Hej.
Har dåligt flöde över en radiator. Returventilen är helt utskruvad men får ändå bara de översta cm varmt.
Kan någon identifiera ventilen? Går den att justera?
MVH

• Hand som håller en radiatorventil för att identifiera eller justera den.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en helt utskruvad returventil på en radiator i behov av justering eller rengöring.
    Skapa konto
  • Närbild på en radiatorventil med tydliga märkningar, ansluten till ett kopparör.
    Skapa konto
Det verkar vara TA TRV.
Verkar dock finnas olika modeller som TRV-2 eller TRV-3.
Någon som har bild på förinställningsverktyget man behöver så kan jag eventuellt printa ett på 3D-skrivare?

Kan man plocka ur hela insatsen och kontrollera den i drift utan att bli väldigt blöt? :o)

Bästa svaret

Johhhan
Märkningen RV 40 på ventilhuset tyder på att det är RVT 40 F. Bifogar bild med utdrag ur TA Hydronics Byt och förnya.

Insatsen kan inte tas ut under drift. Då forsar trycksatt radiatorvatten ut.

Ventilhus märkt RVT 40 F med installationsguide och förinställningsvärden.
Skapa konto

Redigerat:
Johhhan
Jag känner själv inte igen själva insatsen. Den ser inte riktigt ut som TRV. Kanske ser den bara annorlunda ut än de modeller jag sett från TA, men det finns också en möjlighet att det är en ersättningsinsats från en annan tillverkare. Vad har du för termostat?

Redigerat:
Johhhan Johhhan skrev:
Jag känner själv inte igen själva insatsen. Den ser inte riktigt ut som TRV. Kanske ser den bara annorlunda ut än de modeller jag sett från TA, men det finns också en möjlighet att det är en ersättningsinsats från en annan tillverkare. Vad har du för termostat?
Det är en termostat enligt denna bild.
Anvisningar ovan verkar stämma och jag kan lossa och vrida enligt den. Får prova mig fram på olika inställningar. Nu har jag fått halva elementet varmt.

• Gul termostatknopp med symboler och pil som visar riktning för temperaturjustering.
    Skapa konto
  • Termostat med justerbara numrerade inställningar och märkt "MADE IN SWEDEN".
    Skapa konto
  • Närbild av en termostatmekanism utan sitt hölje, placerad på ett vitt underlag.
    Skapa konto
  • Gilla
Johhhan
  • Laddar…
Nu är hela elementet varmt. Vet inte om det var att något fastnat i ventilen och släppte för att jag vred på den eller om det beror på att jag vridit den ett kvarts varv moturs.

Tack för hjälpen!

• Gilla
SvensKiwi och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.