Hej!

Ny här och mitt första inlägg

Vi har idag ett enplanshus byggt i lättbetong från -66 på 125kvm (55kvm boarea) som är putsat.
Huset står på torpargrund med en höjd på ca 1.20m.
Vi har renoverat taket och byggt nytt sadeltak på garagedelen som sitter ihop med huset. Det var vi tvungna att göra då det gamla taket på garaget var fuktskadat.
Men i samband med takbytet så visade det sig att putsen var i väldigt dåligt skick och hade släppt på stora delar av fasaden, dvs att den fortfarande var intakt med hade släppt från underlaget.
Så att undvika värre skador på putsen i samband med takrenoveringen gick inte att undgå.

Nu byter vi ut alla fönster och det kommer fram mer och mer om hur dåligt skick putsen är i och det behöver åtgärdas.

Idag har huset ingen isolering alls mer än att väggarna består utav lättbetong och inte heller har grunden någon isolering.
På vinden ligger det isolering men den är gammal och gissar på att den har legat sedan huset byggdes. Så vet inte hur effektivt den är?

Vi har bara bott här en vinter och då huset värms upp med fjärrvärme så har vi upplevt huset rätt kallt, både i golv och luft.

Då vi har en begränsad budget så vill vi gärna åtgärda det som ger mest "bang for the buck"
Våra tankar går kring att tilläggsisolera fasaden och ny puts.
Eller tilläggsisolera vinden och grunden. Alternativ installera ett ftx system.

Det som talar för att åtgärda fasaden är ju att det både isolerat samt att huset får ett mycket fräschare utseende.

Men känner mig osäker på om det eventuellt är bättre att investera i andra åtgärder först för att få ett bättre och behagligare inomhusklimat.
Vilka är dom mest förnuftiga åtgärderna att se över först?

Mvh
Andreas

Något mer förnuftigt än att isolera eller tilläggsisolera har jag svårt att komma på.
Speciellt när fasaden också skall renoveras.

Ska du välja putsa fasaden igen eller blir det trä?

S sune73 skrev:
Något mer förnuftigt än att isolera eller tilläggsisolera har jag svårt att komma på.
Speciellt när fasaden också skall renoveras.

Ska du välja putsa fasaden igen eller blir det trä?

Det var nog mest i vilken turordning som är klokast att ta som mina funderingar går kring.

Som det känns nu så blir det att putsa fasaden. Snyggast enligt mig.

Välkommen till Byggahus!

Lättbetongens isoleringsförmåga varierar mellan hälften till en tredjedel av mineralullens, beroende på typ. Ett mer nyanserat resonemang kring lämpliga åtgärder med hänsyn till pris och effekt kräver därför mer input. Vilken sorts lättbetongkvalitet är det? Vad finns i vindsbjälklaget? I många fall ger tilläggsisolering av fasader ganska lite för pengarna jämfört med att förbättra vindsbjälklaget. Men är omputsning nödvändig kan det ändå vara en poäng med det. Allra mest lönsamt är alltid att täta fönster och kontrollera drevningen mellan fönsterkarmar och vägg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.