Handfat med fast propp bredvid avloppet som är fast i bottenläget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

proppen till handfatet i badrummet har fastnat i botten så att säga. Man måste helt enkelt skruva bort proppen för att det skall rinna förbi, på bilden ligger proppen vid sidan av. Det är alltså en sådan propp som man trycker på så åker den ned och täpper till, trycker man igen åker den upp. Men nu är den alltså fast i bottenläget, förslag till att fixa detta? Provat wd 40 men utan effekt.

Plocka fram ett lämpligt vertyg, förmodligen en polygriptång,
och försök skruva loss proppens fäste.
Eller försök att trycka ner och dra upp centrumet med en tång och smörj sedan.
Vi har en likadan, som jag har smort med vaselin.

• Gilla
MooMoo
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Plocka fram ett lämpligt vertyg, förmodligen en polygriptång,
och försök skruva loss proppens fäste.
Eller försök att trycka ner och dra upp centrumet med en tång och smörj sedan.
Vi har en likadan, som jag har smort med vaselin.
ok skruva loss den underifrån då antar jag? Skall testa med en tång först men den verkar sitta rejält.
Vattenlås och rör under handfat som behöver skruvas loss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J JimmyB77 skrev:
ok skruva loss den underifrån då antar jag? Skall testa med en tång först men den verkar sitta rejält.
Tja, jag minns inte hur min kom på plats. Det verkar ju lite vanskligt att skruva isär hela underventilen och kopplingen till avloppet.
Kanske du skulle börja med en enkel gummipropp. En sådan här alltså:
24576272.jpg

Jag tror att du kan skruva bort den underifrån. Jag brukar ta bort motsvarande del underifrån på våra handfat för rengöring. Men pröva lite försikigt så att inget går sönder.

En sugkopp kanske skulle fungera ?

Åk till lämpligt byggvaruhus och köp en ny bottenventil, t.ex denna
https://www.bauhaus.se/bottenventil...3xY12In4QHrW6iP9wAY1_hAK1a1e_JtYaAnTFEALw_wcB
Lossa vattenlåset, tag en polygrip och skruva loss gamla bottenventilen, öppna paketet med den nya bottenventilen, montera enligt anvisning (obs skruva inte till muttern stenhårt) montera tillbaka vattenlåset, kolla så du inte slarvat bort gummipackningen.
Fixt färdigt med ny fin bottenventil som fungerar för 149 kr.
Svårare än så är det inte.

• Gilla
MooMoo och 1 till
  • Laddar…
Ja får kanske bli en ny helt enkelt. 149kr har jag nog råd med :) Funktionellt så är det ju bara att skruva dit den gamla proppen så blir det tätt men det är ju inte så snyggt.

• Gilla
MooMoo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.