Byggahus.se
Hej.
Vi är på jakt efter ett hus och har kommit över ett renoveringsobjekt tillika dödsbo med källare som byggdes år 1961. Senaste radonmätningen gjordes år 1993 och visade 315bq. Därefter har ingen ny mätning gjorts och dödsbodelägare har ingen kännedom om man gjort några åtgärder för radonhalten. Ventilationen är självdrag, oklart om källaren eller andra väggar är av blåbetong (finns ingen uppgift om det i prospektet men har ställt frågan till mäklaren).
Jag är intresserad då jag tänker mig att det skulle kunna gå att få bukt på, medans min sambo är ytterst tveksam och då främst pga radonhalten. Därav min fråga till er, hur hade ni gjort? Och är det någon/några som gjort samma resa så vore jag ytterst tacksam för tips och råd, samt även övergripande vad kalaset kostade så även jag kan räkna på det hela utifrån vår situation.
 
Redigerat:
  • Gilla
Cheung och 1 till
  • Laddar…
Kan räcka med att sätta in extra väggventiler eller ordentlig ventilation utan att det kostar skjortan. Finns tilluftsventiler i källaren tillsammans med fläkt i badrum eller tvättstugan?
 
  • Gilla
Hanna Eriksson3
  • Laddar…
Vi har haft radonhus (blåbetong) tidigare. Jag skulle aldrig köpt ett radonhus idag.

Det är inte riskerna som är problemet, det är oron.

Dessutom kostar alla åtgärder, både som investeringskostnad men även vid drift (el till fläktar mm) och underhåll.

Vid en tuffare bomarknad med större utbud och kräsnare köpare kan radon också bli ett problem som påverkar värdet i högre grad än idag.
 
  • Haha
  • Gilla
Hanna Eriksson3 och 1 till
  • Laddar…
345 är låga värden och med tanke på att inga åtgärder är gjorda är det ju enkelt att få ner det ytterligare. Antingen som nämt ovan med friskluftsventiler eller att installera ftx. Ftx går väl på 100-120 000 beroende på förhållanden, några extra friskluftsventiler några tusenlappar. Jag hade inte avstått pga men det hade ju varit bra med en nyare mätning kanske.

Edit: ovan är utgångspunkt att det är blåbetong som orsakar det. Markradon är andra åtgärder, och ger enligt min uppfattning ofta betydligt högre värden, inte ovanligt med över 1000, även om det såklart varierar.
 
  • Gilla
Hanna Eriksson3
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan räcka med att sätta in extra väggventiler eller ordentlig ventilation utan att det kostar skjortan. Finns tilluftsventiler i källaren tillsammans med fläkt i badrum eller tvättstugan?
Har inte sett några tilluftsventiler och fläkt tyvärr.
 
Där har du största felet, inget luftombyte :(
 
M Manfreds skrev:
345 är låga värden och med tanke på att inga åtgärder är gjorda är det ju enkelt att få ner det ytterligare. Antingen som nämt ovan med friskluftsventiler eller att installera ftx. Ftx går väl på 100-120 000 beroende på förhållanden, några extra friskluftsventiler några tusenlappar. Jag hade inte avstått pga men det hade ju varit bra med en nyare mätning kanske.

Edit: ovan är utgångspunkt att det är blåbetong som orsakar det. Markradon är andra åtgärder, och ger enligt min uppfattning ofta betydligt högre värden, inte ovanligt med över 1000, även om det såklart varierar.
tack så mycket för värdefull information, ska ta med mig det i åtanke
 
Radon utgör en liten riskökning för sjukdom, men hos rökare. Riskökningen hos icke-rökare som bor i radonhus är inte liten, den är minimal.

En rent anekdotisk riskbedömning kan göras eftersom det är ett dödsbo som säljer; hur gamla blev de boende? Och var lungcancer dödsorsak, eller något helt annat?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Där har du största felet, inget luftombyte :(
Ah du ser, så rent krasst så borde man komma långt med bättre ventilation? Ursäkta för många (och kanske dumma t.om) men är väldigt ny i området
 
Ja! Inget att vara rädd för alls. På ett eller annat sätt går det att få ner nivåerna för de flesta.
 
  • Gilla
Hanna Eriksson3
  • Laddar…
H Hanna Eriksson3 skrev:
Ah du ser, så rent krasst så borde man komma långt med bättre ventilation? Ursäkta för många (och kanske dumma t.om) men är väldigt ny i området
Ja, då radonen är en gas så är det lätt att minska med mer rörelse på luften i huset.

Är det markradon räcker det säkert med mer ventiler ev. paxfläkt för att få till rörelsen på luften i källaren. Är det mer extremt kan man behöva lägga in ett ventilerat golv.

I boningsdelen är första steget att kolla så att luften faktiskt rör sig inne, en tunn bit papper framför tilluftventilen ska fladdra lite i luften.
Paxfläktar i badrummen, ev en köksfläkt med ett låg-låg läge som kan vara igång 24/7 utan att störa.
Den mest extrema lösningen är att sätta in ett FTX system så att ventilationen är aktivt styrd.

Jag bor i ett blåbetonghus och har klätt alla (Tretex)väggar med gips och fogat allt för att göra det svårare för gasen att ta sig in och då ge mer tid för ventialtionen att få bort gasen.

Har inte gjort någon ny mätning ännu.
 
  • Gilla
Hanna Eriksson3
  • Laddar…
Docno
Som flera redan sagt. Värdena är inte särskilt höga. Om det inte finns några friskluftsventiler i dag så kan du sannolikt få ner värdena om du sätter in ventiler. Blir då även bättre luft huset. Radon är mer en prisfråga, dvs. att ta höjd för ev åtgärder.
 
  • Gilla
Hanna Eriksson3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.