpskor.
Så som ovan, börja med att byta dom.

1786601791528.png
Skapa konto

• Gilla
Johan Holmberg2 och 2 till
  • Laddar…
Vänta med att göra någonting tills du fått dit allt material och skruvat varje ribba i balkarna med dubbla skruv.
Detta kommer att låsa ihop konstruktionen för nu har du ingen strävverkan alls

Magnus E K
Tre av stoplarna kanske går att skruva fast i planket?

När pergolan är färdig utgör den ett ganska stort vindfång så sedsträvor uppe i hörnen är nog oundvikligt. Sedan är balkskona alldeles för veka, bästa hade varit med impade pelare som gått ner genom trallen och fästs i regelverket.

Purre
O Oleksandr Baranov skrev:
Bara överdelen som den är nu, eller inkl alla ribbor etc som utgör taket (ej påbörjat än)?
Pergola kan inte ha tak, eller rättare sagt då är det inte en pergola längre.
Dessutom ett platt tak med snö är sällan bra.

Utan snedsträvor kommer det aldrig att bli stabilt, lite stabilare kan det bli om du sätter bättre infästningar för stolparna men det i sig kommer inte att räcka över tid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.