sad_ant skrev:
Gadu^ har du djur själv?
Har inte, men haft katter under 15års period. Inne- och utekatter, även innekatt som blivit utekatt.

sad_ant skrev:
Ett av kraven för att man skall kunna ha ett vilt djur hemma är att man har lyckats hämma eller anpassa dess vilda instinkter till att fungera hemma. Det är därför man kallar det husdjur, för att det i någon mån är anpassade till att leva i ett hus med oss människor. Dvs. Katten är rumsren och kan gå på låda, den river inte sönder alla möbler och den äter och dricker ur skålar, bits och rivs inte. Kattens naturliga instinkter är inte att gå in i en låda och kissa/bajsa, det är inte naturligt att de är våra vänner utan de borde vara aggressiva mot oss. Men genom generationer av uppfödande och genom inlärning från låg ålder har man anpassat katterna till oss människor och detsamma med hunden.
Håller med fullständigt, man sätter gränser redan i uppfostran.

sad_ant skrev:
Det vi vill uppnå är att vi vill ge katten så mycket frihet och så stor möjlighet att jaga möss och råttor som möjligt utan att för den delen få in dem i huset.
...och där återgår katten till sina naturliga instinkter igen. Om det inte var det ni ville, så varför ens börja släppa ut den öht?

Bezt skrev:
Du får bygga en sån här:
[länk]

Ååååh, mitt bildbehandlarhjärta slår frivolter när jag ser sådana här geniala lösningar :wow:

Redigerat:
Vi har två katter, och en av dem har som vana att släpa in sina byten. Det var, precis som TS säger lite jobbigt när de levde och tappades bort.
Men numera är det inga problem, bytena är alltid dödade. Ev lek sker tydligen utomhus, eller så har han blivit för gammal för att leka. Dessutom brukar han jama när han kommer, och får då en tidning att äta på, så att golvet inte blir blodigt. Han tror i och för sig att det är han som ska sitta på tidningen... Och så får han beröm för att han är duktig.

Vi har kattluckor, till källaren och ut i källardörren. Vi har också fått in andra katter, med slagsmål som följd, ett par gånger tyvärr, men inte så ofta så att vi övervägt att stänga.

Den där beskrivningen på Flo Control är suverän! Det skulle vara intressant att sätta upp en kamera och kolla in- och utgång.

Halsband är olämpliga på katter, det är risk att dom fastnar och blir strypta.

Det finns halsband som öppnar sig vid belastning, men när man köpt och förlorat ett halvdussin tröttnar man på dem.

Om hon bara dödar djuren själv tycker jag det är bra, har ingen glädje av levande möss, ödlor och fåglar på min tomt. Fåglar är vackra att se på långt håll men sprider sin salmonellasmittade skit på fönster, bilar, möbler osv osv, Vi har valt att tolerera att få ta hand om lite rester ibland :)
Det är periodvis hon håller på, oftast tar hon hand om sina fångster utomhus eller stannar i förrådet där kattluckan sitter, varför hon plötsligt ska släpa in fångsten i huset i en vecka och sen återgå till att äta ute har jag ingen aning om heller :)
Vi har fått in en främmande katt en gång men det var genom den öppna altandörren på natten, den kom på fel sida av draperiet på sin kvällspromenad tror vi. Genom kattluckorna går bara vår egen än så länge.

S
Bezts länk var ju riktigt grym! (Hann inte kolla på den sist) Tänk om man hade energi nog att bygga en sån där mekanism! Helt otroligt!

Gadu^: Vi valde att släppa ut katten för att vi inte ville att katten skulle få det tråkigt när vi inte var hemma. Ville ge katten lite livskvalitét helt enkelt.
Jag har haft flera katter under min barndom, ingen av dessa katter har släpat in levande möss i någon större utsträckning, inte heller mina kattägande bekanta med utegående katter har haft samma beskymmer som vi. Om vi borde ha förstått att katten skulle komma in med ett halvt dussin möss i veckan och släppa dem levande inomhus så gjorde vi inte det.
Vi kan ju bara stänga luckan och återgå till inne-katt, det är nog inga större problem faktiskt, men jag tycker inte att det är schysst mot katten.

Det kanske räcker med att låta katten vara inne ett tag och pröva igen om några veckor, det kanske är möss-parningssäsong eller något sånt...

Redigerat:
Vi har 3 katter men ingen kattlucka, vi släpper in de manuellt genom att öppna dörren och ser därmed om de har något byte men det är ingen av katterna som är intresserad av att ta in bytet längre efter alla gånger man har sagt åt de.

Jag har 2 katter och kattlucka. Har aldrig haft problem med medtagen proviant in i huset. Nu är ju katten Otäck en korsning mellan en punkare och en greve. Den saknar fullständigt normal katt etik och etikett. Att ta hem ett byte och visa upp är bara fjantigt tycker han. Det är bättre att sitta under en buske och äta. Att sedan andra katter har revirtänkande, det skiter Otäck fullständigt i. Det är han som är greven i byn.

Mitt gamla X som har en hona från samma kull, släpar ibland hem levande vattensnokar. Nu har hon ingen kattlucka så snokarna dumpas på altanen.

Man måste nog ha lite tur vad man hittar för katt.

S
Ja, är det någonting man kan lära sig av detta så är det att alla katter är väldigt unika, mer så än hundar...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.