Byggahus.se
Jag har ett Uponor Smatrix Wave system och jag är osäker på om förra ägarna har pillat på systemet utan att veta vad de gjort.
Det är två saker jag funderar på:

1. Min första är vilken inställning strypningarna returen på golvvärmeslingorna ska ha?
Dessa är vad jag kan tolka som så stängda det bara går. Dessa kan jag öppna till ca 2 av 5 innan det tar stopp. Men golven blir i alla fall varma men frågan är om det funkar bättre om jag öppnar dem lite?

2.Min andra fundering är om det finns något av lägena på pumpen som är att föredra? (Grundfors ALPHA2L)

Tack på förhand :)
 

Bästa svaret

1. Om du har manöverpanel har du också möjlighet att köra autobalansering och systemet kanske redan står på autobalansering!? Oavsett vilket, se till att köra med autobalansering för det sparar energi. Alla slingor ska vara fullt öppna och behöver inte alls strypas med autobalansering. Se instruktionsboken https://www.uponor.se/-/media/count...uponor_iom_smatrix_wave_se_1091822_102018.pdf

2. Beror helt och hållet på hur stort systemet är och hur långa golvvärmeslingor du har. Låt den vara tillsvidare om du inte vet. När det sen blir -20°C kan du ställa ned pumpen. Skulle det då visa sig att du verkligen märker att det blir kallt från ena sidan till andra sidan i ett rum står den för lågt. Och känner du redan nu skillnad i ett stort rum t ex kallt från ena till andra sidan utan att ha rört pumpen står den troligen för lågt (och/eller värmekällan står för lågt).
 
Angående ostrypta slingor...

Har jag gjort rätt om jag:
Lyft upp ringen med gradering och den röda ratten öppnades moturs tills det tog stop.
Ringen trycktes sedan ner.
 
Z Zeeker skrev:
Har jag gjort rätt om jag:
Lyft upp ringen med gradering och den röda ratten öppnades moturs tills det tog stop.
Ringen trycktes sedan ner.
Du har gjort rätt under förutsättning att du vill nyttja autobalanseringen. Problemet med autobalansering är dock enligt min erfarenhet att det fungerar rätt dåligt så länge inte reglercentralen X-165 får information om rådande utetemp. Du behöver lösa detta förslagsvis med en Termostat T-163 samt en NTC-givare och para in detta som en systemenhet i X-165. Först när utetemp-variablen finns med i ekvationenerna börjar en inlärningsprocess på rumsnivå för balansering. Uponors information om detta är minst sagt bristfällig, och även kunskapen internt verkar vara låg. Hela systemet är dock inte ö.h.t. en Uponor-produkt utan en inköpt och ombrandat system vilket kan förklara en hel del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.