Lilla selma
H Harald Blåtumme skrev:
@rakt09, ja det är möjligt att jag måste välja icke-progressiva glas men med typ +1,5 i styrka och med korrigering för astigmatism. Först måste det dock redas ut orsakerna till varför det inte fungerar med dessa nya rumsprogressiva när det fungerat problemfritt med tidigare varianter, min syn har inte förändrats särskilt mycket. Oförmåga i utprovningen ser jag inte som ett giltigt skäl att behöva falla tillbaka på det enklare glasögonalternativet men jag utesluter inte att det är där det ändå landar med aktuell optiker.

@Lilla selma det var väldigt bra att du kikar in som optiker. Du säger att dina nya glasögon kändes "SÅ konstiga". På vilket sätt var de konstiga? På vilket sätt släppte detta efter två veckor?

Att geometrin i bilden, de raka linjerna och rätvinkliga rektanglar osv kan förvrängas litet när man vrider på huvudet och ändrar synvinkel det köper jag och detta går bra att vänja sig vid. Om man däremot som i mitt fall skulle behöva ändra från det normala läsandet med snabba ögonrörelser som blixtsnabbt navigerar mellan och fokuserar de olika sjoken i textmassan, till att flytta blicken genom att vrida på hela huvudet i horisontal- och vertikalled, ja då förstår jag inte alls hur man kan vänja sig vid detta. Det betyder att jag skulle behöva vänja mig att bara kunna läsa med en bråkdel av min normala hastighet, att jag på något sätt ska lära mig kompensera frånvaro av ögonrörelser med att använda extremt mycket större och långsammare muskelgrupper för att kunna fokusera texten.

Skärmhöjd och skärmavstånd spelar ingen roll för fenomenet jag upplever, fokusområde stort som om man kollar genom en pappersrulle.

@MathiasS du är inne på det jag tror kan vara en del av förklaringen: att dessa glasögon är slipade på ett sätt som inte tar hänsyn till hur bågarna sitter på näsan och de olika avstånden som finns till ögat som ska kolla genom linsens olika delar i olika vinklar. Alternativt att det bygger på felaktiga standardantaganden. Det är detta jag menar med 3D-mätning och det skedde inte vid någon av undersökningarna (de gjorde om synundersökningen inför det senaste försöket men resultaten var nästan identiska enligt uppgift).
Upplevde det nog ungefär som du. Inget fokus, kändes fel. Var inne på att byta tillbaka till mina gamla glas ( hade samma båge så bara glasen byttes) men de var ju för svaga att läsa med. Vet inte vad du menar med 3D mätning? Man mäter avstånd mellan pupillerna på kunden och även monteringshöjd när bågen sitter på näsan.

Mina gamla progressiva gev det beteende TS beskriver, men det var ju inte rumsprogressiva. Mina terminalglasögon är dock rumsprogressiva och de har inte alls det beteendet. Som optikern förklarade för mig: antingen så har man vidvinkelseende på avstånd eller på nära håll, men rumsprogressiva sätter vi det på nära håll.

När jag köpte nya vanliga (ej terminal) glasögan under sommaren så fick jag glasögon som är lite av en kompromiss mellan bägge dessa modeller. Jag har dålig syn långt ut på både nära och långt avstånd. Till en början höll jag på att ramla pga problem emd avstånd och balans, men jag vande mig. Jag sitter nu vid skärmen med dessa (32"+24") och det fungerar bra, även om de rumsprogressiva är en aning bättre för skärmarbete. Men det tog flera veckor innan jag vande mig vid att använda dessa...

Så vad har jag lärt mig? Jo, det är väldigt olika hur olika progressiva glas fungerar.

Jag tycker att det låter som att de progressiva glas som valdes för TS inte är fokuserade på att man skall kunna sitta vid en stor skärm, dvs man ha valt fel glas.

Lilla selma Lilla selma skrev:
Upplevde det nog ungefär som du. Inget fokus, kändes fel. Var inne på att byta tillbaka till mina gamla glas ( hade samma båge så bara glasen byttes) men de var ju för svaga att läsa med. Vet inte vad du menar med 3D mätning? Man mäter avstånd mellan pupillerna på kunden och även monteringshöjd när bågen sitter på näsan.
3D-mätning: alla de större aktörerna har någon variant på detta, bygger på biometrisk scanning och hyfsat avancerade algoritmer för att skapa bättre passning och anpassningsbarhet till användaren. Här är ett exempel: https://www.rodenstock.com/lenses/progressive-lenses

När jag Googlade "3d measuring for progressive glasses" fick jag följande AI-översikt:

---
3D measurement for progressive glasses uses advanced digital technology to capture precise, personalized measurements beyond traditional methods, creating a tailored lens for clearer vision. This often involves a process using a 3D scanner or biometric device to capture data like interpupillary distance (PD), frame wrap, pantoscopic angle,and vertex distance. These measurements are then used to calculate a custom lens design for a more seamless visual experience.

How 3D measuring works
  • Digital scanning:
    An optician uses a digital device to take a 3D scan of the wearer's face and eye shape. This can capture thousands of measurement points for highly accurate data.

• Dynamic pupillometry:
    This measurement captures how the pupils move and react in different light conditions, which helps in creating a more accurate centration for each eye.

• Frame analysis:
    The system analyzes the specific frame the wearer has chosen, including its wrap angle and how it sits on the face.

