Byggahus.se

Problem med vår katt

9k läst  23 svar

1. S
    Medlem Nivå 5
    Ja... vi har lite problem med våran katt.
    De tidigare ägarna hade kattlucka som vi också använt. Tidigare har vår katt varit en inomhuskatt, numera är han mycket gladare och man ser på honom hur mycket mer muskulös han blivit. Mycket lugnare osv.
    Nu till problemen. Dels gillar han att sitta på motorhuven på bilen...
    Men värst av allt är att han släpar in, i alla fall på senaste tiden, en mus om dagen!! Vi prövade att låsa in honom inatt och när vi kom hem efter att ha släppt ut honom så hade han istället släpat in och plockat en talgoxe i vardagsrummet... Fåglar brukar han döda, men mössen dödar han aldrig utan leker bara med dem inomhus tills de är så slöa att han tröttnar. Det kan verkligen vara som en tortyrkammare här ibland...

Vi får stänga kattluckan och släppa ut och in honom manuellt om inte någon kan hjälpa oss med en bättre lösning?
    Tack på förhand!

2. I
    Medlem · Nivå 13
    Jag har tagit mina två katter på bar gärning när de släpat in diverse byten genom kattluckan och har reagerat kraftfullt. Det har hjälpt! Jag har en kattlucka i källardörren och en kattlucka i dörren mellan källare och boningsplan. Katterna tar in råttor, möss, ödlor, fåglar etc och lägger vid matskålen i källaren men aldrig in till övriga huset. Det är väl någon slags kompromiss som accepteras av alla inblandade.

3. mycke_nu
    Medlem · Nivå 22
    Våra söta katter drar hem hela kaniner, men håller till i vedboden eftersom dom inte kommer in i huset. Det blir ganska grisigt där ute, man får skyffla ut kvarlevorna med jämna mellanrum.

Det är nog inte mycket att göra åt problemet. Vill ni att katterna skall tillgång till skydd, men inte dra in byte i huset så sätt kattluckan på garaget eller en bod om ni har en sådan.

4. S
    Medlem Nivå 5
    Börjar misstänka att det är så, bara gilla läget alltså.
    Vi har kattluckan i garaget i källaren, sen har katten möjlighet att ta sig runt i hela huset.
    Största problemet är att de är levande möss han släpar in, det kan ta timmar att jaga rätt på dem och ibland hittar vi möss som gömmer sig i kläderna m.m. sprang och jagade en som katten kom och visade upp, den sprang in bakom spisen, där hittade jag en till livrädd mus! Båda smet undan mig i källaren sedan... detta kl 3.30 på morgonen.
    I helgen började det lukta illa, då låg det en död mus i vattenkannan!!
    suck...

5. J
    Medlem Nivå 11
    injonils modell kan fungera men det är nog lite olika på individer. Våran gör som eran äter fåglarna och leker med mössen tills hon tröttnar. Fast när jag börjar jaga musen inne så deltar hon glatt och tycker det är jätteroligt att vi jagar ihop även om det är jag som oftast tar musen :)
    Vi har inte kommit på nåt sätt att få henne att sluta, vi har musfällor på ett par ställen för att fånga dom som hon tappar bort.

6. L
    Medlem Nivå 5
    Våra katter la tydligen upp en hare på våran altan. Som är 2 meter upp med en stege!!! Förstår inte hur det gick till men det tog ett par dagar så var mestadelen borta. Katter är jägare och det är nog svårt att få bort.

7. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Kan det fungera med en pingla i halsbandet som varnar mössen innan de fångas?

8. Bezt
    Medlem Nivå 10
  9. Glufsglufs
    Medlem Nivå 12
    Tänk på att katten bara vill visa husse och matte hur duktig den är, ungefär som när era barn kommer hem glada och viftande med betyg där det står mvg :wow:

10. andeb
    Medlem Nivå 3
    Jag håller med Glufsglufs, eran katt vill bara visa upp vad duktig den har varit... Våra katter har alltid kommit hem med fåglar, ödlor, möss och dylikt. Svårt att göra något åt!

Blomspruta funkar fin fint när man tar dem på bar gärning men när dom redan har tagit hem musen så är det nog för sent för att dom skall förstå sambandet!

Pingla kanske kan fungera men vi har fått hem djur även fast katten har haft en liten pingla!

11. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Sätt en större och skräningare pingla :)

12. Bezt
    Medlem Nivå 10
    Jag har hört att katter kan bli rätt konstiga i huvudet med pinglor i halsbandet då de inte lyckas fånga byten. Men det är kanske en skröna.

13. H
    Medlem Nivå 1
    Jag släpper ut och in min katt "manuellt". Skulle inte vilja ha en kattlucka, vilken katt/annat djur som helst som är litet nog att komma igenom luckan kan ju ta sig in (förutom på de modeller med chip-avläsning förstås).
    Bekanta till mig upptäckte en gång att deras katt blivit jagad och uppklådd inne i deras hus, när de kom hem satt katten högt upp på en hylla, jätterädd för en annan större katt som satt nedanför.
    Det alternativet finns inte i min värld, min katt ska vara trygg i vårt hem. Så den manuella metoden funkar bra för mig.

14. gadu^
    Medlem Nivå 11
    Håller med Glufsglufs... Får inte katter agera ut som katter när man släpper ut dem så kanske man skall överväga om man ens skall ha katt?
    Visst är det jobbigt att de drar in möss etc som de leker med, men det får man nog acceptera. Sluta ta in dem i huset om det är jobbigt att jaga möss 3:30 på natten och ge dem i så fall ett annat ställe som mycke_nu föreslår.

Samma med hundar... orkar man inte gå ut o gå med dem, varför ens skaffa hund?

15. S
    Medlem Nivå 5
    Vi har nästan aldrig lyckats ta honom på bar gärning... Men en pingla kanske kan vara värt att testa!
    Tyvärr har vi ingen bra bod annars hade ju det varit ett bra komplement till "manuella metoden".
    Hemlängtan du har gjort rätt, vi skulle aldrig börjat använda kattluckan, vi har också fått hem en okänd katt, det hände två gånger, andra gången tog jag den andra katten på bar gärning och schasade ut den, sen kom den aldrig tillbaks mer :)

Gadu^ har du djur själv? Ett av kraven för att man skall kunna ha ett vilt djur hemma är att man har lyckats hämma eller anpassa dess vilda instinkter till att fungera hemma. Det är därför man kallar det husdjur, för att det i någon mån är anpassade till att leva i ett hus med oss människor. Dvs. Katten är rumsren och kan gå på låda, den river inte sönder alla möbler och den äter och dricker ur skålar, bits och rivs inte. Kattens naturliga instinkter är inte att gå in i en låda och kissa/bajsa, det är inte naturligt att de är våra vänner utan de borde vara aggressiva mot oss. Men genom generationer av uppfödande och genom inlärning från låg ålder har man anpassat katterna till oss människor och detsamma med hunden.
    Det vi vill uppnå är att vi vill ge katten så mycket frihet och så stor möjlighet att jaga möss och råttor som möjligt utan att för den delen få in dem i huset. Vi är inte hemma så mycket så den manuella metoden för ut och insläppning gör att katten inte alls får vara ute lika mycket som han får idag, kan en pingla lösa problemet så är ju det bättre då han får gå ute mera.