4 381 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
puffar i pannan
Hej.Jag har en fokus 20 pelletspanna med problem. När brännaren startar blir det en stark rökpuff.
Pannan är ny man brännaren en Janfier Flex a är några år. Jag är glad för tips eftersom puffarna blåser ut garnet
runt rökröret i skorstensanslutningen.
Pannan är ny man brännaren en Janfier Flex a är några år. Jag är glad för tips eftersom puffarna blåser ut garnet
runt rökröret i skorstensanslutningen.
Vad för skorsten, den kan ha för liten area, då kan det puffa rätt bra, samt om det hinner bli en kallpropp i skorstenen. Blåser ut, prova med att sätta en stor slangklammer med garn i anslutningen och under klammer, lite som akutvård men kan fungera om det inte blåser ut genom luckorna
Min skorsten är ca18 meter och av tegel med insatsslang.S Stegatorparn skrev:
Jag fick tipps att minska på startdosen av pellets men jag tror att det är fixerat i startprogrammet.
Men jag har hittat en sak.Det är dåligt undertryck i skorstenen för dragregulatorns lucka var full av tungt sot.
Nu har jag fixerat luckan och har ca10 pa undetryck.
Provkörningen har hittils gått bra.Tror att jag skall köpa en bättre regulator
En enkel sort bara en klaff som hänger i små öron av plåt. och med en vikt som skruvas ut eller in.S Stegatorparn skrev:
Jag tror att jag köper en Tiger 25 tror jag den heter som har adapterplatta som passar på Fokus 25 rökrör.
Huset är ett gammalt missonshus två våningar med källare och mycket högt och spetsigt tak
Tigex 25 är alldeles för liten för den skorstenen, sämre än den du har, klarar max 6 meter skorsten.
Tycker du ska kontakta Ruben på Transtemper för råd, då du har lite speciella förhållanden. Han är expert på dragbegränsare.
http://transtemper.se/index.html
Tycker du ska kontakta Ruben på Transtemper för råd, då du har lite speciella förhållanden. Han är expert på dragbegränsare.
http://transtemper.se/index.html
Nu har jag fått nya tipps. Det är styrboxen till brännaren som är boven.
Den missar ibland och värmer för lite vid start. Eller så är värmespiralen
lite klen och orkar inte tända pelletsen.
Då gör brännaren två försök till. Om den då lyckas tände pelletsen
har det svämmat över i skålen och det bildas gas i pannan och sen så puffar det.Ordentligt.
Nu skall jag byta spiralen så får vi se om det räcker .
Annars blir det att byta databoxen BUHU.
Den missar ibland och värmer för lite vid start. Eller så är värmespiralen
lite klen och orkar inte tända pelletsen.
Då gör brännaren två försök till. Om den då lyckas tände pelletsen
har det svämmat över i skålen och det bildas gas i pannan och sen så puffar det.Ordentligt.
Nu skall jag byta spiralen så får vi se om det räcker .
Annars blir det att byta databoxen BUHU.
Brännaren gör bara ett startförsök, misslyckas det, stängs brännaren av och larm ges. Då ska brännkoppen tömmas på pellets innan ny start görs.
Om brännaren tänder ibland, är det troligen inget fel på vare sig tändspiral eller box utan beror på andra omständigheter som försvårar starten. Justera in undertrycket i pannan till 15 Pa enligt manualen.
Byt spiral eller box om du tror att det hjälper, men jag tror det inte.
Om brännaren tänder ibland, är det troligen inget fel på vare sig tändspiral eller box utan beror på andra omständigheter som försvårar starten. Justera in undertrycket i pannan till 15 Pa enligt manualen.
Byt spiral eller box om du tror att det hjälper, men jag tror det inte.
Nu är det nya besked.
Jag har blåst boxen. Jag har tittat inuti och hittat brända ledningar på kortet. Det har varit en kortis
så att kabelhärvan har smält ihop. Det verkar ha börjat under ett plaststrips som håller ihop kablarna.
Så nu väntar jag på delar.
Jag har i långtid haft konstiga felkoder som kanske har varit skador i kabelhärvan.
Jag har blåst boxen. Jag har tittat inuti och hittat brända ledningar på kortet. Det har varit en kortis
så att kabelhärvan har smält ihop. Det verkar ha börjat under ett plaststrips som håller ihop kablarna.
Så nu väntar jag på delar.
Jag har i långtid haft konstiga felkoder som kanske har varit skador i kabelhärvan.
Klicka här för att svara
