Byggahus.se
Ni får ursäkta men jag har inte skrivit så många frågor här under åren.

Situationen är följande. Anlitat ett företag (bra referenser) men det har inte gått bra. Jag är absolut inte nöjd och köket är sannolikt inte byggt på ett godkänt sätt. Så hur gör jag / kan man ta in någon oberoende som kollar på köket och gör en bedömning. Har googlat men min hjärna snurrar så jag ber er om hjälp.
Dom har använt sig av 3 bänkskivor (dom gjort fel) men spiskanten och diskhon sitter med 3 cm mellanrum. Känns inte el-säkert alls.
 
Bild
 
  • Induktionshäll bredvid rostfri diskho i modernt kök med vita kakelplattor och träbänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du bör först framföra dina synpunkter till företaget du har beställt köket/montaget från.
Arbetet ska utföras på ett fackmannamässigt sätt.

Firman ska få möjlighet att åtgärda brister etc.
 
  • Gilla
Lepoisson
  • Laddar…
H
Det låter inget vidare, finns det bilder och någon ritning?

Jag har läst att rekommenderat avstånd mellan spis och diskbänk bör vara minst 80 cm
 
E etompau skrev:
Du bör först framföra dina synpunkter till företaget du har beställt köket/montaget från.
Arbetet ska utföras på ett fackmannamässigt sätt.

Firman ska få möjlighet att åtgärda brister etc.
Absolut! Men eftersom jag har noll koll och därför söker feedback. Har lagt upp bild.
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
A AnkiVB skrev:
Absolut! Men eftersom jag har noll koll och därför söker feedback. Har lagt upp bild.
Läs inst.anvisningarna för hällen och vad den anger för eventuella min.avstånd till vask etc.
 
  • Gilla
AnkiVB
  • Laddar…
Om du är orolig att spola vatten på hällen så finns det för en del blandare en rotationsspärr som kan begränsa utkastarens läge.
 
Jag vet inte om det är ett direkt fel att spisen och diskhon sitter bredvid varandra, är det trångt så är det?
Spis/häll har varit bredvid vasken i fler kök.
Annars ser jag inget direkt fel på bilden. Kakel osv ser hyggligt ut? Har du fler bilder?
 
BirgitS
H hus520 skrev:
Jag har läst att rekommenderat avstånd mellan spis och diskbänk bör vara minst 80 cm
Ja, men det är ju för att få ett praktiskt kök och inte för att det skulle vara farligt på något sätt med mycket kort avstånd.

A AnkiVB skrev:
Så hur gör jag / kan man ta in någon oberoende som kollar på köket och gör en bedömning.
Man kan söka fram någon som kan göra en besiktning i det område där man bor på sbr.se.
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
H
Finns det ingen ritning?
 
  • Gilla
zep
  • Laddar…
S
Har du inte fått någon ritning eller skiss innan montaget för godkännande?
 
U
Har de planerat köket åt dig?
Nån måste ju valt hur köket ska se ut och har satt spis och vask bredvid varandra?

Spisen klarar ju av att kastruller mm. kokar över så bör vara lugnt om monteringen i övrigt gjorts rätt
 
Tillgängligt utrymme för hällen medger inte särskilt stora avstånd till häll, även om de hade satt den längst ut till vänster.
 
Jag har 5 cm mellan häll och disko i mitt kök (pga utrymmesbrist i övrigt). Det är inga problem.

Det är ju såklart inte standard men jag antar att det är den givna placeringen i ditt kök, om inte är det väldigt märklig placering.
 
  • Gilla
Rolle314
  • Laddar…
Du har ju en vägg där så spisen går väl inte att montera på annat sätt.
Hur ser set ut under diskbänken och över kan du ta en helbild?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.