7 245 läst · 65 svar
7k läst
65 svar
Projektering styrda motorvärmaruttag, oense med elektrikern
Hej,
Jag blir för tillfället idiotförklarad av min elektriker när det gäller inkoppling och styrning av mina framtida uttag för motorvärmare.
Dessa vill jag ska relä-styras och relät triggas av hemautomationssystemet.
Vi är överens om att dra ca 7m 5g2,5 från en 3x16A i centralen, denna kommer ligga utanför jordfelsbrytaren.
Min tanke är:
På insidan av väggen där uttagen ska sitta monteras en liten enradig kapsling med jordfelsbrytare, 3 enpoliga 10A säkringar, två relän, samt styrenheterna som drar reläerna.
Motorvärmaruttag 1 matas via relä 1 från säkring 1. Motorvärmaruttag 2 matas via relä 2 från säkring 2.
Säkring 3 försörjer styrenheterna och agerar styrsignal till reläerna (och ett eluttag en bit bort också som jag tyvärr får överleva utan om jfb löser då det blir för trångt med kapsling som rymmer två jfb).
På utsidan monteras en Garo kapsling för motorvärmaruttag, där varje uttag igen avsäkras 10A, E-nummer 2449426.
Elektrikern vill givetvis montera en färdig enhet från Garo med tidur samt integrerade jordfelsbrytare och säkringar.
För oss är det inte ett alternativ att programmera om avresetiden på ett tidur hela tiden (ändras ofta pga skiftgång).
Inte heller att ha en motorvärmarlösning som styrs via app i telefonen.
Elektrikern tycker att min lösning är komplicerad och dålig eftersom jag kommer ha två 10A säkringar i serie och "det vill man undvika".
Jag tycker att hans lösning är värdelös eftersom den inte passar våra behov. Arbetstiderna finns i vår kalender och det är då också kalendern som ska styra motorvärmaren med automatiserade tillslag av relän.
Givetvis blir det drygt om det skulle bli att en säkring till uttagen löser, två ställen att gå till.
Men det är väl också den enda nackdelen med min önskade lösning?
Smartpluggar är inte ett alternativ och inget som behöver föreslås. Även om det finns utomhusvarianter så är det inget som är aktuellt när det ska nyinstalleras och möjligheten finns att göra det bättre.
Är det någon som ser någon nackdel med den lösningen jag föreslår? Är elektrikern bara vrång och det är dags att hitta en ny?
Förslag på bättre lösning?
Jag blir för tillfället idiotförklarad av min elektriker när det gäller inkoppling och styrning av mina framtida uttag för motorvärmare.
Dessa vill jag ska relä-styras och relät triggas av hemautomationssystemet.
Vi är överens om att dra ca 7m 5g2,5 från en 3x16A i centralen, denna kommer ligga utanför jordfelsbrytaren.
Min tanke är:
På insidan av väggen där uttagen ska sitta monteras en liten enradig kapsling med jordfelsbrytare, 3 enpoliga 10A säkringar, två relän, samt styrenheterna som drar reläerna.
Motorvärmaruttag 1 matas via relä 1 från säkring 1. Motorvärmaruttag 2 matas via relä 2 från säkring 2.
Säkring 3 försörjer styrenheterna och agerar styrsignal till reläerna (och ett eluttag en bit bort också som jag tyvärr får överleva utan om jfb löser då det blir för trångt med kapsling som rymmer två jfb).
På utsidan monteras en Garo kapsling för motorvärmaruttag, där varje uttag igen avsäkras 10A, E-nummer 2449426.
Elektrikern vill givetvis montera en färdig enhet från Garo med tidur samt integrerade jordfelsbrytare och säkringar.
För oss är det inte ett alternativ att programmera om avresetiden på ett tidur hela tiden (ändras ofta pga skiftgång).
Inte heller att ha en motorvärmarlösning som styrs via app i telefonen.
Elektrikern tycker att min lösning är komplicerad och dålig eftersom jag kommer ha två 10A säkringar i serie och "det vill man undvika".
Jag tycker att hans lösning är värdelös eftersom den inte passar våra behov. Arbetstiderna finns i vår kalender och det är då också kalendern som ska styra motorvärmaren med automatiserade tillslag av relän.
Givetvis blir det drygt om det skulle bli att en säkring till uttagen löser, två ställen att gå till.
Men det är väl också den enda nackdelen med min önskade lösning?
Smartpluggar är inte ett alternativ och inget som behöver föreslås. Även om det finns utomhusvarianter så är det inget som är aktuellt när det ska nyinstalleras och möjligheten finns att göra det bättre.
Är det någon som ser någon nackdel med den lösningen jag föreslår? Är elektrikern bara vrång och det är dags att hitta en ny?
Förslag på bättre lösning?
I mitt hus så är det I vissa fall 3 säkringar I serie, då huset är gammalt och det byggts om och byggts ut med tiden. Bl.a. tillkom ett skåp när elmätaren skulle flyttas utomhus.
Irriterande ja, ibland. Men väldigt få problem pga det. Säkringar går ju väldigt sällan.
Däremot hade jag nog försökt få in en jfb separat till detta. Uttag utomhus står för en rätt stor del av jordfelen.
Låter som kabeln är förberedd för elladdning? Jag hade funderat på hur man ska förbereda för det.
I övrigt så tror jag det är bättre med en smart styrning som man har full kontroll över. Jag skulle föredragit en egen lösning om det inte finns en bra api lösning från leverantören direkt.
Irriterande ja, ibland. Men väldigt få problem pga det. Säkringar går ju väldigt sällan.
