Hej
Jag har en router med 3 antenner, alltså mimo teknik. Det är en asus rt-n66u. Har dock inga klienter som stöder detta. Nu har en av antennerna gått sönder. Kan det påverka "täckningen"?

Har riktigt dålig signal på övervåningen.

Skall jag hitta en ny antenn? Vart kan jag göra det i Stockholm city, eller är det bara att gå och köpa en extender / repeater

Jag har också en sådan router. Jag fick dålig täckning efter senaste uppdateringen av firmwaret. Det visade sig att Asus har legat utanför specarna för signalstyrka och blev tvungen att justera ned denna i senaste uppdateringen. Det är inte svaret på din fråga, men värt att tänka på! Du kanske skulle satsa någon krona på en extender/repeater?

Usa tillåter (10 ggr) högre uteffekter .
Det är en av de saker som ändras när man talar om vilken region den står i.
Bara som ett tips ... :D

eleson: Det finns en anledning till varför vi har krav på uteffekt, och det är inte för att jävlas.
mr_look2: Antennen borde gå att ta från en annan router om inte annat. Passa även på att kolla vilken wifi-kanal du och grannarna ligger på, jag använder wifi analyzer till android, och flytta till en oanvänd kanal.

Köp en ny antenn med minst 5 dB förstärkning, jag bytte ut två av antennerna till de här: http://www.tp-link.com/en/products/details/?model=TL-ANT2408CL och märkte en tydlig förbättring (annan router).

Har du betongbjälklag? Överväg att borra hål och flytta upp en av antennerna till övervåningen? Använd så kort förlängning som möjligt. Om det inte är möjligt, installera en wifi-extender.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
13th Marine skrev:
eleson: Det finns en anledning till varför vi har krav på uteffekt, och det är inte för att jävlas.
mr_look2: Antennen borde gå att ta från en annan router om inte annat. Passa även på att kolla vilken wifi-kanal du och grannarna ligger på, jag använder wifi analyzer till android, och flytta till en oanvänd kanal.
Väl medveten om skälet.
(Som är att olika myndigheter värderar riskerna med strålning olika)

Redigerat:
Verkar inte som mitt tidigare svar kom med. Kanalerna har jag kollat. Att flytta en antenn tar väl bort hela grejen med mimo

Gränsen för uteffekt har inget med "riskerna med strålning" att göra utan handlar om störningar på andra produkter som använder samma frekvensband.

eleson: se Nerres svar.

mr_look2: Du kan inte få tag på en ny antenn då? De skruvas ju bara på, eller du har haft av kontakten i chassit också?

Klart det går att få tag på en ny antenn, men frågan är om det kommer at hjälpa.

Som jag förstått det så använder mimo tekniken 3 antenner, en för att skicka, en för att ta emot och en för typ sync. Men eftersom jag inte har några enheter som använder den tekniken, och det inte har något som helst med själva räckvidden, utan mer bandbredden att göra, så undrar jag om det är någon idé att byta antennen, eller om man direkt skall köpa en extender istället.

Beställde nu iallafall 3 st 9dBi antenner på e-bay för 80:- börjar med det, och hjälper inte det så får det väl bli en extender.

Berätta gärna hur det går med nya antenner. Jag har samma router och är rejält missnöjd överlag. Dels är räckvidden riktigt dålig och dels så har det trådlösa nätverket varit svajigt överlag. Specielt 5GHz-bandet som i princip inte går att använda (och inte heller stänga av vad jag kan se). Har funderat på att skjuta in en custom firmware men inte kommit till skott än. Vet inte om det skulle hjälpa heller. Men typ: http://www.lostrealm.ca/tower/node/134

Antennerna kommer från USA, så det är väl lite leveranstid, men jag återkommer med resultatet.

Körde en linksys router förut med dd-wrt installerat, det funkade riktigt bra. Vet inte om det finns till dessa routrar. Om det finns så kan jag rekommendera det.

Hej
om täckningen är dålig på ett plan så kan jag rekommendera en extender och gärna en med inbygged router . exemple . http://www.elgiganten.se/product/da...RP/netgear-dual-band-wi-fi-natverksforlangare .. kör denna själv för att täcka upp delar av mitt hus som inte orginal routern klarar av att täcka upp + att med router delen kan jag plugga in fast lina till andra nätverksenheter som av någon anldening inte stödjer wifi .

HenkeO75 skrev:
Hej
om täckningen är dålig på ett plan så kan jag rekommendera en extender och gärna en med inbygged router . exemple . [länk] .. kör denna själv för att täcka upp delar av mitt hus som inte orginal routern klarar av att täcka upp + att med router delen kan jag plugga in fast lina till andra nätverksenheter som av någon anldening inte stödjer wifi .
Fick du den att fungera med samma SSID som din router?
Jag har provat med en Asus-router som absolut inte ville heta samma. Dvs jag fick två nätverk inomhus som mina enheter fick byta mellan. Det var inte alls min plan med köpet.

ah ,, nej du får ett suffix på nätet , exemplevis om nätet heter xxx så blir det xxxEXT. för extension antar jag , men har inga bekymmer med användningen av detta .. i mitt fall har jag en wdtv media box kopplad till routerdelen då dess wifi mottagning sög horribelt och denna tv låg på maxgränsen av wifi nätet vilket inner bar att filer över 2 GB laggade. . men den har inga bekymmer att hitta sharing mappen på min stationära dator via wifi som då ligger på orginal nätet och nu streamar jag 8GB filer utan bekymmer via orginal nät till extension nät till media box .

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.