Byggahus.se
Hej
Vi verkligen älskar dessa och skulle vilja återställa dem på bästa sätt.

Vad kan man göra?

Man kan känna att det har stått krukor eller dylikt på dem. Så det är tyvärr inte bara smuts.
 
  • Inomhusfönsterbräda med smutsiga rutor, påsar, tegelgolv, grönt gräs utanför, behöver städning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på marmorgolv med veckningar, fläck och en rödbrun träkant nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hur du ska återställa dina fönsterbrädor vet jag inte, men jag är rätt säker på att de är gjorda i Kolmårdsmarmor.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hur du ska återställa dina fönsterbrädor vet jag inte, men jag är rätt säker på att de är gjorda i Kolmårdsmarmor.
Ahh så kan det vara ja. Försökte googla för att bena ut det men då blev det ändå fel..

Tack för input. Ändrar rubriken.
 
Du kan ju testa slipa med ett finare våtslipapper, behövs det djupare så får man börja med grövre och jobba sig till finare papper.
Marmor är ju rätt "mjukt" så gå inte för hårt åt med maskiner, börja för hans imo
 
ullet
Tycker det där ser rätt djupt ut, tror det kommer vara svårt att slipa bort utan att slipa av hela skivan. I alla fall utan att det blir gropar i skivan. Skulle det kanske gå att fylla i med något som går att polera, t ex epoxi?
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Du kan ju testa slipa med ett finare våtslipapper, behövs det djupare så får man börja med grövre och jobba sig till finare papper.
Marmor är ju rätt "mjukt" så gå inte för hårt åt med maskiner, börja för hans imo
Jag funderade också på det. Hade det kanske gett mening att ta loss dem för att lättare kunna hantera dem?

Ok så maskin är inte att rek isf. Men man kanske skall ha en kloss så att man inte går ner sig sas…
 
ullet ullet skrev:
Tycker det där ser rätt djupt ut, tror det kommer vara svårt att slipa bort utan att slipa av hela skivan. I alla fall utan att det blir gropar i skivan. Skulle det kanske gå att fylla i med något som går att polera, t ex epoxi?
Hm det kanske skulle kunna vara något. Frågan är om det blir brytningar så att man ändå ser att det är lagat…

I värsta fall så är det för mkt jobb så då får vi fundera vidare. Men det hade varit kul att se hur bra man kan få till det.
 
Fylla i med epoxi eller lämna in på slipning är mina tips
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Uppdatering.
Att slipa bort ojämnheterna gick ganska lätt som skrivits. Ytan är nu slät och känns fin. MEN man ser fortfarande märkena. Dom har inte försvunnit nämnvärt. Jag antar att man inte kan komma åt dem utan att slipa vidare. (Vilket man ju inte vill göra) ?

Finns det något tips eller får man leva med detta isf?
 
Jag fick tips av en städfirma att använda symaskinsolja på fönsterbrädorna. För att fräscha upp dem. Det kanske kan göra skavankerna något mindre synliga.
 
E Ectobius skrev:
Jag fick tips av en städfirma att använda symaskinsolja på fönsterbrädorna. För att fräscha upp dem. Det kanske kan göra skavankerna något mindre synliga.
Aha. Det kan vara väl värt ett försök. Tack
 
T-dog T-dog skrev:
Här finns anpassade produkter för natursten:
[länk]
Tack. Är det någon som har provat denna? Uppskattar erfarenhet från verkligheten.
 
Häll för guds skull inte plast (epoxi etc.) på dem, även om de är gropiga. Epoxi hör inte hemma i byggnadsvårdsforumet överhuvudtaget :)

Ser ut som kalkutfällningar? Kan vara knepigt att få bort eftersom sura rengöringsmedel är ajabaja på marmor. Såpa är ok men tveksamt om det hjälper. Kanske värt ett försök?

Paraffinolja kan jämna ut färgen och ge nytt djup. Har ett cafebord som fick stora mörka fläckar från värmeljus som smält. Oljade in det med paraffinolja så blev det som nytt (hela bordet fick fläckens färg). Nu några år senare ser det "torrt" och jämt ut igen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Många fina material i bilden förresten! Är det teakfönster? Gammalt Höganäsklinker?

Mitt tips är att gå varsamt fram med räddandet. Om det inte går att få det att "se nytt ut" utan destruktiva processer, försök acceptera att tidens tand gjort sina avtryck och låt det vara. Framtiden kommer att tacka dig :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.