Hej!

Om 3-4 veckor börjar vi bygga om våran kallvind till inredd övervåning! Hall, liten toalett och 3 små sovrum till barnen ska vi ha där uppe!

Snickare kommer resa den nya stommen över det gamla taket, sen river vi inifrån när den nya stommen är vädertät!

Tanken med tråden är posta byggbilder och tekniska byggfrågor kring bygget!

Ritning på en tillbyggd övervåning på ett hus, med verktyg på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av stommen för en övervåning under konstruktion med träreglar och takstolar.
Skapa konto

• Gilla
Fru Uggla och 6 till
  • Laddar…
Första byggtekniska problemet att lösa blir skorstenen som är lite ivägen för nockbalken!

När vi förlänger murstocken kommer vi behöva mura upp snett förbi nockbalken som bilden illustrerar!

Jag vet att helt raka kanaler är 100% optimalt men många äldre hus har ju inte helt raka kanaler så jag tror detta ska fungera! Vad tror ni?

Diagram som illustrerar en murad skorsten med glidgjutningsmassa nära en nockbalk, där skorstenen anpassas runt balken.
Skapa konto

• Gilla
Alexandra59
  • Laddar…
Liten justering med limträ för att ha ett fönster i mitten på gaveln!
3D-modell av takstolar i trä med justering för fönster på gaveln.
Skapa konto

• Gilla
AWJJ
  • Laddar…
Jag har börjat titta på att isolera med lösull och göra det själv! Någon som har erfarenhet av det? Ullen är betydligt billigare än skivor!

MTech MTech skrev:
Jag har börjat titta på att isolera med lösull och göra det själv! Någon som har erfarenhet av det? Ullen är betydligt billigare än skivor!
Jag köpte icell cellulosa lösull billigt på bauhaus höstas. Den levererades i 14kg balar. Blåste upp den på min vind veckan innan jul med en ullisol lösullsblås (http://www.ullisol.se/). Tillverkaren anger att man kan blåsa 15kbm stenull/glasull per timme och upp till 35kbm/h med cellulosa. Jag kom inte upp i närheten av det. Isoleringen var tvungen att finfördelas manuellt så att den sögs in i fläkten (100mm) och var rätt hårt packad i balen.

Vi staplade upp balarna precis vid maskinen och blåste inte mer än 5kbm/h (ca 10 balar/h) oavsett hur vi försökte fördela isoleringen så att den skulle sugas upp fortare. Till en början var vi tre personer men det Gick lika fort på två personer, en som matar isolering i maskinen och en som sitter på vinden och styr slangen.

Slutresultatet blir bra, men det tog tre gånger så lång tid som jag hade räknat med, jag sparade dock över 20 000 jämfört med om jag hade tagit in en firma som skulle gjort det.

• Gilla
Kustvägen och 3 till
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Jag köpte icell cellulosa lösull billigt på bauhaus höstas. Den levererades i 14kg balar. Blåste upp den på min vind veckan innan jul med en ullisol lösullsblås ([länk]). Tillverkaren anger att man kan blåsa 15kbm stenull/glasull per timme och upp till 35kbm/h med cellulosa. Jag kom inte upp i närheten av det. Isoleringen var tvungen att finfördelas manuellt så att den sögs in i fläkten (100mm) och var rätt hårt packad i balen.

Vi staplade upp balarna precis vid maskinen och blåste inte mer än 5kbm/h (ca 10 balar/h) oavsett hur vi försökte fördela isoleringen så att den skulle sugas upp fortare. Till en början var vi tre personer men det Gick lika fort på två personer, en som matar isolering i maskinen och en som sitter på vinden och styr slangen.

Slutresultatet blir bra, men det tog tre gånger så lång tid som jag hade räknat med, jag sparade dock över 20 000 jämfört med om jag hade tagit in en firma som skulle gjort det.
Att det tar tid gör inget! Man sparar mycket pengar på att göra det själv och betydligt mycket billigare än skivor!
Va det svårt att dosera mängden som man behöver blåsa in i varje fack?

MTech MTech skrev:
Att det tar tid gör inget! Man sparar mycket pengar på att göra det själv och betydligt mycket billigare än skivor!
Va det svårt att dosera mängden som man behöver blåsa in i varje fack?
Visst är det så men om man har hyrt maskinen och har begränsad tid med hur länge man kan ha maskinen är det inte jätteroligt att jobba till klockan tolv, två resp. Klockan sex på morgonen under tre nätter för att sedan gå till jobbet för att bli färdig....

