Moderator
· Stockholm
· 51 275 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här kvalar väl nästan in i värsta elkoppling tråden.
I fritidshuset vi köpte tidigare i år, finns en del tveksamheter med elen. Jag mätte av nyfikenhet upp om det fanns nolla dragen till spisen. Det gjorde det... Men ingen skyddsjord enligt min mätning.
Dessutom var perilexuttaget monterat med två skruv igenom plasten. Så jag blev lite fundersam över om det överhuvudtaget fanns en dosa innanför.
Jo det finns en dosa, men inte en spisdosa, en vanlig apparatdosa. De har lyckats trycka in perilexuttaget i den dosan efter att först ha brutit bort ringen. Därmed fanns inget att fästa uttaget i. Så då borrar man hål rakt igenom...
Jag har sett fulkopplade uttag förut, med en bygel mellan jord och nolla. Men att helt enkelt koppla jord till nollans anslutning, och inget till jord var lite väl djärvt tycker jag.
Jag fattade först inte hur detta kunde fungera. För det finns en relativt nyinstallerad jordfelsbrytare. Och det sitter ingen gröngul på nollplinten.
Jo spisen är en ren 400V spis, så det har aldrig gått ström i den här "nollan".
Sedan blir det ju inte bättre av att anslutnigen för nollan spruckit i plasten när de tvingat in uttaget i en för liten dosa.
Jodå detta skall åtgärdas innan spisen kopplas in igen.
Moderator
· Stockholm
· 51 275 inlägg
Det får bli omdragning av trådarna. Den gröngula sitter (nästan säkert) på PE plinten, för det finns bara en 2,5 kvmm tråd på den plinten. Hela centralen skall bytas. Det sitter 2 - 3 trådar i varje klämma på både N och PE plinten. Dessutom en död mus med ett ben på N plinten, och kroppen mot en av skruvarna på en säkring...
Jag misstänker att röret till spisen bara är 16mm, så vi får väl se om det går att dra i 5 nya trådar. Troligen bara 2 böjar dock. Röret syns inte där det kommer fram vid centralen. Jag tänker öppna väggen och sätta in en riktig dosa. Det är ju bakom spisen så återställandet av väggen behöver inte bli osynligt.
Spisen är som sagt en ren 400V spis. Har inte ens jordstift i kontakten.
Jag misstänker att röret till spisen bara är 16mm, så vi får väl se om det går att dra i 5 nya trådar. Troligen bara 2 böjar dock. Röret syns inte där det kommer fram vid centralen. Jag tänker öppna väggen och sätta in en riktig dosa. Det är ju bakom spisen så återställandet av väggen behöver inte bli osynligt.
Spisen är som sagt en ren 400V spis. Har inte ens jordstift i kontakten.
Du kan då dra PE som 1,5mm2.H hempularen skrev:Det får bli omdragning av trådarna. Den gröngula sitter (nästan säkert) på PE plinten, för det finns bara en 2,5 kvmm tråd på den plinten. Hela centralen skall bytas. Det sitter 2 - 3 trådar i varje klämma på både N och PE plinten. Dessutom en död mus med ett ben på N plinten, och kroppen mot en av skruvarna på en säkring...
Jag misstänker att röret till spisen bara är 16mm, så vi får väl se om det går att dra i 5 nya trådar. Troligen bara 2 böjar dock. Röret syns inte där det kommer fram vid centralen. Jag tänker öppna väggen och sätta in en riktig dosa. Det är ju bakom spisen så återställandet av väggen behöver inte bli osynligt.
Spisen är som sagt en ren 400V spis. Har inte ens jordstift i kontakten.
En sak jag funderat över men inte behövt nyttja är att man drar 2,5 EX utplockade från en EXQ eller liknande. Någon kanske kan komma på varför detta skulle vara en dum idé, även fast isoleringen är tunn bör den klara kabel dragningen i mitt tycke?
Moderator
· Stockholm
· 51 275 inlägg
Det var ett bra förslag om 1,5 på P-E. I nödfall kan jag dra om via krypgrunden.
Moderator
· Stockholm
· 51 275 inlägg
Sen när behövde inte skyddsledaren ha samma area som fasledarna vid så små areor?E El-Löken66 skrev:
Att dra i en avmantlad EXQ möter väl inget hinder i ett plaströr.
