Byggahus.se
Är i färd med att skicka in bygglovet för vår tillbyggnad.

Är dock i valet och kvalet om huruvida vi ska bygga i trästomme med panel eller lättbetong med puts.

Är det någon som har koll på några schablonvärden man kan räkna på per kvm? Antar att lättbetong och puts blir dyrare men frågan är hur mycket dyrare?

Vi kommer inte att göra det själva utan arbetskostnaden måste räknas in.

Tacksam för hjälp!
 
Nån som har en idé om hur man bör räkna?
 
Svårt att bilda sig en uppfattning utan att veta hur stor tillbyggnad det är, hur den skall vara utformad och hur mycket öppningar den har.
Bifoga gärna en skiss eller ritning så skall du se att svaren kommer.

Själv gillar jag lättbetong & lättklinker men det är väl barnet i mig som gillar legobygge och kladda med puts som kommer fram.
 
Arkitektonisk ritning av en byggnadsplan med måttangivelser, avsedd för en tillbyggnad eller ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggen till vänster är mot befintligt hus så där ska inte göras något. Totalt handlar det om ca 55 kvm väggyta.
 
Inga ideer? Betong blir väl dyrare men hur mkt? Kan det skilja mer än 1 000 kr per kvm?
 
Fått in en första offert på skalet.

För 65 kvm platta m golvvärme, putsade ytongväggar, isolerat tak (inte yttersta tätskikt typ gummi (flackt tak)), fönster och altandörrar (ej ytterdörr) ville de ha 690 000 kr inkl moms.

Ca 10 600 kr per kvadratmeter för skalet (ej sista på tak och ytterdörr). Är det rimligt? Själv trodde jag nog Ca 7 500 kr ca.
 
Jag tycker att 10 600 kvm för en utbyggnad där putsning ingår är ett okej pris enligt mig. Det är ju inte ovanligt att en utbyggnad hamnar på 20 tkr per kvm. Att putsa en fasad tar ju både material men framför allt tid och maskiner. Ytong + puts materialmässigt är inte jättedyrt faktiskt. Jag undrar om det inte är så att det är billigare än att bygga trästomme + isolering, vindpapp, diffusionsplast osv. Dock så tar det nog betydligt mer tid att putsa fasaden än det tar att smälla upp lite panel. El är ju också jobbigare att dra i en ytong-stomme. Vet inte det är inräknat i priset.

2' per kvm platta med golvvärme är ju inte ovanligt. På nyckelfärdiga hus brukar det vara 150-250' kr dyrare att välja putsad fasad, pga det extra arbetet det inger.

Som lekman skulle jag bedöma priset som skäligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.