Byggahus.se
Hej, jag ska bygga ett loft i dotterns rum men är osäker på bärigheten i den konstruktion jag tänkt mig.

Loftet ska fästas i mellan två betongväggar och från vägg till vägg blir längden av på loftet är 3.70 meter. Loftet ska byggas (Se bifogade ritningar) med 5 st längsgående 45mm x 95mm reglar. Frågan: är 45 x 95 mm reglar för klent för ett så långt loft?

Edit: Mellan de längsgående reglarna går korta reglar på tvären, de ska bära upp ett golv av råspont.

Tack på förhand

M
 
  • loftet1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • loftet2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hade kört med ramen sen reglar på 150 cc30 istället.

Edit: Eller, var sitter betongväggarna? Är dom på långa sidorna eller korta?
 
Stefan N skrev:
Hade kört med ramen sen reglar på 150 cc30 istället.

Edit: Eller, var sitter betongväggarna? Är dom på långa sidorna eller korta?

Hej,

betongväggarna går mot båda kortsidorna och mot ena långsidan.

Jag tänkte att de längsgående reglarna skulle stärka men det kanske räcker med 150 reglar i ramen.
Jag är bara rädd för att bygga för klent.

M
 
Ja, då hade jag kört som du tänkt.
Men kan du inte gå upp till 120 på den långa i framkant? Borde stadga upp en del.
 
Vad ska loftet användas till? Ska dottern bara sova där uppe?
 
  • Gilla
Paul Donsson och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker nog 45x95 är väl klent, om man vill ha liten bygghöjd kan man väl integrera nån HEA-balk men annars skulle jag gå upp i dimension rejält. Inte bara för hållfastheten utan för "svajet" också.

Angående vikten så kanske det inte normalt är särskilt mycket men helt plötsligt på är det kalas och hela skocken ungar får för sig att undersöka om de får plats på loftet...

/ATW
 
tlundberg skrev:
Vad ska loftet användas till? Ska dottern bara sova där uppe?
Ja i första hand men eftersom det blir plats över så kommer hon säkert ha kompisar där också.

M
 
ArneTW skrev:
Jag tycker nog 45x95 är väl klent, om man vill ha liten bygghöjd kan man väl integrera nån HEA-balk men annars skulle jag gå upp i dimension rejält. Inte bara för hållfastheten utan för "svajet" också.

Angående vikten så kanske det inte normalt är särskilt mycket men helt plötsligt på är det kalas och hela skocken ungar får för sig att undersöka om de får plats på loftet...



/ATW

Det är svajjet jag är orolig för.
Hur fäster man en hea-balk och skulle den kunna integreras i mitten på loftramen?
 
Om du kan tänka dig att gå upp till 120mm i stället för 95mm så kan du skruvlimma ihop sex reglar och får då nästan samma styrka som en 45x220. Då behöver du inte heller sätta kortlingar mellan reglarna.
 
tlundberg skrev:
Om du kan tänka dig att gå upp till 120mm i stället för 95mm så kan du skruvlimma ihop sex reglar och får då nästan samma styrka som en 45x220. Då behöver du inte heller sätta kortlingar mellan reglarna.
Hej, bara för att vara säker men du menar 6 reglar som är skruvlimmade två och två. Det låter i så fall som min lösning.

Tack för alla svar!
 
Nej. Tyvärr :( Jag menar sex reglar som är skruvlimmade ihop till en rejäl regel som totalt blir 270x120mm. Du behöver tre sådana tjocka balkar. En längst ut, en 60cm in från ytterkant och en 120cm in. Längst in mot väggen räcker det med en 120x45.

Allt som allt går det alltså åt 19st 370cm långa 45x120-reglar.
Sen behöver du ju några reglar på kortsidorna också att hänga hela loftet på.


För skojs skull kan jag nämna att en ensam 45x95-regel klarar en spännvidd på 1,5 meter enligt http://www.petersprojekt.se/old/anvisningar/spannviddstabell.xls
 
Redigerat:
Jag kan inte släppa att det känns jädrigt överdimensionerat... Du ska ju inte ha det som ett bostadsplan! Lite svikt gör väl inget heller? Du ska ju inte lägga klinkers på det!

Dimensioneringen är ju gjord för att klara laster på sämsta möjliga ställe, alltså mitt på reglarna. Men ställer du upp en resårmadrass på 1,20x2 meter så flyttar du ju lasterna bort från mitten ut till kanterna.

Hela inre långsidan kan du ju fästa i väggen. Där blir det alltså inget svikt alls. Det har man inte heller tagit hänsyn till i dimensioneringen.
 
tlundberg skrev:
Jag kan inte släppa att det känns jädrigt överdimensionerat... Du ska ju inte ha det som ett bostadsplan! Lite svikt gör väl inget heller? Du ska ju inte lägga klinkers på det!

Dimensioneringen är ju gjord för att klara laster på sämsta möjliga ställe, alltså mitt på reglarna. Men ställer du upp en resårmadrass på 1,20x2 meter så flyttar du ju lasterna bort från mitten ut till kanterna.

Hela inre långsidan kan du ju fästa i väggen. Där blir det alltså inget svikt alls. Det har man inte heller tagit hänsyn till i dimensioneringen.
Hej, då fattar jag! 6 reglar ihop som 3 bjälkar. Överdimensionerat, kanske, men lösningen håller tycker jag och det är lika bra med en så komplett konstruktion möjligt, det får inte braka! Det ända är att det blir tunga bjälkar att få upp men det borde lösa sig på något sätt, jag kommer behöva ta hjälp i alla fall.
 
Nu börja det ju bli intressnt hur planet ska fästas i väggen... vinkeljärn/balkskor i reglarna ellern en ram med stöd från golvet?

Det är lätt gjort att man överdimensionerar det som är lätt att överdimensionera men att man sen glömmer den svagaste länken... (var den nu håller hus?)

/ATW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.