Byggahus.se
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 1 337 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om laddboxar?" Vänta nu…

På fråga 1 om vad fastigheten bör vara avsäkrad med borde valen varit 16, 20, 25. Förutsätter att vi talar om en vanlig villa. (Kan inte se framför mig att en bostadsrätts innehavare ges eget tillstånd att sätta upp en egen laddare varesig från sin lgh eller övrigt) Att rätt svar ska vara 16A skapar selektivitetsproblem då laddaren kan dra lika mycket som huvudsäkringen 16A som i övrigt har övrig hushållsbelastning. Det vill säga huvudsäkringen går vid hög laddning… Om man då inte har tilläget med effektvakt på huvudledaren som begränsar laddaren som aldrig kan gå upp i högre effekt.

På fråga 5 funderar jag på vilken formel som ger 3-fas tre gånger så hög effekt? Förstår om frågan är förenklad. Men det landar en bra bit från sanningen. En vanlig formel är P = rot ur 3 (1,73) x U x I. P är effekten vi vill ha fram. Roten ur 3 är att vi räknar med tre faser med 120 graders förskjutning mot varandra. U är spänning per fas mot neutral vi har. I är amper på säkringen vi har per fas vi lägger med. (Max 3-fas) Exempel 3-fas 16A: 1,73 x 230 x 16 = 6366 Watt. Sätt det i jämförelse med quiz exempel 1 x 230 x 16 x 3 = 11040 Watt vilket blir långt från sanningen. (Räkneexempel gäller Y koppling som ändå är vanligast i AC laddare. Vid D koppling kan man förenklat räkna P= U x I. 400 x 16 = 6400 Watt)

ledsen om det låter krångligt. Men ibland blir det lite väl förenklat och riskerar att ge fel signal. Med all välmening.
 
EL-Mats EL-Mats skrev:
På fråga 5 funderar jag på vilken formel som ger 3-fas tre gånger så hög effekt? Förstår om frågan är förenklad. Men det landar en bra bit från sanningen. En vanlig formel är P = rot ur 3 (1,73) x U x I. P är effekten vi vill ha fram. Roten ur 3 är att vi räknar med tre faser med 120 graders förskjutning mot varandra. U är spänning per fas mot neutral vi har. I är amper på säkringen vi har per fas vi lägger med. (Max 3-fas) Exempel 3-fas 16A: 1,73 x 230 x 16 = 6366 Watt. Sätt det i jämförelse med quiz exempel 1 x 230 x 16 x 3 = 11040 Watt vilket blir långt från sanningen. (Räkneexempel gäller Y koppling som ändå är vanligast i AC laddare. Vid D koppling kan man förenklat räkna P= U x I. 400 x 16 = 6400 Watt)
Kom på mig själv i att förenkla. Tror att missförståndet i fråga 5 ligger i att man inte presenterar skillnad med att räkna formel med Uf mot Uh. Det vill säga ren fas spänning 230V= Uf. För här kan man säga att man multiplicerar med 3. Men svaret i effekt blir oavsett ”6400” Watt med symmetriskt last.
P = 3 x Uf / 1,73 x I (3x 230/1,73 x 16 = 6382 Watt) Alltså är det inte effekten som blir tre gånger större man räknar bara fas spänningen gånger 3. Hoppas någon hängde med.
 
EL-Mats EL-Mats skrev:
Kom på mig själv i att förenkla. Tror att missförståndet i fråga 5 ligger i att man inte presenterar skillnad med att räkna formel med Uf mot Uh. Det vill säga ren fas spänning 230V= Uf. För här kan man säga att man multiplicerar med 3. Men svaret i effekt blir oavsett ”6400” Watt med symmetriskt last.
P = 3 x Uf / 1,73 x I (3x 230/1,73 x 16 = 6382 Watt) Alltså är det inte effekten som blir tre gånger större man räknar bara fas spänningen gånger 3. Hoppas någon hängde med.
Nu är jag vaken och läst fråga 5 på rätt sätt. Ja 3 faser ger 3 ggr så hög totaleffekt mot 1-fas. Mina räkneexempel är 3-fas kopplingar fördelat per fas (krets). Sorry för förvirring.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Storsockret
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mats-S
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag fick 7/10 rätt, vilket är bättre än 1 118 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om laddboxar?"

oj!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.