25 433 läst ·
97 svar
25k läst
97 svar
Projekt: Soffbord
Till höger på sidan finns ju en länk för att ladda ner en utvärderingsversion:vectrex skrev:
Download free eval copy
One file, just run it. No install necessary.
The eval does everything the full version does, but the words "Eval" will be stamped on all printouts.
Det kanske inte gör så mycket om det står "Eval" överallt på mallen till mallen?
Tänkte detsamma, men "Eval" hamnar i en vit ruta som täcker mallen och 90% av pappret. Han kunde lika gärna blockat utskriften helt.jac skrev:Till höger på sidan finns ju en länk för att ladda ner en utvärderingsversion:
Download free eval copy
One file, just run it. No install necessary.
The eval does everything the full version does, but the words "Eval" will be stamped on all printouts.
Det kanske inte gör så mycket om det står "Eval" överallt på mallen till mallen?
Gillar ju generellt att jobba med maskiner mer än för hand. Men jag gissar att du har rätt här. Är det spånhyvel som gäller eller funkar det med en stöthyvel? Tänk på att det kommer vara en rund form på bordet.Eld skrev:
Billigare tror jag inte det blir då jag inte har någon handhyvel, fast detta kan ju vara ett skäl att skaffa det.
Det fungerar utmärkt med en vanlig putshyvel. Går att köpa på blocket eller loppis för en spottstyver. Blockhyvel eller spånhyvel blir jobbigt eftersom det är ganska mycket som ska avverkas.vectrex skrev:Gillar ju generellt att jobba med maskiner mer än för hand. Men jag gissar att du har rätt här. Är det spånhyvel som gäller eller funkar det med en stöthyvel? Tänk på att det kommer vara en rund form på bordet.
Billigare tror jag inte det blir då jag inte har någon handhyvel, fast detta kan ju vara ett skäl att skaffa det.
Titta cirka 20 minuter in i det här klippet. https://www.youtube.com/watch?v=qh5-C0G4Tuw
Tänk på att hyveljärnet måste vara rakbladsvasst. Det funkar även utmärkt med en putshyvel av trä fast det är lite bökigare att justera hyveljärnet om man är ovan. (Slå aldrig någonsin i sidled på kilen. Man slår på hyvehälen om man vill backa ur järnet.)
Tänk på att hyveljärnet måste vara rakbladsvasst. Det funkar även utmärkt med en putshyvel av trä fast det är lite bökigare att justera hyveljärnet om man är ovan. (Slå aldrig någonsin i sidled på kilen. Man slår på hyvehälen om man vill backa ur järnet.)
Jag tycker den rundade formen gör det betydligt svårare än vad som visas i videon. Följer man inte formen exakt med hyveln (vilket man inte kommer lyckas med) tappar man skäret stup i kvarten och det blir lokalt duttande istället för spånor.
Hälften av hyvlandet kommer vara ändträ (och till skillnad från Sellers som snickrar allt i fur så är bordet i ask) och jag ser det som ett mastodontprojekt att göra den stora fasen för hand.
Hälften av hyvlandet kommer vara ändträ (och till skillnad från Sellers som snickrar allt i fur så är bordet i ask) och jag ser det som ett mastodontprojekt att göra den stora fasen för hand.
Det kan vara svårt att balansera en putshyvel på en rundad yta men som jag förstod det är radien stor och då borde det gå bra. Enligt min erfarenhet är det för övrigt enklare att hyvla ändträ på ask än på fur pga att fibrerna på fur gärna komprimeras och spricker i ytan om hyveln inte är galet vass. Att hyvla ask är som att skära i en rättika, krispigt, och furun är som ett nykokt ägg, det blir mos.
Hyveln kommer ha ca 0 kvadratmillimeter anläggningsyta mot skivan och som du skrev, det kommer bli en svår balansövning.
En vass hyvel skär bra i furu och man kan ta rätt tjocka spånor och jag tycker stålet hållet skärpan längre än om man hyvlar ask.
Vi verkar oense om arbetssätt här
...men jag tycker inte den där fasen är en bra nybörjar-med-hyvel-uppgift.
En vass hyvel skär bra i furu och man kan ta rätt tjocka spånor och jag tycker stålet hållet skärpan längre än om man hyvlar ask.
Vi verkar oense om arbetssätt här
Nä... kanske inte idealiskt som nybörjarjobb...
Fast det behövs ju en rackarns stor fräs till den kanten och den sätter man inte i en liten handöverfräs. Det går ju att gnaga ut med en flatbottnad spånhyvel också, antagligen enklare, men då får man hålla på ett tag.
Fast det behövs ju en rackarns stor fräs till den kanten och den sätter man inte i en liten handöverfräs. Det går ju att gnaga ut med en flatbottnad spånhyvel också, antagligen enklare, men då får man hålla på ett tag.
Jag tror nog det kommer gå bra att fräsa det på mitt fräsbord. Får ju ta det i flera pass givetvis. Dyrt frässtål dock. Får se hur jag gör.Eld skrev: