Ventilen på vår radiator i köket låter som f... Detta ljud fortplantar i hela systemet och väcker oss om nätterna.

Ljudet verkar komma när ventilen ska strypa. Svårt att förklara ljudet, men se filmen med ljud så förstår ni.
Ljudet finns inte där hela tiden men kommer och går under dygnet.

Huset är enplanshus med källare. 1,5 bar i systemen när jag kollar på värmepumpen.
Ventilerna byttes av rörmokare för 4 år sedan.
Har någon en ledtråd om vad det kan bero på och vad jag kan göra.

• Gilla
lars-gunnar wännman och 1 till
  • Laddar…
Jag har ingen aning men klurar på om vattnet går åt fel håll i elementet. I mitt hus går det det och har förstått att nya ventiler inte funkar då.

Har det varit så sedan ni bytte eller har det börjat nyligen?

Var precis på ett ärende i ett av mina hyreshus där det är exakt samma problem sänkas följer den här tråden .
Tanken är att jag ska höra med en VVS-firma på måndag så kan återkomma med svar då om du inte redan löst det hehe.

• Gilla
Krigro
  • Laddar…
T Trrttsch skrev:
Jag har ingen aning men klurar på om vattnet går åt fel håll i elementet. I mitt hus går det det och har förstått att nya ventiler inte funkar då.

Har det varit så sedan ni bytte eller har det börjat nyligen?
Tack för svar.
Vi bytte värmepump för två år sedan, möjligt att något kanske gick fel då.
men hörde inte detta ljud förra vintern vilket talar för att det är något annat?

K Kipa skrev:
Var precis på ett ärende i ett av mina hyreshus där det är exakt samma problem sänkas följer den här tråden .
Tanken är att jag ska höra med en VVS-firma på måndag så kan återkomma med svar då om du inte redan löst det hehe.
Toppen, hoppas lösningen finns här på forumet.

K Krigro skrev:
Ventilen på vår radiator i köket låter som f... Detta ljud fortplantar i hela systemet och väcker oss om nätterna.

Ljudet verkar komma när ventilen ska strypa. Svårt att förklara ljudet, men se filmen med ljud så förstår ni.

Huset är enplanshus med källare. 1,5 bar i systemen när jag kollar på värmepumpen.
Haha, det troligaste är att termostatventilen får ta hela strypningen mot ett relativt stort flöde. Det där elementet måste strypas in, dvs returventilen på äldre element ska skruvas in till det blir lagom flöde igenom. Då kan termostatventilen lätt strypa när den behöver.
Alla radiatorer ska sättas på max genom att ta bort termostaterna och se till att tryckpinnen verkligen kommer ut helt (kan fastna). Sedan kan man strypa ned med injusteringsventilen tills det blir lagom temperatur i resp rum.
Då har man ett injusterat system där alla delar av huset får rätt mängd värme.
Om man nödvändigtvis vill ha termostater i några rum så kan man nu montera dem.

• Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Haha, det troligaste är att termostatventilen får ta hela strypningen mot ett relativt stort flöde. Det där elementet måste strypas in, dvs returventilen på äldre element ska skruvas in till det blir lagom flöde igenom. Då kan termostatventilen lätt strypa när den behöver.
Alla radiatorer ska sättas på max genom att ta bort termostaterna och se till att tryckpinnen verkligen kommer ut helt (kan fastna). Sedan kan man strypa ned med injusteringsventilen tills det blir lagom temperatur i resp rum.
Då har man ett injusterat system där alla delar av huset får rätt mängd värme.
Om man nödvändigtvis vill ha termostater i några rum så kan man nu montera dem.
Tack för svar.. Din teori låter trolig.
Denna radiator sitter i en del av huset som är från sekelskiftet och är dåligt isolerat. Större delen av huset är byggt senare och kräver inte lika hög framledningstemp.
Därför kan det säkert vara vara "öppna spjäll" i denna radiator för att få varmt i rummet.

Nu när det är lite mildare ute igen så har detta fenomen slutat. Kan det vara pga att cirk.pumpen inte jobbar lika hårt längre och flödet är lägre i systemet?

Hur som... det blir ju säkert kallt igen så jag provar att strypa flödet lite. Spelar det någon roll om man gör det på returventilen eller på på ringen på bild som förövrigt står N?

• Radiatorventil med justeringsring markerad med bokstaven N i ett äldre hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K Krigro skrev:
Tack för svar.. Din teori låter trolig.
Denna radiator sitter i en del av huset som är från sekelskiftet och är dåligt isolerat. Större delen av huset är byggt senare och kräver inte lika hög framledningstemp.
Därför kan det säkert vara vara "öppna spjäll" i denna radiator för att få varmt i rummet.

Nu när det är lite mildare ute igen så har detta fenomen slutat. Kan det vara pga att cirk.pumpen inte jobbar lika hårt längre och flödet är lägre i systemet?

Hur som... det blir ju säkert kallt igen så jag provar att strypa flödet lite. Spelar det någon roll om man gör det på returventilen eller på på ringen på bild som förövrigt står N?
Har du såpass modern ventil så ska justeringen göras i själva huset på bilden. Specialverktyg kan krävas.

Johhhan
Foto och diagram som visar inställning av variabel ventilkapacitet för RA-N/RA-U ventiler med instruktioner.

• Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
K Krigro skrev:

*
Tänkbart fel är att tillopp och retur är omvänt.
Öppna ventilen och kolla om tilloppet är varmast.
*

Hej
Som tidigare inlägg sagt så är detta med största sannolikhet en radiator som är felkopplade, dvs vänt tillopp och retur.

• Gilla
Jochi
  • Laddar…
K Krigro skrev:

Du tror inte att det har och göra med att när den ställer växelventilen öppen mot varmvattensberedadaren när din utetemperatur når 17 grader och sedan på kvällen/natten så öppnar den mot värmesystemet igen och då kommer en skvätt från varmvattenberedaren så trycket blir för stort överradiatorventilen.Testa ställ ner värmen på värmepumpen och öppna termostaten fullt öppen.

Hur gick det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.