31 948 läst ·
58 svar
32k läst
58 svar
Problem med rödfärg som flagnar!
Hej!
För att avsluta tråden.
Såhär gjorde jag till slut:
1 Sprutade på fasadtvätt på hela fasaden några ytor i taget
2 Gnodde med rotborste
3 Sköljde rent nerifrån och upp
4 Borstade fasaden innan den torkat fullständigt
5 Lät den torka
6 Sprutade på alg och mögelmedel
7 Lät den torka
8 Borstade hela fasaden igen (lossnade nästan inget alls)
9 Blåste fasaden med tryckluft
10 Målade med falu rödfärg genom att bearbeta och gno in färgen ordentligt i plankorna i tunnt lager (det ska göra ont i armarna att måla med falu rödfärg som någon sa)
11 Är rätt slut i armarna och ser fram emot att semestern är slut så jag får gå tillbaka till jobbet och vila upp mig!
Nu håller vi tummarna att det håller längre än 6mån - 1år!
Tack för vägledning och hjälp!
//KaliZ
För att avsluta tråden.
Såhär gjorde jag till slut:
1 Sprutade på fasadtvätt på hela fasaden några ytor i taget
2 Gnodde med rotborste
3 Sköljde rent nerifrån och upp
4 Borstade fasaden innan den torkat fullständigt
5 Lät den torka
6 Sprutade på alg och mögelmedel
7 Lät den torka
8 Borstade hela fasaden igen (lossnade nästan inget alls)
9 Blåste fasaden med tryckluft
10 Målade med falu rödfärg genom att bearbeta och gno in färgen ordentligt i plankorna i tunnt lager (det ska göra ont i armarna att måla med falu rödfärg som någon sa)
11 Är rätt slut i armarna och ser fram emot att semestern är slut så jag får gå tillbaka till jobbet och vila upp mig!
Nu håller vi tummarna att det håller längre än 6mån - 1år!
Tack för vägledning och hjälp!
//KaliZ
Problem även för mig med att färgen flagnar. Huset byggt 2012 och målat samma år. 2018 tog jag över huset och målade med Falu (svart). Redan till hösten hade sydväst och sydsidan flagnat ordentligt. Norrsidan inga problem, inte heller där träet är skyddat mot väder.
Du behöver sannolikt späda färgen mer om det blir det resultatet.
Låter som vi har samma typ av problem. Jag kom dock på nu att jag har ett garage som jag målat samtidigt som huset med samma färg men den södersidan är det dock inga problem med alls. Panelen på huset är från 1979 och garaget från 1986.Nicklas75 skrev:
Jag hade en från Falu färg här och titta på huset. Personen berättade, precis som just skrevs, att färgen ska spädas. 25-30% och även 1% diskmedel.
Väldigt märkligt att garaget klarar sig men inte resten. Har du gett dig på ommålning? Jag har borstat ner det lösa och målat om de partier som flagnat enligt de råd jag fick från företaget. Får se när hösten kommer om det hjälpte något vilket jag verkligen hoppas. Vill inte lägga en tredje semester på att måla.
Väldigt märkligt att garaget klarar sig men inte resten. Har du gett dig på ommålning? Jag har borstat ner det lösa och målat om de partier som flagnat enligt de råd jag fick från företaget. Får se när hösten kommer om det hjälpte något vilket jag verkligen hoppas. Vill inte lägga en tredje semester på att måla.
Det är märkligt, samtidigt kan jag inte tvärsäker säga om panelerna är furu eller gran då de inte heller är byggda samtidigt. Om det nu skulle ha betydelse.Nicklas75 skrev:
Jag hade en från Falu färg här och titta på huset. Personen berättade, precis som just skrevs, att färgen ska spädas. 25-30% och även 1% diskmedel.
Jo jag har gett mig på ommålning med likvärdigt resultat. 1% diskmedel var något nytt för mig. Är det nu nyligen du målat?
Husägare
· Leksand
· 61 inlägg
Känns märkligt att du skulle ha 1 dl diskmedel i färghinken om 10 liter. Jag skulle snarare satsa på en kapsyl på sin höjd. Det kommer nog att bubbla rejält på väggen. Fundera på vad som händer i en hink med 10 liter vatten och du tillsätter 1 dl diskmedel.Nicklas75 skrev:
Vad jag har för trä vet jag inte, också osäker på om det påverkar resultatet. Jag målade för någon vecka sedan och än sitter färgen. Varit relativt bra väder nu och inte mycket regn så färgen har inte testats riktigt ännu.I ibkcad skrev:
Visste inte heller det med diskmedel utan följde blint ombudet från Falu Rödfärg.
Tråkigt att höra det inte blev bättre.
Det var den instruktionen som ombudet från Falu Rödfärg sa. Kan hålla med dig om att det låter mycket men det var inga problem med att måla, inget bubbel alls. Än så länge sitter färgen kvar och allt ser bra ut.Johan.Abrahamzzon skrev:
Det hade varit intressant att veta vad diskmedel gör för skillnad, fick du någon förklaring till det?Nicklas75 skrev:
Annars får jag väl ha i trälim så färgen sitter kvar...
Rent tidsmässigt är det nog fram mot senhösten/vintern som jag sett första antydan till flagning när jag målat under sommaren.
Husägare
· Leksand
· 61 inlägg
Diskmedel tillförs för att ytterligare bryta ytspänningen och få ännu bättre inträngning i underlaget.I ibkcad skrev:
Ombudet berättade inte varför men det är som Johan säger i inlägget över.I ibkcad skrev:
Haha, ja lim är nog nästa lösning alltså. Det är samma tid som för mig, får väl se om några månader vad som händer.
Undrar varför vissa råkar ut för detta? Jag har varit noggrann med underarbetet och det släpper enbart på de väderutsatta ställena. Tål inte slamfärg väder mån tro. Det har används i urminnes och det hade väl försvunnit från marknaden annars.
Nu är det här rykten och hörsägen men det sägs att hemkokt rödfärg ibland kan börja flagna om koktiden är för kort eller om man har använt vetemjöl i stället för det dyrare rågmjölet.
Rent allmänt kan rödfärg och många andra färger också börja flagna om man har målat i för starkt solsken så den har torkat innan den hann suga in.
Sedan så finns det vissa rödfärger på marknaden där tillverkaren har använt något annat bindemedel, Jag vet inte om det är akryl eller vad det är men färgen står sig hur länge som helst i burken även i varmt utrymme och den flagnar. Likväl säljs de som traditionell rödfärg.
Rent allmänt kan rödfärg och många andra färger också börja flagna om man har målat i för starkt solsken så den har torkat innan den hann suga in.
Sedan så finns det vissa rödfärger på marknaden där tillverkaren har använt något annat bindemedel, Jag vet inte om det är akryl eller vad det är men färgen står sig hur länge som helst i burken även i varmt utrymme och den flagnar. Likväl säljs de som traditionell rödfärg.