Tippsläp med baktippat flak som inte kan sänkas helt, synlig hydraulkolv och chassi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett tippsläp med upphöjt flak visande hydrauliska kolvar och chassi underifrån, indikerar en potentiell felfunktion.
Skapa konto
Hydraulcylinder på ett tippsläp fastnat i upplyft läge med oljespår och rost.
Skapa konto
Ny som ägare till en liten gård, följde med ett tippsläp som tjänat oss väl senaste året!

Senaste lasset kom tippen lite för högt och vikten försköts bakåt! Så tippflaket reste sig mer än det är byggt för sannolikt!

Nu går det inte att sänka mer än vad som syns på bilden.
Antar att något med kolvarna strular.

några tips på hur man åtgärdar?

vågar man dra ur hydraulkopplingen? Har släppt på allt tryck men kan det finnas tryck kvar nu?

provade att dra spännband för att dra ner flaket men följde med 10 cm sen var det tvärstopp.

/peter

galento
Ser ut som stegcylindrar , kan det vara sista steget som fastnat och inte vill gå ned ?
Men ska man under och greja med nåt får man nog försäkra sej om att ha ett rejält mekaniskt stopp.

Redigerat:
NU har du i och för sig en rätt gammal vagn, men med de vagnar jag kört med kan man köra ut tippkolven helt utan att det är något problem, ibland kan det sista, minsta, steget kännas lite ostabilt. Det som händer om man kommer upp för långt är att flaket inte går ner och att man behöver putta till flaket för att det ska åka ner. Din vagn ser ut som en gammal avkapad lastbil, det skulle förvåna mig mycket om tippkolvarna skulle vara för långa. Tippvinklarna är ofta större än vad man tror är möjligt. Det kan förstås likväl vara något som gått sönder och som gör att det grövsta steget kärvar på en av kolvarna. Det är inget jag råkat utför. Jag hade inte kopplat från hydraulslangen utan att först mekaniskt spärrat flaket, inte minst för att man lär behöva ta loss och dela på en av kolvarna om den har fastnat. Man brukar kunna känna på slangen om den är trycklös, för det är väl inte så enkelt att den lossnat från hydrauluttaget? Jag tycker att det ser ut som att det även finns sidotipp, ofta finns det då en ventil som begränsar tippvinkel åt sidan. kan det ha hänt något med den?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.