Byggahus.se
jag funderar lite på hur jag ska proppa igen/ta bort gamla prisolrör som inte används längre. grejen är den att jag har bytt ut tappvattensystemet i hela huset till PEX...men jag har fortfarande de gamla prisolrören ingjutna i grunden (med lite stående vatten kvar i rören).

nu behöver jag bygga en innervägg precis på det stället där 2 av de gamla rören sticker opp. ska jag kapa rören längs med golvet och plugga igen med någon gugga (avloppsklet/silikon/betong...?) eller?
 
Dra på en vanlig klämringsplugg kanske? Väggen eller regeln går väl att holka ur lite just där de sitter.
 
ah, du menar att bila ut lite kring röret, klippa av det en bit ner, sätta på en klämringsplugg, fyll hålet med betong/flytspackel...?

tja...varför inte...? =)
 
Kan du inte blåsa ur rören med en kompressor så du blir av med vattnet?
 
visst kan jag göra det...får låna en kompressor bara (eller köpa en, jag har länge velat ha en). då kanske förfarandet blir ungefär som ovan fast jag slipper göra plats för en klämpropp samt montera densamme...
 
Känns lite fel att sätta klämringskopplingar på rören. Om någon springer på de kopplingarna i väggen om 20 år får denne nog klia sig rejält i huvudet för att komma fram till om rören är trycksatta eller ej. Ett avkapat rör, pluggat med gucka eller ej, talar ju för sig själv ;)
 
det är ju sant! jaa... får ta och fixa fram den där kompressorn. idag provade jag utan någon förhoppning alls att köra med "tryckluft på burk". he he, ja, den stod ju ändå där på hyllan så.... och det fungerade som väntat inte heller. he he he...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.