Min balkong är 160×220 och mitt bord 70 cm. Jag bor i lgh och högst upp. Funderar på ett parasoll med tilt och fot. Nu till min fråga, hur stort parasoll ska jag ha?

Fairlane
Det beror på läge på balkongen, var du ställer parasollet (ena ändan, mitt på etc) samt såklart hur stor del av balkongen du behöver skugga.

Generellt så liten som möjligt som gör jobbet. Ju större, desto större "segel" och bor man högt brukar det kunna blåsa. Jag bor själv högt (villa uppe på berget) och åt van vid vind.
Mitt parasol är 330*240 cm tror jag. Det fungerar rätt bra för min yta i och med att man kan vinkla det och bestämma höjden. Vevar sällan ut duken så den är helt spänd och då klarar den vinden bättre. Trots 80 kg vikt på foten så har den lyft foten i ena ändan några gånger...

Fairlane Fairlane skrev:
Det beror på läge på balkongen, var du ställer parasollet (ena ändan, mitt på etc) samt såklart hur stor del av balkongen du behöver skugga.

Generellt så liten som möjligt som gör jobbet. Ju större, desto större "segel" och bor man högt brukar det kunna blåsa. Jag bor själv högt (villa uppe på berget) och åt van vid vind.
Mitt parasol är 330*240 cm tror jag. Det fungerar rätt bra för min yta i och med att man kan vinkla det och bestämma höjden. Vevar sällan ut duken så den är helt spänd och då klarar den vinden bättre. Trots 80 kg vikt på foten så har den lyft foten i ena ändan några gånger...
Tack för ditt svar
Inser att jag inte kan ha så stort då ytan är rätt begränsad. Funderar på diametern 130 cm men inte lätt att finna.

Fairlane
Välkommen till forumet förresten, missade det i förra inlägget. Ser att du varit med ett tag, men ändå första inlägget så ett välkomnande är ändå på sin plats.

Det verkar som du skriver vara lite knepigt med den storleken. Hittade detta: länk, vet inte något om det.
Ett alternativ kan vara att titta på ett rektangulärt parasoll?
Kanske detta som är 180x120 cm: länk

ÖoB har ett runt 140 cm, billigt som tusan, men kommer det hålla om det blåser det minsta?! Länk

Tack för välkomnandet :)
Precis det parasollet jag tittat på. Ska kolla in det rektangulära också

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.