Jag blåste isoleringen i en öppen vind, så där var det inga problem, gör man det i slutna fack antar jag att det bara är att blåsa tills det är fullt.
Med tanke på att det tog mig totalt över 20h att blåsa mina 216 balar så är inte blåshastigheten/trycket speciellt högt, firman som skulle gjort det hela räknade med en förmiddags jobb. Jag antar att de har lite lättare att blåsa facken fulla. Frågan är om man med en sådan maskin som jag hyrde på ett enkelt sätt kan blåsa isoleringen till en sådan hög densitet att den inte sjunker ihop efteråt när man blåser in den i slutna fack.

Jag har tänkt att jag skulle höra av mig till tillverkaren av maskinen vad vi gjorde för fel när vi blåste men har inte kommit för mig. Har lite svårt att se att man skulle gjort på annat sätt.

• Gilla
MTech
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Visst är det så men om man har hyrt maskinen och har begränsad tid med hur länge man kan ha maskinen är det inte jätteroligt att jobba till klockan tolv, två resp. Klockan sex på morgonen under tre nätter för att sedan gå till jobbet för att bli färdig....

Jag blåste isoleringen i en öppen vind, så där var det inga problem, gör man det i slutna fack antar jag att det bara är att blåsa tills det är fullt.
Med tanke på att det tog mig totalt över 20h att blåsa mina 216 balar så är inte blåshastigheten/trycket speciellt högt, firman som skulle gjort det hela räknade med en förmiddags jobb. Jag antar att de har lite lättare att blåsa facken fulla. Frågan är om man med en sådan maskin som jag hyrde på ett enkelt sätt kan blåsa isoleringen till en sådan hög densitet att den inte sjunker ihop efteråt när man blåser in den i slutna fack.

Jag har tänkt att jag skulle höra av mig till tillverkaren av maskinen vad vi gjorde för fel när vi blåste men har inte kommit för mig. Har lite svårt att se att man skulle gjort på annat sätt.
Jag undrar om det tar stopp i slangen när facket är fullt? Jag ska ringa några uthyrare idag och kolla vad dom tar i hyra!
Jag sparar nästan 25k med lösull jämfört med skivor!

• Gilla
HakkeO
  • Laddar…
Det blir stopp i slangen när det är fullt, därav måste man vara två personer, en som drar väck slangen när det blir fullt...jag vet, jag har prövat :(

Jag prövade att köra själv, hängde upp slangen på vinden och spände fast den och körde. När högen med isolering hade blivit så stor att slangen låg i isolering blev det stopp och ett himla jobb med att tömma slangen innan jag kunde börja blåsa på nytt. Är man med när det börjar bli fullt bör det dock inte vara några problem :)

• Gilla
MTech
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Det blir stopp i slangen när det är fullt, därav måste man vara två personer, en som drar väck slangen när det blir fullt...jag vet, jag har prövat :(

Jag prövade att köra själv, hängde upp slangen på vinden och spände fast den och körde. När högen med isolering hade blivit så stor att slangen låg i isolering blev det stopp och ett himla jobb med att tömma slangen innan jag kunde börja blåsa på nytt. Är man med när det börjar bli fullt bör det dock inte vara några problem :)
Tack för dina svar! Känns ändå som att det är hanterbart att göra själv!

• Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Tekniska ritningar av tre olika fönstermodeller för byggprojekt.
Skapa konto

Så här ska fönstren i gavlarna bli!

• Gilla
123hus
  • Laddar…
Efter en liten försening på några veckor är vi igång! Materialet blev levererat i torsdags och i fredags började snickarna kapa upp hålen i taket där dom ska skicka upp stolparna till den nya takkonstruktionen!
Byggmaterial levereras med kranbil på en solig byggarbetsplats.
Skapa konto

• Gilla
Lundin018
  • Laddar…
Stommen till det höjda vägglivet börjar ta form!
Konstruktion av trästomme vid ett tak med höjt väggliv, skyddsplast och takpannor synliga.
Skapa konto
Konstruktion av nytt väggliv på hus med befintligt tak och skogsbakgrund.
Skapa konto

• Gilla
123hus och 3 till
  • Laddar…
Intressant! Spännande sätt att bygga. Den enorma limträbalken skall bli nockbalk? Så det nya taket byggs ovanför det gamla helt enkelt? Du måste fortsätta ladda upp bilder på det här!

• Gilla
Lucinha
  • Laddar…
Smart sätt att bygga över det befintliga taket!

Är bjälklaget på vinden tillräckligt för att bära ett golv eller behöver ni förstärka det?
Är bjälklaget i våg eller behöver ni göra något för att räta upp den nya våningen så att golvet blir horisontellt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.