Däremot hade jag nog försökt få in en jfb separat till detta. Uttag utomhus står för en rätt stor del av jordfelen.
Låter som kabeln är förberedd för elladdning? Jag hade funderat på hur man ska förbereda för det.
I övrigt så tror jag det är bättre med en smart styrning som man har full kontroll över. Jag skulle föredragit en egen lösning om det inte finns en bra api lösning från leverantören direkt.
Överlastskydd placeras i den punkt där en ändring av kabelarean medför en minskning av ledarnas belastningsförmåga.
Det räcker med en avsäkring i kapslingen på insidan. Men det gör inte så mycket om du sätter två säkringar i serie. Det går bara inte veta vilken som kommer lösa ut vid fel.
Det räcker med en avsäkring i kapslingen på insidan. Men det gör inte så mycket om du sätter två säkringar i serie. Det går bara inte veta vilken som kommer lösa ut vid fel.
Jag förutsatte helt enkelt att det skulle installeras eftersom fasen kommer styras via relä/kontaktor innan den ansluts till säkringen på utsidan.useless skrev:
Jag har inte hittat någon referens om att det är okej att ha kontaktorkontakten mellan huvudbrytaren och säkringen, därför kändes det naturligt att rita in en säkring direkt efter huvudbrytaren.
Insatsen för motorvärmare som ska monteras på utsidan finns inte att köpa utan säkring om man inte köper en tom panel och fixar håltagning själv. Antagligen dyrare att få elektrikern att göra det än att köpa en färdig produkt.A avh67f skrev:
Som jag fattar det har du 16 A-säkringar före den undercentralen? Då är det onödigt att ha en säkring mellan huvudcentralen och säkringen ute vid uttaget.M mikio skrev:Jag förutsatte helt enkelt att det skulle installeras eftersom fasen kommer styras via relä/kontaktor innan den ansluts till säkringen på utsidan.
Jag har inte hittat någon referens om att det är okej att ha kontaktorkontakten mellan huvudbrytaren och säkringen, därför kändes det naturligt att rita in en säkring direkt efter huvudbrytaren.
Men det kostar ju knappt något och den 3:e säkringen behövs ju i alla fall till vägguttaget längre bort.useless skrev:
Det blir väl också enkelt att koppla, man slipper WAGO och använder säkrinarna i stället.
Hela paketet med JFB och dvärgar kommer väl färdigt i centralen kan tänka?
Allt du tänker dig är rimligt utom att du får så mycket säkringar helt utan nytta. Stryk de du tänkt i delen på insidan. Du börjar ju med något nytt du kan göra vettigt direkt och inte något likt huvudlösa påbyggnader under många år.M mikio skrev:Jag förutsatte helt enkelt att det skulle installeras eftersom fasen kommer styras via relä/kontaktor innan den ansluts till säkringen på utsidan.
Jag har inte hittat någon referens om att det är okej att ha kontaktorkontakten mellan huvudbrytaren och säkringen, därför kändes det naturligt att rita in en säkring direkt efter huvudbrytaren.
Hur ser det ut i matande ände du kanske kan sätta dina komponenter redan där?
Som jag förstår kan ni rent tekniskt skippa 10A säkringen på insidan för motor/kupevärmare. Den som är mitt emellan central och garokapsling.
Överlastskyddet för en kabel får placeras var som helst längs kabeln om den efter areaminskningen och platsen för överlastskyddet varken har avgreningar eller uttag samt uppfyller ett av följande två villkor:
a) kabeln har skydd mot kortslutningsströmmar
b) kabelns längd inte överstiger 3 m och särskilda åtgärder har vidtagits för att förhindra kortslutning och kabeln inte är placerad nära brännbart material.
Man bör nog kolla att den verkligen är kortslutningsskyddad längst ut och beräkna detta innan.
Överlastskyddet för en kabel får placeras var som helst längs kabeln om den efter areaminskningen och platsen för överlastskyddet varken har avgreningar eller uttag samt uppfyller ett av följande två villkor:
a) kabeln har skydd mot kortslutningsströmmar
b) kabelns längd inte överstiger 3 m och särskilda åtgärder har vidtagits för att förhindra kortslutning och kabeln inte är placerad nära brännbart material.
Man bör nog kolla att den verkligen är kortslutningsskyddad längst ut och beräkna detta innan.
Jag gissade att de kommer gå ner i area från 2,5 till 1,5 därav avsäkringen på insidan.useless skrev:
Redigerat:
Det du citerar här gäller inte normalt sett i anläggningar av BH-typ dvs med max 25 A mätarsäkringar som största storlek. (Det ska mycket till om inte tom 1.5 mm2 klarar kraven sett till kortslutningstålighet i de flesta fall vanligtvis.)A avh67f skrev:Överlastskyddet för en kabel får placeras var som helst längs kabeln om den efter areaminskningen och platsen för överlastskyddet varken har avgreningar eller uttag samt uppfyller ett av följande två villkor:
a) kabeln har skydd mot kortslutningsströmmar
b) kabelns längd inte överstiger 3 m och särskilda åtgärder har vidtagits för att förhindra kortslutning och kabeln inte är placerad nära brännbart material.
Din text är mer avsedd där man tex grenar av matning till mindre centraler, uttagsboxar etc från en kraftig matning med bara plintar, klämmor i lådorna det utgår från. Alltså något man hittar och som är rimligt industriellt jfr motorgrupper etc eller vid avgrening mot lägenheter från trapphus osv som exempel. Delen du nämner med 3 m kommer ofta in internt i MCC, ställverksfack från huvudskenor osv.