10 307 läst ·
44 svar
10k läst
44 svar
Problem med nytt avlopp
Har du avluftning av avloppstammen upp på taket?
Kör ett röktest om du är osäker
Har i alla fall en i veckan som jag pratar med som har problem med avloppet som har ingen eller otillräcklig avluftning.
Kör ett röktest om du är osäker
Har i alla fall en i veckan som jag pratar med som har problem med avloppet som har ingen eller otillräcklig avluftning.
Medlem
· jämtland
· 29 inlägg
Där har du felet!
Men avluftningen har inget med den syrefria nedbrytningen i en slamavskiljare att göra. Dess syfte är i sammanhanget slamavskiljare att se till att det inte sprids lukt kring slamavskiljaren.
Sen kan avluftningen vara väldigt viktigt för många andra principer och delar av avloppsreningsverk men inte just slamavskiljare.
Sen kan avluftningen vara väldigt viktigt för många andra principer och delar av avloppsreningsverk men inte just slamavskiljare.
Jo den är otroligt viktigt!
Har du inget syre så är risken för flytslam väldigt stor i slamavskiljaren som i detta fall.
Alla avloppsanläggningar behöver syre oavsett markbädd, infiltration eller minireningsverk.
Det ett av de vanligaste felet på avloppsanläggningar är att rörmokarna monterar vakuumventil
Har du inget syre så är risken för flytslam väldigt stor i slamavskiljaren som i detta fall.
Alla avloppsanläggningar behöver syre oavsett markbädd, infiltration eller minireningsverk.
Det ett av de vanligaste felet på avloppsanläggningar är att rörmokarna monterar vakuumventil
Medlem
· jämtland
· 29 inlägg
Avloppet behöver luft. Därför ska alltid minst en av stammarna vara öppen (Vanligtvis genom att röret förlängs ut genom taket) när man har enskilt avlopp.
https://www.avloppscenter.se/kunska...nskilda-avlopp/allt-om-ventilation-av-avlopp/
https://www.avloppscenter.se/kunska...nskilda-avlopp/allt-om-ventilation-av-avlopp/
Jag förstår inte hur syre kan ha en funktion i en anaerob slamavskiljare. Syrehalten i slamavskiljarens vatten kommer inte att stiga för att du ventilerar den över tak, det huvudsakliga inflödet av syre kommer via det inflödande syrerika avloppsvattnet när du spolar i kranarna. Det syret förbrukas snabbt i den första kammaren.N Markgrossen skrev:Jo den är otroligt viktigt!
Markbädd och och infiltration behöver syre och det får de i de flesta konstruktioner genom marken. Har man en tät markbädd kan syresättningen behöva lösas på annat sätt. Minireningsverk behöver syre på något sätt.
När det gäller avluftning av just slamavskiljare så ventilerar den bort de nitrösa gaserna som bildas i slammet.
Bubblorna tar med slam upp till ytan. När dom ventileras bort sjunker slammet ner igen. Ventileras dom inte bort blir det en geggig smet på ytan.
Sen ska avluftning även gagna även flera processer som sker i slamavskiljare men det har jag för lite på fötterna för att uttala mig om.
Just detta fall om avluftning löses och efterföljande rening inte har sätt igen redan så bör problemet vara löst!
Bubblorna tar med slam upp till ytan. När dom ventileras bort sjunker slammet ner igen. Ventileras dom inte bort blir det en geggig smet på ytan.
Sen ska avluftning även gagna även flera processer som sker i slamavskiljare men det har jag för lite på fötterna för att uttala mig om.
Just detta fall om avluftning löses och efterföljande rening inte har sätt igen redan så bör problemet vara löst!
Ett väldigt vanlig fel är om folk tar bort avlufningsrören till markbädd eller infiltration så får anläggningen för lite syre.Claes Sörmland skrev:
Har du inte avluftning av både hus och andra sidan anläggningen så blir det oftast stopp
Medlem
· jämtland
· 29 inlägg
Som jag förstår så är det processen o systemet som behöver syre, första sommaren luktade det runt slamavskiljaren/infiltrationen, men nu verkar processen fungera, så den verkar få syret den behöver.useless skrev:
Men hos skulle dålig luftgenomströmning orsak slam i fördelningsbrunnen samt kammare 2 och 3?
Medlem
· jämtland
· 29 inlägg
Vi driver lite från topic, men infiltration har inte luftningsrör utan rör som sticker upp för inspektionoch underhåll av spridarledningarna. Markbädd har luftningsrör - de som leder in under bädden.N Markgrossen skrev:
Jag har aldrig hittat något stöd för dessa teorier i den omfattande litteraturen kring slamavskiljning och förprocessning av vatten för infiltration i mark eller sandbäddar. Det låter hemkokt. Finns det referens till någon empirisk mätning?N Markgrossen skrev:
Oklart hur ökad luftning över slamavskiljarens vattenyta skulle göra att bubblorna släpper snabbare från flytslammet så att det sjunker snabbare. Någon sorts accelererad nedbrytning alldeles in vattenytan som kräver syre kan man möjligen spekulera om. Slamavskiljarens vattenvolym är ju anaerob och den är det även om man luftar rejält ovanför vattenytan i slamavskiljaren.
Ett krav för att denna teori om syrebrist ovanför slamavskiljarens vattenvolym ska stämma för TS slamavskiljare är att locket till slamavskiljaren samt fördelningsbrunnen är tätad med gummiring. Är det löst liggande lock av betong eller plast utan tätning så sker luftning där.