• Personalized calculations:
    The data is used to calculate the optimal lens design for the wearer's unique visual needs, including factors like viewing behavior and the prescription for each eye.
Benefits of 3D measuring
  • Greater precision:
    Digital 3D systems can provide measurements with a higher degree of accuracy (e.g., within 1mm) compared to manual measurements.

• Improved visual performance:
    By accounting for more personal factors, 3D measurement can lead to a more seamless and comfortable visual experience, especially for those with high prescriptions.

• Faster adaptation:
    A more customized lens may require less adjustment time for the wearer.

• Handles complex prescriptions:
    It can be particularly beneficial for wearers with differing prescriptions between their right and left eyes.

Lilla selma
Jo ,på de mer avancerade progressiva glasen så använder vi detta. Lite mer individuella mätningar än man gör på de rumsprogressiva. Det kan vara olika anledningar till det du känner, invänjning, annan glasleverantör än du är van vid i dina gamla, högre add och därmed smalare synfält. Tycker du ska gå tillbaka så de får titta på dig igen.

@Lilla selma, du säger att detta används på de mer avancerade progressiva glasen. Mitt fall exemplifierar tydligt att det inte funkar med enkla schabloner även när det gäller rumsprogressiva med mindre skillnader närzon-mellanzon(som är huvudzon i detta fall där bredden måste maximeras) - distanszon (typ 3-5 meter typiskt).

Ja, jag ska gå tillbaka med dessa för fjärde gången nästa vecka, börjar bli ordentligt trött på hur de slösar med min tid nu - det tar en timme per gång inkl resa och så två veckors väntan mellan varven.

Lilla selma
Nej, vad trist 😩. Förstår du blir trött på det!

H Harald Blåtumme skrev:
@Lilla selma, du säger att detta används på de mer avancerade progressiva glasen. Mitt fall exemplifierar tydligt att det inte funkar med enkla schabloner även när det gäller rumsprogressiva med mindre skillnader närzon-mellanzon(som är huvudzon i detta fall där bredden måste maximeras) - distanszon (typ 3-5 meter typiskt).

Ja, jag ska gå tillbaka med dessa för fjärde gången nästa vecka, börjar bli ordentligt trött på hur de slösar med min tid nu - det tar en timme per gång inkl resa och så två veckors väntan mellan varven.
Fråga, behöver du verkligen ha dessa rumsprogressiva glasen då?

MathiasS, jag är van sedan tidigare med rumsprogressiva: perfekt både när man sitter vid datorn och jobbar och har perfekt skärpa på papper etc på det fysiska skrivbordet, perfekt skärpa på bildskärmarna, och bra skärpa på typiskt avstånd till folk och storskärm i konferensrum. Eventuellt är just distansfältet överflödigt för min del men gott att ha örnblick även där.

Bra syn är en förutsättning för att mitt arbete, och det är därför arbetsgivaren står för kostnaden - med ett visst ersättningstak för bågarna, vill man ha snyggare/bättre bågar får man lägga till mellanskillnaden. Glaskvalitet finns ingenting sagt om så vitt jag vet men enligt optikern är det Essilor Basix, och att det är detta de använder till rumsprogressiva via företagsavtal. Jag har tagit reda på nu att Essilor även har avancerade 3D-mätningsbaserade lösningar med de bättre glaskvaliteterna men detta har inte varit på tal hittills, trots flera misslyckade försök tidigare att få en acceptabel lösning. Tyvärr kan jag bara gå till den optikerkedja som arbetsgivaren har avtal med.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har rumsprogressiva terminalglasögon och jobbar med dubbla 27"-skärmar på ett avstånd på knappa metern. Upplever inga som helst av de problem TS beskriver.
Jag har inte haft sådana problem heller.

Efter tre försök med rumsprogressiva och kvarstående problem med extremt smalt fokusområde så orkade jag inte längre. Jo visst kunde de sänka add i närzonen men inga drastiska förbättringar kunde utlovas. Så jag beställde ett par vanliga icke-progressiva som bara korrigerar litet för långsyntheten och mina brytningsfel. Mina gamla Jula läsglasögon på +1,5 stod som modell eftersom jag kunnat hanka mig fram hyfsat bara med dessa nu under denna extremt långa väntetid. Närgräns sattes till 50-60 cm så fick det bli bäst det ville med skärpan på längre avstånd.

Fick glasögonen idag och oj vilken skillnad! Perfekt skärpa på text på normalt läsavstånd dvs ned till skrivbordsytan 55-60 cm, perfekt skärpa på skärmarna knappa metern, och faktiskt perfekt skärpa ut till åtminstone 5 meter vilket var vad jag ville ha med de rumsprogressiva. Även på betydligt längre avstånd är skärpan faktiskt mycket bra och inga problem att köra bil med dessa tex. Otroligt värdefullt för mig att ha perfekt skärpa över hela synfältet utan att behöva vrida på huvudet, absolut inga förvrängningar utan bara total klarsyn.

Skulle jag beställa progressiva för vardagsbruk så skulle jag valt högsta glaskvaliteten, 3D-customizing, en mycket blygsam add för närzon och en lätt korrigering i avståndszonen för ännu bättre långdistansskärpa. Men: denna kompromiss med vanliga enkelslipade blev synnerligen lyckad för mina arbetsglasögon, supernöjd!

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.