Sen det sitter ett 16 rör och allt vaselin i världen inte hjälper. Enligt SS:J Johan456 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker inte heller det möter något hinder, det blir ju mindre material som ska in, dock solid ledare vilket kan vara lite knöligt ibland.
Kan du förklara mer i detalj vad detta skulle vara bra till?E El-Löken66 skrev:
Du får klistra in avsnitt från 543.1.2 istället det är det Johan får titta på i nutid dvs från då Blå boken infördes och framåt i SS.E El-Löken66 skrev:
Har en känsla av att Johan 55 har tillgång till de senaste SS så vi får se vad hen återkommer med.GK100 skrev:
Under tiden postar jag denna text av eltrygge Mats Jonsson :
Area för skyddsledare
Från Blå boken: Dimensionering av skyddsledarens area skall göras enligt 543.1.1 eller 543.1.2.
543.1.1
Ledararean skall inte vara mindre än det värde som bestäms av följande formel (som
endast kan användas vid frånkopplingstider som inte överstiger 5 s)
S=√(I^2t)/k
där:
S = arean i mm2.
I = effektivvärdet i A av den felström som går genom skyddet när det uppstår ett
jordfel med försumbar impedans.
t = skyddets frånkopplingstid i sekunder.
Hänsyn skall tas till strömbegränsande inverkan av impedanser i kretsen och
skyddets strömbegränsningsförmåga (Joule-integral).
k = faktor som är beroende av skyddsledarens material, isolering och andra delar
samt av dess begynnelse- och sluttemperatur.
För värdet på k gäller tabellerna 54B till 54E.
Och så vidare. Och mer sentida i SS som någon kan lägga upp ifall den Ids.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 554 inlägg
Det är just isolerings tjocklek man är ute efter i kravet på att de ledare som ska dras in i rör ska tåla 750 V (H07V). Men om man är försiktig och det går det lätt så kan man väl använda ledare med tunnare isolering.E El-Löken66 skrev:
Ligger troligtvis rör, då funkar det med 5x2 5mm2. Slang är sämre, ligger oftast sämre och den rör sig mer när man drar i tråd. I med rejält med glidmedel och se till att ha fqn rak då går det nogH hempularen skrev:[bild] [bild]
Den här kvalar väl nästan in i värsta elkoppling tråden.
I fritidshuset vi köpte tidigare i år, finns en del tveksamheter med elen. Jag mätte av nyfikenhet upp om det fanns nolla dragen till spisen. Det gjorde det... Men ingen skyddsjord enligt min mätning.
Dessutom var perilexuttaget monterat med två skruv igenom plasten. Så jag blev lite fundersam över om det överhuvudtaget fanns en dosa innanför.
Jo det finns en dosa, men inte en spisdosa, en vanlig apparatdosa. De har lyckats trycka in perilexuttaget i den dosan efter att först ha brutit bort ringen. Därmed fanns inget att fästa uttaget i. Så då borrar man hål rakt igenom...
Jag har sett fulkopplade uttag förut, med en bygel mellan jord och nolla. Men att helt enkelt koppla jord till nollans anslutning, och inget till jord var lite väl djärvt tycker jag.
Jag fattade först inte hur detta kunde fungera. För det finns en relativt nyinstallerad jordfelsbrytare. Och det sitter ingen gröngul på nollplinten.
Jo spisen är en ren 400V spis, så det har aldrig gått ström i den här "nollan".
Sedan blir det ju inte bättre av att anslutnigen för nollan spruckit i plasten när de tvingat in uttaget i en för liten dosa.
Jodå detta skall åtgärdas innan spisen kopplas in igen.
En kollega till mig brände en splajsny spis genom att inte mäta perilexuttaget. Nollan saknades. Spisen hoppade och fräste lite.
Tabellen visar ju i klartext att en skyddsledares ska ha samma area som fasledarna/fasledaren upptill 16mm2. Det var det jag menade med "små areor". Sen kan man räkna enligt 543.1.2 och det kan säkert ofta medges att gå ner i area men inget jag tycker hör hemma på ett forum med råd till privatpersoner/lekmän. Ska ärligt säga att jag aldrig räknat på att gå ner i area på en skyddsledare, jag tillämpar strikt tumregeln att ha samma area upptill 16mm2.E El-Löken66 skrev: