Byggahus.se
Markrdon ska alltid bekämpas på utsida hus, det finns ställen där dom grävt en eller flera stora gropar ( radhus ) ner imark och satt fläktar som suger jordluft, utfallet har varit bra, Jag har markradon under plattan men borrat 2 hål diagonalt i plattan och lite avloppsrör, suger med ca 2 mm undertryck så inte vintern kommer under plattan
 
J jonaserik skrev:
Så det tätt nu på ytterröret , bara frågar för man kan se dränröret i botten
Yes.
Tejpade ihop ett lock på pvc röret med ventilationstejp, så nu är det ett vattenlås som inte borde släppa igenom luft.
Brunnen tätades med flytande packning jag hade liggandes
 
  • Gilla
jonaserik
  • Laddar…
Radonvärden på veckan som varit.
 
  • Skärmdump av mobilapp som visar genomsnittlig radonhalt på 136 Bq/m³ under senaste veckan med graf.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Nu är det mer än i #17 , men avvakta ett tag får du se vad det blir
 
Ja, nu har det gått lite mer än två dagar sedan jag fick till vattenlåset.

Här är en bättre bild över grafen senaste veckan. Vattenlåset installerades på Sun, 10.20 runt kl 14 vilket är runt den röda toppen.
Sedan dess har det gått ner och legat runt 60-80 i värde, som lägst 50Bq.

Snart dags att fixa så installationen blir mer fast och mäta i fler rum.
 
  • Graf som visar radonnivåer i basement över en vecka med minskning efter installation av vattenlås den 20 oktober.
JanneJanne123
J jonaserik skrev:
suger med ca 2 mm undertryck
Ny värld för mig, men vad menar du med 2 mm?
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
menar du med 2 mm?
Det är undertrycket som blir när man suger med en fläkt i ett rör, med 2 mm så suger det sakta och konstant ut genom dränen,
för mycket är inte bra, då kan den dra ner kall luft från ovan utmed grunden, inte bra.
Sök på undertrycksmätare,finns en del att välja på, dyra ,billaga, den ska kopplas in på röret du satt ditsom vattenlås bara ett litet hål

Edit svarade fel person men gör nog inget då andra får veta mer om undertryck
 
  • Gilla
Dashio
  • Laddar…
Uppdatering.

1 månad med vattenlås på dräneringen
Som lägst 18Bq noterat
 
  • Graf som visar radonnivåer över tid i en källare med lägsta uppmätta värde 18 Bq/m³.
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
Har äntligen fått tummen ur och håller på med en liknande manöver. Hur snabbt såg du resultat på din airthings?
 
Kolla inlägg #15, det tog bara ~36h för att se det sjönk från 750 till 190bq.
Själva mätningen i sig visade någorlunda värden efter nån dag.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
B BaNaN85 skrev:
Kolla inlägg #15, det tog bara ~36h för att se det sjönk från 750 till 190bq.
Själva mätningen i sig visade någorlunda värden efter nån dag.
Såg nu, tack! Har kört min uppsättning sedan lunchtid idag och hade hoppats på brantare fall i kurvan, men då är jag kanske lite för optimistisk kring hur fort det går.
 
Hej!

Jag har gjort liknande. Två Jula fläktar,en på locket till dagvattenbrunnen och en på locket till stenkistan. Inga vattenlås eller annan tätning på dräneringen. Ytterligare ågärder inne är att jag har tätat murstock (gammal ventilation och rensluckor) och med dessa åtgärder gick radonvärdet ner (enl airthings) från 1600 bq till ungerfär 100 bq. Vi bor i ett enplanshus med källare. Vi hade bara markradon enligt Radeas besiktning.

Kan inte säga om jag drar bort värme från isodrän mm. Bergvärmen har fått jobba mer i år men det har varit kallar i år än tidigare. Samt att jag flyttat ner innegivaren i källaren för att styra värmen utifrån källaren. För mig är vattenlås överkurs om ingen övertygar mig om att jag förstör huset pga. att inte ha detta. Oavsett vad har jag sparat 20-30000kr och har hälften av rekommenderat (200bq) radonvärde i Sverige i huset.

Mott råd är att prova, men tänk till innan och värdera riskerna.
 
Hej,

Tänkte höra lite hur det har gått för er?
Jag har precis gjort om dräneringen på huset och tänkte se om det räcker med kanalfläkt/kanalfläkter för att sänka radonet från tidigare mätningar på ca 840Bq.

På dräneringen gjorde vi två rör på var sin sida av huset för att ha möjlighet att ha mer än en fläkt.
Har testat under en vecka med kanalfläkt på Jula, då har jag kommit som lägst ner till 350bq.
Har inte gjort något vid brunnen där dräneringen och dagvattnet samlas innan det åker vidare till gatan.

Funderar på att testa med en lite starkare fläkt från Jula, men efter att läst om att man kan få påverka värmen om fläkten är för stark blir jag lite osäker.

Ni som haft detta hur upplever ni att det gått? Vad skulle ni rekommendera att jag testar? Är det en starkare fläkt eller ska jag testa något annat?
 
E ErrK skrev:
Hej,

Tänkte höra lite hur det har gått för er?
Jag har precis gjort om dräneringen på huset och tänkte se om det räcker med kanalfläkt/kanalfläkter för att sänka radonet från tidigare mätningar på ca 840Bq.

På dräneringen gjorde vi två rör på var sin sida av huset för att ha möjlighet att ha mer än en fläkt.
Har testat under en vecka med kanalfläkt på Jula, då har jag kommit som lägst ner till 350bq.
Har inte gjort något vid brunnen där dräneringen och dagvattnet samlas innan det åker vidare till gatan.

Funderar på att testa med en lite starkare fläkt från Jula, men efter att läst om att man kan få påverka värmen om fläkten är för stark blir jag lite osäker.

Ni som haft detta hur upplever ni att det gått? Vad skulle ni rekommendera att jag testar? Är det en starkare fläkt eller ska jag testa något annat?
Hej!

Prova att använda fler frånluftsvägar. Det kan även vara klokt att kontakta en firma för att identifiera var radonet kommer ifrån, om det är från marken eller byggmaterialen. Olika radonkällor kan kräva olika lösningar. Jag tror inte att en starkare fläkt nödvändigtvis behövs, eftersom radon i sig är en gas. Det kan vara värdefullt att genomföra mätningar nära och långt ifrån fläktarna för att förstå hur effektiva de är i att minska radonnivåerna. Dessutom, fundera över hur radon tränger sig in i huset, och om det finns andra åtgärder som kan vidtas för att blockera eller minska intrånget.

Med vänlig hälsning,

Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.