Jag undrar vad en produkt på 120 V ~60Hz 1.7A, tar eller blir i W? Hur pass stark transformator bör man använda? 100 W eller 300 W?

120x1.7=204W

Så välj 300 Watts trafon du.

danbanan2 skrev:
120x1.7=204W

Så välj 300 Watts trafon du.
Det är faktiskt så, att jag köpte en 230V-110V Konverter - 100W AC/AC konverter
Jag koppla in denna med produkten och den fungera!
Frågan är nu varför detta var möjligt? Eller om det gör någon skada på produkten / förövrigt?

trafon kan inte skada din produkt i normal fall. Men däremot kan din produkt överlasta din trafo så att den brinner upp eller att en säkring far i den.

Att de fungerar med en för liten trafo kan bero på att din produkt är en motor kanske? Då drar den inte mer än 1.7A / 204W fören den går riktigt tungt, men om den snurrar lätt så drar den kanske bara 0.5A / 60W

Är din produkt ett Värme elemen eller något liknande med en konstant last så lär säkert trafon brinna upp innom en par timmars konstant drift...
men den fungerar säkert en stund om du inte har en säkring till den, eftersom att trafon har en garanti på att den ska klara av 100W men klarar säkert en 50W mer innan den brinner upp.

MEN pass upp trafon kan bli RIKTIGT het!

danbanan2 skrev:
trafon kan inte skada din produkt i normal fall. Men däremot kan din produkt överlasta din trafo så att den brinner upp eller att en säkring far i den.

Att de fungerar med en för liten trafo kan bero på att din produkt är en motor kanske? Då drar den inte mer än 1.7A / 204W fören den går riktigt tungt, men om den snurrar lätt så drar den kanske bara 0.5A / 60W

Är din produkt ett Värme elemen eller något liknande med en konstant last så lär säkert trafon brinna upp innom en par timmars konstant drift...
men den fungerar säkert en stund om du inte har en säkring till den, eftersom att trafon har en garanti på att den ska klara av 100W men klarar säkert en 50W mer innan den brinner upp.

MEN pass upp trafon kan bli RIKTIGT het!
Produkten är en Brother QL-570

Det är alltså inte en produkt som jag har igång hela tiden, utan lite då och då och inte så lång tid. Så frågan är, kan jag köra på som jag skrev med en 100W? Eller är det absolut nödvändigt i denna situation att använda sig av en 300W?

Är det en skrivare av något slag? Sannolikt fungerar det utmärkt. Den lär inte dra full effekt annat än under pågående utskrift. Alltså lär du inte bränna trafon. Det som kan hända vid överlast av trafon är att spänningen sjunker. Det är tänkbart om än inte troligt att spänningen kan sjunka så mycket att skrivaren protesterar. Du märker om det händer och inget lär gå sönder.

Erik

Du har du ju en trafo, om än underdimensionerad, men om du är noga med att bryta strömmen till den och bara slå på just när den används korta stunder så kan ju det fungera ändå. Har du den påslagen under längre tid och gör många utskrifter kan ju trafon gå varm så att isoleringen på kablar och lindningar skadas så att den brinner upp. Blir höljet så varmt att man inte kan ta på det är det tid att bryta.

Ett käckt sätt att kyla en elektrisk apparat såg jag på någon site på nätet där man sänkt ner inkråmet i en PC i ett kar med paraffinolja, vilket funkade finfint och blev som ett elektroniskt akvarium. Kanske enklare att skaffa en större transformator ändå...

Ja det är en skrivare. Kan vi utesluta att det håller? Om apparaten används några minuter / någon gång i veckan.
Det är ju inte så den skriver "dåligare" nu (?)
Kommer detta hålla och borde man inte vara orolig vid denna situation? Vill bara få en bekräftelse på att det fungerar i längden (trotts all används den så pass lite under korttid).

Så länge du ser till att transformatorn inte blir överhettad så kommer det att funka

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.