Byggahus.se
c-pump för värmekrets är väl den som är benämnd "PUMP" mitt i bilden?

Hur tanken laddas är väl egentligen ointressant för TS problem? Möjligen att cirkpumpen till värmesystemet inte funkar och laddpumpen från pannan tidigare hjälpte till att cirkulera vattnet i värmesystemet?
 
useless useless skrev:
c-pump för värmekrets är väl den som är benämnd "PUMP" mitt i bilden?
Och var finns då övriga saker såsom Laddomat, panna, shunt osv.
 
jag upprepar min fråga jag ställde tidigare som ts inte svarade på..........är in och ut på pannan korrekt? Det låter ju som allt skedde efter pannbytet så då lär man ju inrikta sig på den biten kanske ? Att ledningarna sitter på ungefär samma ställe betyder ju inte att utlopp och retur blir lika.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Handritad skiss av ett värmesystem med komponenter som radiator, expansionskärl, pumpar, och shuntar märkta med text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det vi efterlyser är en skiss liknande denna där alla komponenter finns med så att vi kan dra några vettiga slutsatser.
Här ser vi ventiler, pumpar och shuntar.
Är shunten ställd åt rätt håll, för annars kan du få back.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
E Erstavik skrev:
Hej

Bytte min kökspanna och nu går det bara att köra vattnet åt "fel" håll. Skiktningen i acktanken fungerar inte. Allt jag har gjort är att byta pannan. Har luftan radiatorer och provat med både högt och lågt tryck i ledningarna,

Prövar jag at köra åt "rätt" håll står pumpen bara och snurrar och blir varm.

Några tips om vad som hänt och vad jag kan göra

Tacksam för tips

Claes
Hur gick det?
Det borde finnas ett par shuntventiler i systemet, en för laddningskretsen och en för radiatorkretsen. Någon av dessa kan ha ställts fel i samband med bytet och nu leder vattnet åt fel håll. I så fall har du lösningen nära.
 
TS verkar ha lämnat tråden.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.