Försöker få igång solfångarna som inte fungerat sen vi köpte huset för ett år sedan.

Har bytt värmebärare och fått igång själva solfångarsystemet så att vattnet i ackumulatortanken värms upp. Dock verkar det inte som att vattnet används.

Tänker att temperaturen i tanken borde minska om man använder varmvatten samt att kompressorn i värmepumpen inte ska behöva gå igång (när det finns gott om varmt vatten i tanken). Men istället håller sig temperaturen i tanken relativt konstant och kompressorn i pumpen går igång.

Så här ser systemet ut:

Schematisk bild av värmesystem med solfångare, tankar och ventiler för byggreglering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nån kunnig kanske kan utläsa hur det är tänkt att funka?

Tror att det är den här som ska reglera om vattnet tas från solfångartanken eller inte beroende på temperaturen i tanken (antar jag):

Regulator för solfångarsystem, Series 90C Actuator controller från ESBE, med digital display som visar 'OUTLET 31' och justeringsratt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen?

Nu är jag ingen expert på värmesystem.
Men det ser ut som om att solvärmen endast är kopplad till värmesystemet i huset och stöttar värmepumpen med det.
Varmvattnet verkar produceras av värmepumpen.
Men detta kan säkert en VVS ingenjör svara på
Jag tror att manöverboxen styr när cirkulationspumpen från solfångaren startar.
Men det är bara en gissning.

GoC GoC skrev:
Nu är jag ingen expert på värmesystem.
Men det ser ut som om att solvärmen endast är kopplad till värmesystemet i huset och stöttar värmepumpen med det.
Varmvattnet verkar produceras av värmepumpen.
Men detta kan säkert en VVS ingenjör svara på
Intressant! Men är inte det en konstig lösning? På sommarhalvåret när solfångarna jobbar som bäst så behövs det ju knappats någon värme...

Från FVP, som jag tolkar att det är en frånluftsvärmepump, går VV (varmvatten) direkt ut. Medans radiatorsystemet tar en tur genom ackumulatortanken.

Manicken på bilden är ett ställdon för en shunt.
Jag tror att det är den som heter UG1 på schemat. Den styr hur vattnet till golvvärmen tas från VP och/eller ackumulatortanken beroende på temperatur i tanken (tror jag)
Men det ser också ut som om kallvattnet kan ta en tur genom värmeväxlare i ackumulatortanken innan det går in i värmepumpens varmvattenberedare, om det tas värme ur tanken verkar styras av BLV (blandningaventil mellan tank och värmepump) troligen styr den där manicken även det. Så det kan absolut fungera och värmepumpen bara ”spetsar” upp värmen på varmvattnet som förvärms av ackumultaortanken.
Det måste väl finnas en instruktionsbok för vad ”värmereglaget” på shuntautomatiken ger för resultat.

GoC GoC skrev:
Manicken på bilden är ett ställdon för en shunt.
Jag tror att det är den som heter UG1 på schemat. Den styr hur vattnet till golvvärmen tas från VP och/eller ackumulatortanken beroende på temperatur i tanken (tror jag)
Men det ser också ut som om kallvattnet kan ta en tur genom värmeväxlare i ackumulatortanken innan det går in i värmepumpens varmvattenberedare, om det tas värme ur tanken verkar styras av BLV (blandningaventil mellan tank och värmepump) troligen styr den där manicken även det. Så det kan absolut fungera och värmepumpen bara ”spetsar” upp värmen på varmvattnet som förvärms av ackumultaortanken.
Det måste väl finnas en instruktionsbok för vad ”värmereglaget” på shuntautomatiken ger för resultat.
Så har jag också fått för mig att det fungerar. Att solfångarna värmer vattnet innan den går in i pumpen. Och är det då >70 grader i tanken ska ju inte pumpen behöva värma upp det mer...

Den röd-blåa markeringen på ställdonet antar jag visar om den tar från tanken eller inte (eller blandar) men den står alltid i ena ändläget (blå).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.